Review: Escapo (Paul Pope)

Paul Pope excelleert als tekenaar van het intieme

Een langer verhaal was beter geweest

Maak kennis met Escapo, de beste ontsnappingsartiest van zijn tijd. Kan hij echter ook ontsnappen aan de liefde?

0
Posted 27/06/2014 by

Ponder and stare and compare if you dare! You see before you the most dangerous and deadly of traps our master escaper has ever faced!

De onbekende uitgever Z2 comics gaat met Paul Pope (Battling Boy, One Trick Rip-Off/Deep Cuts) in zee om zijn Escapo opnieuw uit te brengen. Deze comic verscheen in 1996 als album in zwart-wit en sindsdien is het niet meer in druk geweest. Voor de gelegenheid werd het album ingekleurd en uitgebracht als een kloeke hardcover met ruim 50 pagina’s aan bonusmateriaal.

De held van deze comic is Escapo, de beste ontsnappingsartiest van zijn generatie. Rondom twee ontsnappingspogingen in het circus weeft Pope een menselijk verhaal over liefde en een confrontatie met iets waar je misschien niet aan kunt ontsnappen. De verhalen lezen als een tragisch toneelstuk. Het is alleen jammer dat ze redelijk snel voorbij zijn. Het gevoel blijft hangen dat Escapo zowaar een meesterwerk zou kunnen zijn als Pope er een groot verhaal van had gemaakt. Je merkt op zich weinig van de overgang tussen de beide verhalen, maar dat beetje dat je merkt is net iets teveel.

Toch valt Escapo wel aan te bevelen. Pope tekende dit tussen zijn 26ste en 28ste levensjaar en als je ziet hoe ver hij al is op die leeftijd dan heb je als lezer de behoefte om even te gaan liggen. Pope weet als geen ander te spelen met beeld. Hij kan met een plaatje een gevoel van beklemming oproepen en in een andere plaat ineens heel intiem zijn. Paul Pope is de tekenaar van het subtiele. Een oog dat licht volloopt met water, het subtiele strijken van een vinger langs een lip… Grafisch gezien ligt de lat hoog.

Het bonusmateriaal maakt het af. Niet alleen wordt de lezer een blik gegund op het creatieve proces maar Pope schrijft ook een boeiend essay over zijn filosofie en de manier waarop hij de verhalen heeft gemaakt. Een intiem portret van de artiest. Er staan ook een aantal pin-ups in waarbij Pope erin slaagt om een lijst met aardig talent op te lepelen. Alleen Dean Haspiel en John Cassaday zullen een “aha!” momentje bij lezers oproepen. Maar namen als Yuko Shimizu en Dave Rubin zijn het zeker waard om te gaan volgen. Al bij al is dit dus een prima bundel geworden…

Paul Pope’s Escapo bij Archonia.com

escapo 2escapo 3

escapo 3bescapo 4