Review: Daredevil – The Man Without Fear

De samenwerking tussen Frank Miller en John Romita Jr. levert een strakke en filmische comic op

De overgangen tussen de hoofdstukken zijn wat abrupt

In het jaar dat Daredevil zijn 50ste jubileum viert nemen we deze klassieker over de jonge jaren van de man zonder vrees nog eens onder de loep…

6
Posted 16/06/2014 by

He could flatten cops. It would be easy. But that would be breaking the law.

Daredevil - The Man Without Fear opener20 jaar geleden verscheen een bijzonder project bij Marvel Comics. Na jaren van voorbereiding kwamen Frank Miller (300, Sin City) en John Romita Jr. (Uncanny X-Men, Amazing Spider-Man) met Daredevil: Man Without Fear. Een hervertelling van het oorsprongsverhaal van Daredevil. Oorspronkelijk schreef Miller het verhaal als script voor een Daredevil tv-film, maar deze werd nooit in productie genomen. Toen Romita Jr. belde met Miller en hem vroeg of hij zin had in een samenwerking wist de voormalige Daredevil-schrijver/artiest vrijwel meteen wat hij wilde doen.

Wie Daredevil-comics leest heeft ongetwijfeld weleens het oorsprongsverhaal van de man zonder vrees weleens voorbij zien komen. De jonge Matt Murdock groeit op in Hell’s Kitchen als de zoon van een aan leger wal geraakte profbokser. Matt redt een oude man van een aanvaring met een aanstormende truck. Hij krijgt echter wat radioactief materiaal, dat de truck vervoerde, in zijn oog waardoor Matt zijn zicht verliest. Zijn andere zintuigen worden echter supersterk waardoor Murdock veel meer van de wereld meekrijgt dan ooit. Zijn vader wordt omgelegd wanneer deze, op bevel van een gangster, weigert om een bokswedstrijd te verliezen. Dit is voor Matt een teken om zijn training in de praktijk te brengen. Hij jaagt de moordenaars van zijn vader op in een zelfgemaakt kostuum en bemachtigt zo de bijnaam Daredevil: Man Without Fear. Een blinde advocaat bij dag en een gemaskerde vigilante bij nacht.

Frank Miller pakt echter een spuit met steroïden en injecteert een hoop diepgang in het verhaal. Deze comic is een 224 pagina’s tellende hervertelling van de beginjaren van Daredevil. Hiermee wordt het personage weer up-to-date gemaakt voor een nieuwe tijd. Je zou het Daredevil: Year One mogen noemen. Het is dat DC Comics het niet leuk zou vinden, anders deden we het gewoon.

Als lezer krijg je een uitgebreide terugblik op Matt’s jeugd en op een nog onbezorgde tijd in het New York van vele jaren geleden. Als lezer heb je nu een duidelijker beeld van de band tussen Matt en zijn vader en begrijp je meer van zijn motivatie om advocaat te worden. Ook het eerste optreden van Daredevil krijgt een andere dimensie. Miller en Romita Jr. plaatsen deze comic duidelijk voor de eerste run van Frank Miller op Daredevil. Zo worden personages als Stick en Elektra een cruciaal onderdeel van Daredevil’s jongere jaren.

elektra matt

Met name Elektra’s aanwezigheid werkt goed. Er werd al gehint naar Matt en Elektra’s korte maar heftige affaire op de universiteit ten tijden van Miller’s debuut op de reeks. Nu zie je ook wat de affaire inhield. Er wordt een beeld geschetst van twee mensen die opgaan in elkaar, maar tegelijkertijd sijpelt er al iets door van het noodlot wat in de lucht hangt. Heel poëtisch gedaan. Waarschijnlijk mag je het samenzijn van Matt en Elektra zien als de beste romantische scène in een superheldencomic.

Overigens heeft een held ook een waardige tegenstander nodig. Daredevil is niet de enige die zijn eerste stapjes zet. Een zekere forse kale bodyguard begint aan een nieuwe carrière als de misdaadbaas van de stad. Zijn aanwezigheid zorgt ervoor dat het verhaal een erg duistere ondertoon krijgt…

Wat deze comic briljant maakt is de samenwerking tussen Frank Miller en John Romita Jr. Zelden lezen een tekenaar en een schrijver zo synchroon met elkaar. De opbouw van de pagina’s is erg filmisch. Daar zie je duidelijk de invloed van Miller terug. Maar het is de tekenstijl van Romita die de wereld van deze comic op een overtuigende manier tot leven wekt. Hij kiest maar al te graag voor de visueel uitdagende oplossing waardoor de pagina’s iets extra’s krijgen. Je kijkt niet naar theater maar je loopt echt rond in het Hell’s Kitchen van deze comic. Het prachtige inktwerk van Al Williamson maakt het plaatje af.

Het enige nadeel aan deze comic is dat de overgangen in het verhaal nogal abrupt zijn. Het verhaal springt vrij lomp over op een ander hoofdstuk. Dat mag je de makers verwijten. Maar ondanks dit kleine nadeeltje is dit wel de ultieme introductie tot Daredevil…

Daredevil: Man Without Fear bij Archonia.com

Daredevil - The Man Without Fear spread