Random Article


Review: Spider-Man – Ghosts of the Past

 

 
Overzicht
 

Uitgeverij:
 
Schrijver: , , , ,
 
Tekenaar: , , ,
 
Inkter: , , ,
 
Inkleuring: , ,
 
Lettering: , ,
 
Universum: ,
 
Personages: , , , ,
 
Coverprijs: $34.99
 
Verzamelt: The Amazing Spider-Man #259-272, Annual #18-19, Web of Spider-Man #1, 6
 
Score
 
 
 
 
 


User Rating
no ratings yet

 

Op zijn best


Verfrissend om te zien hoe men dertig jaar geleden Spider-Man beter begreep dan in 2014.

Op zijn slechtst


Het is wat gedateerd.


Voor deze Marvel Epic collectie reizen we terug naar het verleden. Spider-Man heeft een mysterieus nieuw zwart pak en een opponent die er alles aan gelegen is om de Green Goblin te doen vergeten…

5
Posted 27/05/2014 by

 
Full Article
 
 

Spider-Man: Ghosts of the Past is een nieuw deel in de Marvel Epic Collection-lijn, dewelke uiteindelijk alle gekende Marvel-reeksen in hun geheel zullen herdrukken. Hierin worden dan ook reeksen comics herdrukt die vaak buiten bestaande collecties vallen. Deze bundel is geheel volgens dat principe opgebouwd. Het bevat een aanzienlijk deel van de The Amazing Spider-Manrun van Tom DeFalco (Spider-Girl, Fantastic Four) en Ron Frenz (Spider-Girl, Superman), welke zo rond het midden van de jaren tachtig werd gemaakt. De run had de pech dat het na de gedenkwaardige periode kwam dat Roger Stern (The Avengers, Captain America) de Spider-Man-reeks schreef. Deze run definieerde een groot deel van Spider-Man in de jaren tachtig. Na de periode DeFalco en Frenz zou Spider-Man trouwen en begon David Michelinie met schrijven. In het kielzog kwamen grote tekenaars als Todd McFarlane (Spawn), Erik Larsen (Savage Dragon) en Mark Bagley mee. Je zult nu wel begrijpen waarom de comics in deze bundel over het hoofd werden gezien.

Deze bundel begint direct waar het werk van Stern ophield. Spider-Man is na de gebeurtenissen in Secret Wars teruggekeerd met een zwart kostuum. Hij ontdekt de aard van dit kostuum en moet het nu zien te dumpen. De confrontatie tussen Spider-Man en het kostuum in Web of Spider-Man #1 is ook gebundeld en vindt vrij snel plaats.

Voor de rest dendert deze comic door. Grote issues in het sociale leven van Peter Parker zijn de tumultueuze relatie met de Black Cat, zijn hechter wordende band met Mary Jane en het conflict met tante May. Het zal even wennen zijn voor mensen die tante May kennen uit de Spidey-comics van nu. Daarin wordt ze neergezet als een sterke oudere vrouw. Anno 1984 is ze nog het fragiele dametje dat je eventueel kent uit de eerste drie Spider-Man-films. Ze runt een pension voor bejaarden waar ze samen met haar nieuwe liefde Nathan Lubensky woont. Peter is gestopt met zijn studies aan de universiteit waardoor zijn tante niet meer met hem wil spreken omdat ze vindt dat hij zijn droom weggooit.
amazing spider-man ghots past mj black cat

Wat opvalt is dat Spider-Man zich vooral bezighoudt met het bestrijden van gangsters en andere kruimeldieven. Op Scorpion en de Hobgoblin na zie je geen andere superschurken. Nou ja, dat is niet helemaal waar: Firelord is weliswaar geen slechterik maar hij heeft niet onaanzienlijke krachten. En Hobgoblin krijgt bovengemiddeld veel aandacht. Je merkt dat men druk bezig is met het opbouwen van de Hobgoblin Saga, het mysterie dat zou gaan over de identiteit van de man achter het masker. En natuurlijk zijn werkgever, de mysterieuze misdaadbaas genaamd The Rose. Maar dat gebeurt allemaal wel op zo’n manier dat de comic leesbaar blijft.

Het tekenwerk zal voor veel lezers even wennen zijn. Ron Frenz is duidelijk de beste van de tekenaars. Zijn stijl is hier nog vrij realistisch. Zijn werk oogt als een subtielere versie van de lijnen van Steve Ditko. Sal Buscema in combinatie met het inktwerk van Kyle Baker (Nat turner, Why I hate Saturn) is heerlijk om te zien. Maar namen als Greg LaRocque (Steel, The Avengers) en  Mary Wilshire (Barbie, Wonder Woman) tonen aan dat we anno nu terecht niets meer van ze horen in comicsland. Stylistisch gezien zijn het echt namen die bij de eighties horen.

amazing spider-man ghots past hobgoblin

De verhalen in deze comic halen een behoorlijk niveau. Buiten Tom DeFalco pennen ook namen als Louise Simonson (X-Factor, Superman) en Danny Fingeroth. Oh, als invaller maakte een toenmalige kantoorklerk van Marvel zijn debuut. Een zekere Peter David (Incredible Hulk, X-Factor). Wat zou daarvan geworden zijn?

Het gros van de comics in deze bundel zijn natuurlijk licht gedateerd. Je kunt nu eenmaal niet de wereld van 1985 straffeloos overhevelen naar 2014. Een krantenredactie zoals deze van The Daily Bugle is bijna antiek. Verder merk je er heel weinig van. De schrijvers van midden jaren tachtig hadden beter door wie Spider-Man was dan de mannen die tegenwoordig achter de tekstverwerker zitten. Wie nu Spider-Man leest zou soms denken dat het personage Marvel’s antwoord op Donald Duck is. De man heeft altijd pech. Dat had hij bijna dertig jaar geleden ook, maar hij won ook weleens. Dat subtiele verschil is in de tussenliggende decennia verdwenen.

Kunnen we deze bundel aanraden? Absoluut! Maar hou er rekening mee dat het meer een thriller met superhelden is dan een klassieke superheldencomic.

Spider-Man Ghosts of the past bij Archonia.com

Comments

comments


Killian

 
avatar
Schrijft sneller dan zijn schaduw. Misschien ook beter. Maar zeker sneller.


5 Comments


  1. avatar
     

    Het team Tom DeFalco & Ron Frenz vind ik zelf een van de beste duo’s die ooit aan Spider-Man gewerkt hebben. Deze bundel is wat karakterontwikkeling en goed geschreven verhalen goud waard. Eerlijk gezegd zou huidige Spider-Man-schrijver Dan Slot nog maar eens naar het werk van DeFalco moeten kijken.




    • avatar
       
      de baard van alan moore

      Absoluut! Maar hij lijkt meer fan van Stern te zijn.




      • avatar
         

        Roger Stern is die andere grote schrijver die precies wist hoe je Spidey moet schrijven. Naast Stan Lee natuurlijk. Tenminste, dat vind ik dan. Met plezier lees ik nog geregeld Sterns Amazing Spider-Man werk uit de jaren tachtig. Jammer dat Slott zo weinig van de genialiteit van zijn inspiratiebronnen in zijn strips gebruikt. Ik weet niet hoe jij over Slotts schrijfwerk denkt (ben ik trouwens wel benieuwd naar) maar ik word niet heel vrolijk van wat hij de laatste paar jaar met het Webhoofd heeft uitgespookt.




        • avatar
           
          de baard van alan moore

          Ik zit er wel over te denken om het werk van Dan Slott eens op de snijtafel te leggen. Maar eerst is Roger Stern natuurlijk aan de beurt. Als deze goed in mijn systeem heb zitten dan kom ik er op terug.





Leave a Response



Gelieve een kleine rekensom te maken. * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.