Review: Deathblow Deluxe Edition

Leuk popcornvermaak.

Te weinig Jim Lee.

DC Comics herdrukt deze Jim Lee/Wildstorm-klassieker uit de jaren 90. Wie was Deathblow en hoe is zijn gewelddadige loopbaan begonnen?

0
Posted 29/03/2014 by

Though I’ve killed so many..I can’t even kill myself.

Deathblow nooooDe meeste mensen kennen Deathblow van die cross-over met Batman uit 2002. Het personage is een stukje ouder dan dat. Tien jaar eerder maakte hij zijn de debuut in Darker Image. Een eenmalige uitgave van Wildstorm (toen nog onder Image Comics) in 1992. Deze hardcover van Deathblow Deluxe bevat het verhaal dat twee jaar later verscheen.

Deathblow is de alias van Michael Cray. Cray dient als militair onder I.O (een soort geheime dienst van het Wildstorm-universum). Hij voert black-ops operaties uit en heeft voor zijn land dingen gedaan waar een normaal mens niet vrolijk van wordt. Wanneer er een hersentumor bij hem wordt vastgesteld beseft Michael dat hij blazoen nog ietwat kan oppoetsen. Hij heeft veel onschuldige mensen vermoord tijdens het uitvoeren van zijn missies. Laat hij zijn laatste energie maar eens stoppen in het doen van het juiste…

Gelukkig is er altijd een apocalyps in aantocht wanneer je er een nodig hebt. Een duister figuur genaamd de Black Angel is er op uit om een jonge knul te doden met bijzondere gaven. Zijn tegenhangers, The Order of the Cross, rekruteren Deathblow om hen bij te staan. Als de Black Angel slaagt in zijn opzet dan is de wereld verloren. Maar als hij niet slaagt dan kan onze held een fiks aantal zonden wegstrepen. Vindt Deathblow de verlossing waar hij zo naar smacht?

deathblow saleWie Deathblow leest moet beseffen dat hij tot zijn kin in de jaren negentig staat. Voor het verhaal tekenen Jim Lee (Uncanny X-Men, WILDcats) en Brandon Choi (Gen13, Wetworks). Het begin is degelijk, maar zodra Deathblow de Order of the Cross te hulp komt wordt deze comic al snel een getekende actiefilm.  Een actiefilm met de bijbehorende slappe plot en bordkartonnen personages…

Een ander kritiekpuntje is dat de argeloze lezer zou kunnen denken dat deze complete comic wordt getekend door Jim Lee. Dit is niet waar. De bundel telt 260 pagina’s, maar alleen de eerste 44 pagina’s worden getekend door de meester. Daarna klimt Tim Sale (Batman: The Long Halloween, Challengers of the unknown) in de tekenpen. Geen verkeerde tekenaar. Maar de overgang van het stevige realisme van Lee naar de zwierigheid van Sale is een flinke. Sale’s stijl moet je kunnen waarderen.

De pagina’s van Lee zijn getekend in een chiaroscuro stijl. Daarmee wordt er gewerkt met sterke contrasten. In comicbooktaal zouden we ook kunnen zeggen dat Lee erg gekeken heeft naar Frank Millers Sin City. En niet alleen qua grafiek. Ook tekstueel en qua plaatsing van zijn tekstkaders doet het erg denken aan Millers comic.  De legende wil dat Miller begin jaren negentig nogal venijnig reageerde op deze comic en in interviews uithaalde. De man had zeker een punt.

Is de comic aan te raden? Wanneer je een fan bent van het Wildstorm-superheldenuniversum dan zul je hier veel uithalen. De comic verwijst naar Gen13 en Stormwatch. Ook worden hier de grondslagen gelegd voor Sleeper. Maar ben je vooral gevormd door comics met een verhaal dan kun je dit beter laten liggen. Want heel diepgaand is Deathblow niet.

Deathblow Deluxe bij archonia.com

deathblow deluxe spread