Review: X-Men #12

De aanwezigheid van slimme dialogen. Tweede gedeelte van het verhaal.

Het gebrek aan een rode draad. Twijfelachtige kwaliteit van sommige tekeningen.

De femme fatales vliegen je om de oren in dit afsluitende deel van X-Men. De vraag is of dit gevecht al niet wat delen vroeger kon uitgeklaard zijn…

0
Posted 28/03/2014 by

I just aimed for the largest, most arrogant body heat signature in the building

Het twaalfde deel van Marvel‘s huidige X-Men-reeks betekent het einde van een volledige arc. Hierdoor is het nuttig om eens terug te blikken op de voorbije gebeurtenissen. Brian Wood (DMZ, DEMO) is nog steeds van de partij om zijn eerste verhaallijn te concluderen. Hij wordt hiervoor op artistiek vlak bijgestaan door  Kris Anka (Uncanny X-Force, Adventure Time). Voor velen kan deze combinatie bijna als een garantie op succes gezien worden. Maar lukt het hen om een nuttige plaats te vinden in een al meer dan uitgebreide geschiedenis?

De verhaallijn onderging gedurende zijn eerste jaar al heel wat veranderingen. Ana Cortes ging van oorspronkelijk hoofdpersonage naar een soort tweederangspersonage. Daarnaast kwam een andere vijand een steeds centralere rol opnemen. Namelijk Arkea, de zus van John Sublime , die als een soort virus in staat is om personen te beheersen en controle te nemen over technologie. Het vorige deel eindigde met Ana Cortes die bezweek onder de druk van haar dubbele persoonlijkheid. Uiteindelijk vindt er in dit laatste deel een ultieme confrontatie plaats tussen beide teams die gevormd werden gedurende de voorgaande delen. Hierin komen tevens een aantal persoonlijke vetes op de voorgrond. Monet gaat bijvoorbeeld de strijd aan met Amora the Enchantress. Op hetzelfde moment vindt er binnen dit deel ook een focus plaats op de strijd tussen Jubilee haar team en een resem Sentinels

Door het vroegere werk van Wood kan er gesteld worden dat er hoge verwachtingen waren omtrent zijn nieuwe werk met X-Men. Eveneens was het leuk om vast te stellen dat een gans vrouwelijk team de hoofdrol kreeg binnen deze reeks. Want geef nu toe, wie kan er nu weerstaan aan een vrouwelijke braspartij? Jammer genoeg zit het binnen deze vertelling niet helemaal juist. De dialogen zijn grappig, maar de inhoud is weinig relevant. Veel van wat er verteld wordt voelt weinig overigens relevant aan. Dit komt doordat het verhaal ietwat een rode draad mist. In dit deel wordt voornamelijk de achtervolging ingezet om de naderende bedreiging te voorkomen. Een bezwaar hierbij is het onpersoonlijk gevoel dat Arkea uitstraalt. Het personage hangt iets te veel tussen twee werelden. Enerzijds is het een allesverslindende macht zonder enige vorm van geweten. Anderzijds vinden er maar weinig gewetenloze daden plaats. Hierdoor wordt het personage wat achteruit geschoven door de andere vijanden die wel een complexere achtergrond hebben. Het tweede deel van de comic voelt daarentegen veel persoonlijker aan. De strijd met de Sentinels heeft een soort frisse uitstraling. Al is het maar door Jubilee’s vuurwerk. Bovendien komt er een mooie dynamiek voort uit de avonturen op het strand.

De tekenstijl varieert gedurende de comic. Het eerste deel wordt namelijk geïllustreerd door Kris Anka, terwijl het team van Jubilee bedient wordt door Clay Mann (Gambit, Magneto: Not A Hero). Beiden leveren echter goed werk. Een groot werkpunt bij Anka is wel het illustreren van gezichten. Elk gezicht ziet er praktisch hetzelfde uit. Bovendien ziet de woedende Arkea er zo karikaturaal uit dat het afschrikt.

Als slotsom kan X-Men #12 eigenlijk maar weinig interessants bieden. De personages zijn slechts weinig memorabel. Dit is een conclusie van een arc die weinig herlezen zal worden. Het is anderzijds wel niet direct een reden om de reeks te laten vallen. Vanaf volgende maand start namelijk een volledig nieuwe verhaallijn.

X-Men #12 bij archonia.com