Review: Fantastic Four #1

Strakke tekeningen.

De vaste FF-lezer heeft het ondertussen allemaal al wel gezien.

Marvel’s Fantastic Four zijn inmiddels toe aan hun vijfde nieuwe nummer #1 (en tweede in twee jaar tijd). Bij een nieuw begin hoort een nieuw groot gevaar, maar overtuigt het ook?

0
Posted 28/02/2014 by

After all the recent traumatic events, I can honestly say I have never felt so alone and heartbroken.

Marvel‘s Fantastic Four-reeks is inmiddels toe aan zijn vijfde nieuwe nummer #1 (en tweede in twee jaar tijd). Het is nu de beurt aan James Robinson (Starman, All-New Invaders) en Leonard Kirk (Supergirl, Captain Britain and MI:13) om Marvel’s beroemdste familie bij de hand te nemen en richting nieuwe avonturen te leiden. Gelukkig kun je Robinson geen cynicus noemen. In interviews voorafgaand aan deze serie gaf de schrijver al ruimhartig toe dat je als lezer niet al teveel moet verwachten van zijn en Kirks run op de serie. Aan het einde van de rit komt alles gewoon weer op zijn pootjes terecht. Het is aan de lezer om gewoon te genieten van de reis.

Aan de voice-over in deze comic kun je aflezen dat er nare dingen staan te gebeuren. Reed Richards zal tegen Ben Grimm getuigen waardoor deze in de gevangenis zal worden gegooid. Maar dat is van latere zorg. In deze eerste issue trekken de FF ten strijde tegen de draak Fing Fang Foom die Manhatten weer eens aan het slopen is. Wanneer de kolos is gevloerd en S.H.I.E.L.D. binnenvliegt om hem op te halen is het een gesprek tussen Reed en Nick Fury waaruit je af dient te leiden dat dit gebeuren niet normaal is. Schijnbaar is Fing Fang Foom buitengewoon agressief. Alsof het tijdperk van de monsters weer is aangebroken?

Fantastic_Four_1_Preview_1

Het verhaal van deze opener is niet zo heel sterk. Het is duidelijk geschreven met een de latere bundeling in het achterhoofd. Daardoor zal de cliffhanger vooralsnog geen indruk maken. Er komt niets voorbij dat de vaste Fantastic Four-lezer niet bekend zal voor komen. Het werk van Leonard Kirk en de scherpe inkleuring van Jesus Aburtov leveren in ieder geval wel mooie platen op.

Bij het lezen van deze issue ga je eigenlijk denken dat Robinson je als lezer heeft willen waarschuwen. Leg de lat laag, dan valt het niet tegen. Daar verdient de man wel een beetje krediet voor. Om eerlijk te zijn viel deze issue tegen. De nieuwe lezer zal het misschien nog spannend vinden, maar wij konden echter een langgerekte gaap niet onderdrukken…

Fantastic Four #1 bij archonia.com