Review: Loki – Agent of Asgard #1

Grappig, vermakelijk verhaal met een interessant einde

Voelt voor een stuk aan als een marketingtruc

Loki is hot. En Marvel weet dat zelf ook. Wie is immers de grootste ster geweest in de drie films waarin hij meespeelde? En dus krijgt de god der leugens een nieuwe reeks: Agent of Asgard…

0
Posted 18/02/2014 by

Trust me. I know what I’m doing.

loki1-prv1Dit is het verhaal van Loki. Geadopteerd door Odin, Koning van Asgard, is Loki de stiefbroer van Thor. Ze konden het niet zo goed met elkaar vinden en Loki groeide uiteindelijk uit tot de god der leugens. Toen hij later wilde ontsnappen aan de verdoeming die dergelijke naam met zich meebracht, lukte dit niet. Wat hij ook deed, Loko zou altijd Loki de slechterik zijn, tot de dag dat hij zou sterven. En dus… stierf hij. Maar eigenlijk was dat zijn geniepigste plannetje ooit, want niet veel later werd hij herboren in een jong, jeugdig lichaam. Sindsdien werkt hij in opdracht van de All-Mother –  een vrouwelijk driemanschap bestaande uit Gaea, Freyja en Idunn, dat over Asgard heerst – in een poging zijn nieuwe reputatie op te blinken. Dus na al die moeite, zou hij toch nooit zijn broer een zwaard in diens rug planten? Toch?

loki1-prv3In Marvel’s Loki: Agent of Asgard #1 staat Loki onder de douche een leuk liedje te zingen (veel lezeressen hopen nu al op een verfilming van deze scène) wanneer plots de All-Mother komt opdagen en hem een nieuwe missie geven. Blijkbaar heeft zijn missie met Midgard (onze Aarde) te maken, want kort daarna zien we hem tegen de Avengers Tower oplopen. Zijn plan loopt niet zo goed af, want hij wordt al snel gevangengenomen door Hawkeye en Black Widow. Maar Loki zou Loki niet zijn als niet al vrij snel zich een uitweg uit deze benarde situatie weet te vinden, waarna blijkt dat dit in feite zijn entry-strategy was om binnen te geraken in de computerruimte van de Avengers.

Loki is hot. En Marvel weet dat zelf ook. Want zeg nu zelf, wie is de grootste ster geweest in de drie films (Thor, The Avengers, Thor: The Dark World) waarin hij meespeelde? Het feit dat deze comic nu ook Loki toont als een sexy, jonge kerel die ons toch wel doet denken aan een welbepaalde Britse acteur, heeft daar zeker en vast niets mee te maken. En het feit dat de Avengers die in de Avengers Toren aanwezig zijn, exact de line-up is van de immens populaire filmversie van het team dient zeker en vast niet om een bepaalde link nog verder te benadrukken. Om nog maar te zwijgen van zijn ontmoeting met een groene vuist die je onmiddellijk zo hard doet denken aan een hilarische scène uit de grootste superheldenblockbuster aller tijden. Dit is fan service, dat is duidelijk. Op zich niet erg, maar soms ligt het er wel heel erg dik op waardoor de marketingwaakhond in ons toch eventjes zijn neus optrekt. Wat subtielere hints waren dus misschien wel leuker geweest.

Schrijver Al Ewing (Mighty Avengers) brengt ons herhaaldelijk aan het lachen maar weet toch nog een serieus verhaal en duidelijke karakters neer te zetten, wat resulteert in een vermakelijke comic met veel potentieel. De Britse tekenaar Lee Garbett (Judge Dredd, X-O Manowar) tekent mooi en brengt het verhaal overtuigend tot leven. Afsluiten doen ze met een cliffhanger die echt wel boeit, waardoor deze comic toch wel een aanrader is, zeker voor de filmfans die ook wel een comic willen proberen.
loki1-prv2

LOKI AGENT OF ASGARD #1 bij Archonia.com

LOKI AGENT OF ASGARD #1 2ND PRINTING bij Archonia.com