Review: Guardians of the Galaxy Volume 2 – Angela

Het leest, ondanks alle verschillende verhaallijnen, lekker weg.

Het tekenwerk van Francesco Francavilla en natuurlijk de link naar de grote events van Marvel

De dramatische gevolgen van Marvel’s Age of Ultron bereiken ook de Guardians of the Galaxy. En plots is daar… Angela!

0
Posted 03/02/2014 by

I am Angela. I am a hunter of the heavens. And I want two things. I want answers. And I want your head on my wall.

Het derde volume van Marvel’s Guardians of the Galaxy begon erg lekker in 2013. Het ziet er naar uit dat de serie onder leiding van Brian Michael Bendis (Ultimate Spider-Man, Uncanny X-Men) is uitgegroeid tot een blijvertje. Met de gelijknamige film van deze zomer in aantocht is dat toch goed nieuws voor Marvel…

Deze tweede bundel – met daarin delen #4-10 – heeft wat last van de grote Marvel-events van de eerste helft van 2013. Het verhaal begint nog ingetogen met de Guardians die hun overwinning uit het eerste deel aan het vieren zijn. Daarna bereiken de dramatische gebeurtenissen van het laatste Age of Ultrondeel ook de uithoeken van het universum waar de Guardians zich bevinden. Peter Quill, oftewel Star-Lord, ziet wat de lezers van Age of Ultron ook gezien hebben. Het ruimte-tijdcontinuüm is gebroken en met kosmische pleisters aan elkaar geplakt. Hij lijkt de enige te zijn die het gezien heeft…

Er vliegt echter nog een bedreiging richting de aarde. Een dreiging waar de lezer Angela (voormalig uit Image’s Spawn) in herkent. Het moge geen verrassing zijn dat Angela en de Guardians een modus operandi vinden. Na de ontmoeting met Angela duiken de kosmische helden meteen Infinity binnen waar ze een belangrijke rol spelen in het conflict met Thanos

gog vol 2 spread

Komt het bovenstaande wat rommelig over? Dan is de inhoud van deze hardcover prima verwoord. Bendis slaagt er redelijk in om het verhaal enigszins toegankelijk te houden voor de lezers die Infinity niet hebben opgepikt. Maar toch zul je het idee krijgen alsof je halverwege op het feestje bent binnengekomen en het nodige hebt gemist. Natuurlijk zijn de gaten in het verhaal op te vullen door de hardcover van Infinity te kopen, maar dat had men ook wat eleganter kunnen oplossen. De enige link met de normale Guardians of the Galaxy-serie is Angela. Haar dialogen worden geschreven door haar schepper/eigenaar Neil Gaiman. Leuk voor de fans, maar een echt verschil merk je niet.

Ook een punt van kritiek is het werk van tekenaar Francesco Francavilla (The Black Beetle, Detective Comics). Hij tekent een aantal issues en doet dat allesbehalve goed. Het kleurenpalet valt hem niet aan te rekenen, maar zijn werk is gewoon slordig en zit vol zichtbare fouten. Het is verbazingwekkend dat Marvel dit toelaat. Een deadline is belangrijk maar misschien hadden ze beter door het stof kunnen gaan en een maand gewacht op een betere tekenaar. Het is overigens niet allemaal kommer en kwel. Sara Pichelli (Ultimate Spider-Man) en Kevin Maguire (Defenders, Justice League) leveren dan weer wel prima werk.

Dat deze tweede Guardians of the Galaxy nog steeds een voldoende krijgt is te danken aan de wijze waarop Brian Bendis het team kosmische helden schrijft. De relatie tussen de  personages wordt vanuit diverse kanten belicht. De gesprekken tussen Rocket Raccoon en  Groot zijn erg grappig. En ook Tony Stark/Iron Man is zijn heerlijke zelf. Er is sprake van chemie en daar mag je best je hoed voor afnemen.

Guardians of the Galaxy volume 2 bij archonia.com

gog vol 2 4