Review: Demon Knights Volume 3 – The Gathering Storm

Verfrissende personages. Mooie prijs voor een omvangrijke bundel.

Gradueel de kwaliteit verminderen als beste manier om te stoppen.

DC’s buitenbeentje dat te vroeg aan zijn einde kwam. Lees hier of de leden van Demon Knights terecht hun zwaard ophingen…

0
Posted 18/01/2014 by

Eternal youth is wasted on the eternally young.

De verzamelde afsluiter van DC’s Demon Knights ligt sedert deze week eindelijk in de rekken. De reeks zag in augustus haar einde met deel #23. Aan het roer van de laatste issues stonden twee schrijvers. Enerzijds Paul Cornell (Saucer Country, Wolverine) die al sinds het begin een deftige comic afleverde voor de liefhebbers die eens een andere kant van het DC-universum wilden ontdekken. Anderzijds Robert Venditti (The Surrogates, X-O Manowar) die de kans kreeg om een nieuwe verhaallijn te starten. Beiden worden bijgestaan door een ganse schare tekenaars om het verhaal leven in te blazen. De vraag is natuurlijk of de vroegtijdige dood van deze comic terecht was?

Demon Knights gaat vooral over de belevenissen van Etrigan en een aantal andere personages die te situeren vallen in de Middeleeuwen. Zij vormen door een toevallige ontmoeting en naderende dreiging op spontane wijze een team. Centraal staat grotendeels de zoektocht naar de Heilige Graal en de gebeurtenissen na de teloorgang van Camelot

Het verhaal pikt vlot in op de gebeurtenissen uit het vorige album. Een confrontatie met Morgaine Le Fey leidde hierin namelijk tot het afsluiten van de toegang tot Avalon. En hiermee viel ook het plan van Etrigan om zijn meester Lucifer te dienen in het water. Uit frustratie stuurde Etrigan dan maar de overige Demon Knights naar de hel, waaronder zijn geliefde Madame Xanadu. Tegelijk wordt ook duidelijk welke deal Merlijn en Lucifer sloten om de opmars van Etrigan in het verleden te stoppen. Het beeld van een verweesde Jason Blood –die het aardse tegenbeeld is van Etrigan – dient als het vertrekpunt van dit derde deel.

De verhaallijn is opgedeeld in drie delen. Hierbij kan het eerste voornamelijk gezien worden als een afsluiter van Paul Cornells aanpak. Plannen worden gesmeed door verschillende kampen en een oude bekende keert terug. De verovering van Avalon door de troepen van Lucifer staat hier centraal. Leuk is vooral de originele manier waarop elk personage zijn/haar hel beleeft. Eveneens kan er naar goede gewoonte al eens een minder serieuze opmerking gemaakt worden die stevig op de lachspieren werkt. Tevens is dit een goede afsluiter die sterk inspeelt op de nieuwe verhaallijn van Venditti. Die situeert zich namelijk een dertigtal jaar na de oorspronkelijke gebeurtenissen. Een nieuwe vijand, Cain, rukt op met een ziekte om Themyscira te veroveren. Of u maakt zelf de redenering als u weet dat hij een vampier is. Om dit te voorkomen wordt het team herenigd. De reünie levert een aantal interessante scenario’s op. Zeker omdat de focus verschuift naar de andere leden van het team. Sir Ystin, Exoristos en The Horsewoman nemen terecht eens de fakkel over van Etrigan en Madame Xanadu.

Jammer genoeg gaat Venditti in de derde verhaallijn volledig de mist in. De zoektocht naar de Heilige Graal kan namelijk maar weinig nieuws meer brengen. De interactie tussen de personages wordt eveneens een slappere versie van de voorgaande avonturen. Daarnaast schort er vooral iets aan de opbouw van de vertelling. Een nieuwe vijand wordt geïntroduceerd met slechts weinig achtergrond. Tevens voelt alles nogal redelijk karikaturaal aan. Een voorbeeld hiervan is de sterke schetsing van de gebeurtenissen omtrent Sir Ystin en The Horsewoman, dat op het einde maar een weinig interessante conclusie krijgt.

Veel hulp op het vlak van het tekenwerk krijgt Venditti ook niet in zijn laatste delen. Chad Hardin en Phil Winslade bedienen de lezer van maar weinig expressief tekenwerk. Zowel de personages als hun omgeving missen energie. De personages lijken ook steeds van uiterlijk te veranderen. Vaak wordt zelfs ieder detail weggelaten. Verder kan de inkleuring hier ook geen redding brengen. Er wordt steeds afgewisseld van artiest en geen enkele kan het niveau van Chang halen. Dit is een sterk gemis. Deze kon namelijk scenario’s met realistisch ogende kleuren en verhoudingen op het blad toveren. Een tekenstijl die dus meer past bij de grauwe wereld van Demon Knights.

Samenvattend kan dit laatste deel van Demon Knights nog steeds als een excellente aankoop beschouwd worden. Voor een klein prijsje krijg je namelijk elf delen die een einde vormen van een interessante reeks. Voornamelijk de eerste twee verhaallijnen lezen vlot en sluiten het avontuur mooi af. Bovendien is het zeker iets dat je zal willen herlezen. De spetterende veldslagen en kleine conflicten lezen als een trein. Samen met de andere delen was dit overigens ook een leuke afwisseling van de meer klassieke New 52-reeksen. Het grootste minpunt is uiteindelijk toch maar de laatste verhaallijn. Voor anderen kan dit echter wel een opluchting zijn omdat het verhaal ten minste correct afgesloten wordt. Dus de eigenaars van de eerste twee delen of nieuwsgierigen mogen deze saga zeker oppikken.

Demon Knights Vol. 3 bij archonia.com