Review: Detective Comics #27

Sommige verhalen wat cliché

Het is 75 jaar geleden dat Batman voor het eerst ten tonele verscheen in Detective Comics #27. DC zorgt dat het nieuwe 27ste deel van reeks een zwaar feest wordt…

0
Posted 09/01/2014 by

Happy Birthday, Bruce!

detective-comics27

75 jaar geleden kwam Detective Comics #27 op de markt (met een coverdatum van mei, 1939). De reeks waar DC Comics haar naam aan ontleende was – zoals zovelen in die tijd – een anthologiecomic met verschillende verhalen en personages door tal van artiesten. In de 64 pagina’s tellende Detective Comics #27 maakte echter – nauwelijks één jaar na het debuut van Superman – een geheel ander soort superheld zijn debuut: BATMAN, een creatie van Bob Kane en Bill Finger. DC‘s Dark Knight zou uiteindelijk uitgroeien tot één van de drie grootste superhelden aller tijden en een multimediafranchise uitbouwen om u tegen te zeggen (hij zou later ook Detective Comics vrijwel volledig overheersen en de reeks tot haar einde laten lopen met deel #881 in 2011).

Toen DC Comics eind 2011 al haar reeksen van een nieuwe nummer #1 voorzag, zat het er al even aan te komen: een nieuwe Detective Comics #27 – deze keer natuurlijk volledig in het teken van Batman en de zijnen. Een hele hoop gekende artiesten uit de geschiedenis van de Caped Crusader leveren enkele kortverhalen en pin-ups in een 80 pagina’s dikke feesteditie. Een overzicht!

• detectivecomics27batmanBrad Meltzer (Identity Crisis) en Bryan Hitch (JLA) bijten de spits af met “The Case of the Chemical Syndicate“, een remake van het allereerste Batman-verhaal uit de vorige Detective Comics #27 (Batman’s oorsprong verscheen pas enkele delen later, in issue #33). De oude klassieker wordt in een nieuw jasje gegoten, enkele inconsistenties worden opgehelderd en Batman zelf levert een monoloog waarin verklaard wordt waarom hij doet wat hij doet. Oerdegelijke karakterstudie en mooi geïllustreerd. Kortom, goeie hedendaagse update.
  • Old School” door Gregg Hurwitz (Penguin: Pain & Prejudice) en Batman-legende Neal Adams levert een metaverhaal op rond de evolutie van de Dark Knight als personage en relatie tot zijn vijanden, partners, makers en lezers. Van een grimmige wreker in de jaren 30 tot een vaderfiguur voor Robin in de jaren 40, van de vreemde sci-fi van de jaren 50 tot de camp uit de jaren 60, van de terugkeer naar meer donkere en grimmige verhaallijnen in de jaren 70-80-90 tot de terug lichtere en meer superheroïsche versie in de jaren 00. Nogal een cliché einde, maar wel een leuke boodschap en een aardige waaier aan tekenstijlen uit elke periode.
  • In “Better Days” door Peter J. Tomasi (Batman & Robin) en Ian Bertram vieren we de letterlijke 75ste verjaardag van Bruce Wayne, die inmiddels zijn taken als Batman heeft overgelaten aan zijn partners – maar het toch niet kan laten om op deze mijlpaal nog één laatste keer wat misdadigers in Gotham City te klissen terwijl de nog een pak oudere Alfred Pennyworth een dutje doet. Hartverwarmend, prachtig getekend en waarschijnlijk het beste verhaal in dit album.
  • Rain” (of “Hero“) door Francesco Francavilla (Black Panther) is maar enkele pagina’s lang, handelt over een zoveelste reddingsactie van Batman en levert maar weinig bij tot het geheel.
  • detective27gothopiaIn “The Sacrifice” door Mike W. Barr (Batman: Son of the Demon) en Guillem March (Catwoman) toont The Phantom Stranger  aan Bruce Wayne hoe een wereld zonder Batman eruit zou zien. Een wereld waarin zijn ouders Thomas & Martha nooit werden neergeschoten en hij een rustig gezinsleven kon opbouwen, maar ook een wereld waarin zijn vijanden ongecontroleerde chaos teweegbrengen. Niet zozeer voor de fans van de theorie dat Batman in feite zelf verantwoordelijk was voor het merendeel van de supercriminelen in Gotham, maar al bij al toch een goeie boodschap.
  • Gothopia” levert het eerste deel van de nieuwe en laatste verhaallijn van John Layman en Jason Fabok op Detective Comics, waarin aanvankelijk een lichtere en meer utopische versie van Gotham City en de Batman-familie wordt getoond. Bruce Wayne merkt echter al dat deze realiteit niet is wat het lijkt… Alvast een interessant begin, maar wel een vrij voorspelbare cliffhanger.
  • In “Twenty-Seven” leveren huidig Batman-schrijver Scott Snyder en tekenaar Sean Murphy (Teen Titans) ten slotte een intrigerende sci-fi uitleg voor Batman’s “eeuwige jeugd” doorheen zijn 75-jarig bestaan. De tekeningen zijn misschien niet voor iedereen, maar het is wel een zeer leuk concept en een mooie knipoog naar belangrijke Batman-momenten.
  • Doorheen de issue vind je pin-ups terug van o.a. Jock (Batman: The Black Mirror) en Kelley Jones (Batman: Red Rain). Alternatieve covers zijn er natuurlijk ook, maar hoe minder gezegd over de bijdrage van Frank Miller hoe beter.

Niet elk verhaal, cover of pin-up is daarom van topniveau, maar Detective Comics #27 biedt enorm veel inhoud en is zeker de moeite waard. Een aanrader voor eender welke oude of nieuwe Batman-fan om even op te pikken en de rijke geschiedenis van het personage te vieren. De comic heeft misschien een heftig prijskaartje van $7.99 dollar en zal waarschijnlijk nooit miljoenen dollars waard worden zoals zijn voorganger uit 1939, maar het biedt uiteraard een aangenamere leeservaring en een uitgelezen kans om doorheen een moderne bril te kijken waar de legende van de Dark Knight begon…

Detective Comics #27 bij archonia.com

Detective Comics (2011-) 027-029