Review: The Sandman Omnibus Volume 1

Het tekenwerk kan soms erg ontoegankelijk zijn.

Aan de vooravond van de 25ste verjaardag van The Sandman bespreken we deze eerste kloeke Omnibus…

0
Posted 30/12/2013 by

To absent friends, lost loves, old gods and the seasons of mists. And may each and everyone of us always give the devil his due.

sandman-ad

De vele verhalen rondom de Sandman zouden inmiddels bekend moeten zijn. In 1988 werd de serie aangekondigd met de welbekende advertentie waarin de lezers werd beloofd dat ze echte angst zouden leren kennen door te kijken naar een handpalm vol zandkorrels. De DC Comics-fans hadden het idee dat dit slechts de voorbode zou zijn van de terugkeer van één van de vele DC-superhelden genaamd de Sandman. Deze comic zou echter het begin worden van iets heel anders. In het prille begin snuffelde The Sandman even aan het DC-superheldenuniversum waarna het zijn weg vervolgde over een ander pad. Het zou één van de fundamenten van DC’s Vertigo-imprint voor volwassen lezers vormen en de naam van schrijver Neil Gaiman op de kaart zetten. Aan de vooravond van de 25ste verjaardag van de reeks slaan wij de eerste Sandman Omnibus open om de eerste 38 delen te bespreken.

The Sandman is ook bekend onder de naam Morpheus. Samen met zijn broers en zusters Destiny, Destruction, Death, Despair, Desire en Delirium vormt hij het genootschap The Endless. Ze zijn de belichaming van concepten en natuurkrachten. Morpheus is Dream, de heerser van het dromenrijk.

Wanneer zijn verhaal begint leren we dat Morpheus ergens in het begin van de twintigste eeuw gevangen werd gezet door een sterveling. Deze man lokte hem, samen met wat vrienden, door middel van magie naar de aarde en hoopte hem zo zijn geheimen te ontfutselen. Morpheus houdt echter zijn poot stijf en langzaam maar zeker wordt de man ouder en ziet hij zijn einde naderen. Zijn zoon neemt de verantwoordelijkheid van vaderlief over, maar zorgt er door zijn eigen stommiteit voor dat Morpheus kan ontsnappen…

dream 2 dec 2013

Nadat Morpheus wraak heeft genomen op zijn bewaarders is het tijd om te gaan zien hoe zijn rijk het er zonder hem vanaf heeft gebracht in de voorbije 75 jaar. Tijdens zijn voorzichtige eerste stapjes krijgen we als lezer korte cameo’s van Swamp Thing en Batman voorgeschoteld. Morpheus wisselt zelfs even wat woorden met de Martian Manhunter, om daarna vaarwel te zeggen tegen de mogelijkheid om aanwezig te zijn in het DC-universum. Zijn rijk is duidelijk in verval geraakt tijdens zijn afwezigheid en dat heeft normale mensen in een aantal gevallen ernstig tot zeer ernstig benadeeld.

death dec 2013

Vanaf dit punt zie je hoe Neil Gaiman zijn focus verlegt. The Sandman haalt vanaf dat moment zijn mosterd bij de sagen en legende van weleer. Het put uit de rijke bron van de geschiedenis en probeert meer te zijn dan wat verstrooiing. Aanvankelijk ben je als lezer nog geneigd om te denken dat The Sandman een anthologietitel is. Een verzameling met korte verhalen. Totdat je ontdekt dat enkele personen blijven terugkeren. Morpheus is op de achtergrond bezig om de ellende die tijdens zijn gedwongen afwezigheid is ontstaan recht te breien.

Soms ligt de focus van het verhaal op Morpheus himself en volgen we hem als hij afdaalt naar de hel om de confrontatie met Lucifer op te zoeken. Andere keren zien we hem in gezelschap van zijn broeders en zusters van The Endless waarbij de nadruk ligt op zijn zus Death, met wie hij een goede band lijkt te hebben. Voor zijn gevangenschap was onze held een echte a$$hole. Maar nadat hij ruim 70 jaar zijn zonden heeft kunnen overdenken probeert hij ook zijn eigen verkeerde beslissingen recht te zetten.

Met het verhaal is niet zoveel mis. Helaas is het lastiger om positief te zijn over het tekenwerk. De nieuwe inkleuring vergoedt veel, maar toch zal de geoefende lezer met enige regelmaat roepen: is hier over nagedacht? Een goed voorbeeld zijn de eerste issues. Neil Gaiman strijkt, wanneer het op deze serie aankomt, vaak met de eer. Maar mensen vergeten dat Sam Kieth (The Maxx, Ojo) en Mike Dringenberg (Doom Patrol, Hero Comics) gelden als co-scheppers. Nu is Sam Kieth een redelijk goede tekenaar, maar zijn werk wordt naar de kl?!ten geholpen door het lompe inkwerk van Dringenberg.

Het werk van sommige andere tekenaars zal enkele lezers waarschijnlijk afschrikken omdat hun stijl gewoonweg ontoegankelijk is. Een piepjonge Chris Bachalo (Generation X, New X-Men)  bijvoorbeeld is eigenlijk nog niet klaar voor het echte werk, maar krijgt hier al wel een podium. Charles Vess (Stardust)  is dan weer een voorbeeld van hoe het wel moet.

The Sandman werd inmiddels uitgegeven in diverse formaten. De omnibus oogt in ieder geval als een belangrijk boek en is prijstechnisch gezien de aantrekkelijkste optie. Doe jezelf een plezier en schaf dit verhaal aan…

The Sandman Omnibus vol. 1 bij archonia.com

dream dec 2013