Review: All New Fathom #1

Inkter: ,

Coverprijs: $1,00

Vlot geschreven en erg mooi getekend en afgewerkt

Er gebeurt nog niet zo gek veel

Fathom bestaat 15 jaar en zal met dit nieuwe volume een volledig nieuwe richting uitgaan met een Aspen Matthews zoals we ze nog nooit hebben gezien. Ook zou deze verhaallijn een perfect instappunt moeten bieden voor de nieuwe lezer. Maakt All New Fathom #1 dit allemaal waar?

0
Posted 08/08/2013 by

Oh– Hey, Aspen. Sorry about that, I was just, uh, getting ready. – No problem Judith, I was enjoying the show.

Met zo’n uit de context gerukte quote zullen we wel de interesse van iedere fan van T&A-comics (tits-‘n-ass, nvdr.) wel gewekt hebben, toch? all_new_fathom1-1Want laten we nu toegeven, dat is toch het genre waar de meeste mensen alle releases van Aspen onder plaatsen. Maar laten we vooral geen oogkleppen opzetten, want dit is niet zomaar een nieuwe Fathom-reeks, nee, dit is de All New Fathom!

Fathom was 15 jaar geleden het geesteskindje van wijlen Michael Turner. Na enkele jaren gewerkt te hebben bij Top Cow, mocht hij zijn eigen creatie lanceren en zo werd de reeks Fathom een feit. Nog enkele jaren later gingen Turner en zijn vrienden hun eigen weg op en richtten ze samen een nieuwe uitgeverij op: Aspen Comics, genoemd naar het hoofdpersonage van Fathom — Aspen Matthews. Turner stierf enkele jaren geleden aan de gevolgen van kanker, maar de mannen (en vrouwen) van Aspen Comics hebben Fathom levend gehouden om hem te eren en op deze 15de verjaardag van de reeks, gaan ze nog een stapje verder. De reeks zal met dit inmiddels vijfde volume een volledig nieuwe richting uit gaan en ons een Aspen Matthews tonen zoals we ze nog nooit gezien hebben. Ook zou deze verhaallijn een perfect instappunt bieden voor de nieuwe lezer. Maken ze dit alles waar? Wij lazen alvast met veel interesse deze nieuwe nummer #1.

Het begint allemaal met een koppel dat in de wateren van Belize aan het snorkelen is. Wat echter een prachtige tweede huwelijksreis moest worden, loopt totaal anders af en het koppel keert nooit meer terug. Hierna springen we naar de Zee van Cortés (ook wel gekend als de Golf van Californië) waar we Aspen op een spectaculaire manier een olielek zien dichten en daarna de eigenaar van het boorplatform stevig op zijn plaats zien zetten. Op deze manier maakt een nieuwe lezer alvast kennis met de krachten waarover zij beschikt zonder het letterlijk te moeten uitleggen, wat voor de trouwe lezers overbodig zou zijn. Aspen gaat naar huis en daar maken we kennis met haar huisgenoot Judith (de eerder vermelde quote komt hier trouwens voor, wanneer Aspen Judith ziet dansen en meezingen met een iPod in haar handen). Judith is zowat Aspen’s persoonlijke assistent, want zij is ondertussen een behoorlijke beroemdheid en heeft iemand nodig om haar agenda te beheren. We gaan wat verder en Aspen krijgt een verhaal te horen over een mysterieuze verdwijning en een bizar natuurfenomeen in de oceaan bij Belize. Dat moet zij natuurlijk eens van naderbij gaan bekijken en wat ze daar vindt, is zeker en vast niet wat ze had verwacht…

all_new_fathom1-2

Deze nummer #1 is vlot geschreven en biedt inderdaad een zeer toegankelijk instappunt voor de nieuwe lezer terwijl het toch de vaste lezers niet verveelt door in herhaling te vallen. Goed werk dus van schrijver David Wohl (Fathom: The Elite Saga, Executive Assistant Iris). De tekeningen komen van de hand van niemand minder dan Alex Konat (Fathom, Mindfield) en wie zijn werk reeds eerder gezien heeft weet dat dit prima in orde is. De afwerking door Mark Roslan als inkter en de schitterende, frisse kleuren van Beth Sotelo maken van deze comic een prachtig visueel plaatje.

Het blijft echter nog altijd een eerste nummer en het toneel moet nog opgezet worden, waardoor er nog niet zo heel veel gebeurt. Hoe het verhaal dan werkelijk zal evolueren en of de reeks in zijn geheel de moeite waard zal zijn, valt nog af te wachten, maar deze All New Fathom #1 werd absoluut overtuigend genoeg gedaan dat je tenminste de tweede issue ook wil lezen.

ALL NEW FATHOM #1 (OF 8) bij Archonia.com