Review: Sidekick #1

Je krijgt maar weinig voeling met het hoofdpersonage. Voelt nogal kort aan qua opzet.

Sidekicks. Wie zijn ze, wat doen ze, waar komen ze vandaan… en wat gebeurt er met ze wanneer hun mentor publiekelijk neergeknald wordt en ze als superheld door niemand serieus worden genomen?

1
Posted 04/08/2013 by

Let’s be honest. Nobody takes this kid seriously. He only existed in relation to the Red Cowl. That’s why they’re called sidekicks.

sidekick01variantcover

Sidekick is een nieuwe reeks onder Joe Michael Straczynski‘s Joe’s Comics-imprint bij Image. De schepper van Babylon 5 en schrijver van o.a. Supreme Power, Superman: Earth One, Rising Stars en The Amazing Spider-Man poogt hier opnieuw enkele conventies van het superheldengenre op hun kop te zetten. Sidekick #1 werd getekend door Tom Mandrake (JLA: Destiny, Firestorm) en ligt vanaf komende woensdag, 7 augustus, in de winkelrekken. Een advance-review.

De sidekick is een klassieke figuur in het superheldengenre en werd aanvankelijk bedoeld als een personage waarmee jonge lezers zich konden identificeren. De eerste was Dick Grayson, alias Batman’s Robin, dewelke verscheen in 1940. Spoedig had bijna iedere bekende superheld wel een tienerhulpje (of tienerversie). Sinds de jaren 80 zien we steeds meer en meer sidekicks onder de schaduw van hun mentor vandaan komen, maar hoe je het ook draait of keert, de meeste hiervan blijven second-stringers die niet kunnen bestaan zonder hun bekendere superheldenpartner.

In Sidekick #1 ontmoeten we superheld Red Cowl en zijn hulpje Flyboy, beschermers van Steel City en duidelijke stand-ins voor DC’s Batman en Robin. Wanneer de Red Cowl echter vermoord wordt tijdens een parade (een scène die onmiddellijk doet denken aan de moord op John F. Kennedy), blijft Flyboy – echte naam Barry Chase – alleen achter. Op één moment na, wanneer hij en hij alleen de stad redde, heeft Flyboy nooit veel in de schijnwerpers gestaan. Niemand neemt hem serieus. Het publiek, zijn mede-helden, zelfs zijn vijanden zien hem als grap en de Red Cowl heeft hem ook niets nagelaten. Een Dreamstarter-campagne voor de aankoop van nieuw materiaal te sponsoren brengt haast niets op en ook de zoektocht naar een eigen sidekick (op San Diego Supercon) draait op niets uit. Barry zakt langzaamaan in een depressie…

sidekick01variantStraczynski doet er alles aan om Barry Chase zo zielig mogelijk te portretteren, waardoor je nauwelijks een band krijgt met het personage. Veel extra aandacht krijgen de andere karakters niet. Melody bijvoorbeeld, een vrouw die een goeie band leek te hebben met Red Cowl en Flyboy, wordt voorgesteld als een belangrijk persoon in Barry’s leven maar we komen nooit echt te weten wie ze is. Vermoedelijk is zij een stand-in voor Batgirl/Oracle, maar duidelijk wordt het hier niet.

De tekeningen van Tom Mandrake zijn vrij klassiek geïnspireerd en zijn goed vergelijkbaar met een DC-/Marvel-huisstijl, ideaal voor een verhaal dat het moet hebben van  een zekere herkenbaarheid met de Big Two. Sidekick #1 is helemaal geen knaller van een opener en zet louter de status quo op. De cliffhanger is dan weer wel intrigerend en een pak interessanter dan de opbouw (of afbraak) van Barry Chase.

Straczynski belooft in deze reeks zaken te doen met Barry die bij DC of Marvel resoluut geweigerd zouden worden. Voorlopig is het enige “meer choquerende” echter een explicieter getoonde seksscène of twee die maar weinig bijbrengen tot het verhaal. In DC’s Elseworlds-verhaal The Dark Knight Strikes Again, liet Frank Miller Batman’s eerste Robin opgroeien tot een gewelddadige psychopaat die uiteindelijk de nieuwe Joker werd. Een goed verhaal was dit niet, maar choquerend des te meer. Alles ziet ernaar uit dat het met Barry Chase ook deze kant zal opgaan, maar JMS zal in de volgende delen toch ferm uit de hoek mogen komen om zijn belofte iets nieuws te tonen (dat bij DC/Marvel nooit zou mogen) waar te maken…

Sidekick #1 bij archonia.com