Random Article


75 Jaar Superman (Deel 7) – Superman 2000!

 


0
Posted 04/08/2013 by

Superman-75-anniversarySuperman, ‘s werelds allereerste superheld en grondlegger van het grootste genre in het medium der comics (en vandaag de dag ook in films), bestaat 75 jaar en dat moet gevierd worden. DC‘s man van staal verscheen voor het eerst in Action Comics #1 (coverdatum van juni, 1938), de meest waardevolle comic aller tijden, en kent een rijkgevulde carrière doorheen comics, krantenstrips, boeken, films, animatie, games, toys, radio- en tv-series. Hier bij Brainfreeze nemen we jullie gedurende deze zomer mee doorheen 7.5 decennia in evenveel specials gevuld met Superman-geschiedenis. Van zijn creatie door Jerry Siegel en Joe Shuster in de jaren 30, tot zijn langverwachte terugkeer naar het grote scherm in Man of Steel.

In het vorige deel zagen we dat er midden jaren 90, tussen de grimassende en donkere antihelden door, een heuse reconstructie van het superheldengenre op gang begon te komen. In het begin van de 21ste eeuw werd het duidelijk dat de deconstructie van het superheldengenre te ver gedreven werd en er opnieuw verhalen werden gemaakt die een flinke dosis nostalgie naar de Silver en Bronze Ages bevatten. Voor de inmiddels met Lois Lane getrouwde Superman was dit niet anders…

Elseworlds

Superman_-_Speeding_BulletsEen vorm van nostalgie vinden we terug in DC’s vele Elseworlds-verhalen doorheen de jaren 90 en 00. In Elseworlds werden helden uit hun comfort zones gehaald en in geheel andere werelden, situaties en what if?-scenario’s gezet, in verhalen die buiten de officiële DC-continuïteit stonden. In feite waren ze niet zo heel anders dan de Imaginary Tales uit de Silver Age. De drie Superman & Batman: Generationsminireeksen door John Byrne (1999-2004) toonden bijvoorbeeld de geschiedenis van DC’s grootste superhelden (en hun families), mocht de tijd in de comics even snel vooruitgaan als in het echte leven, van de jaren 30 tot de 30ste eeuw. Son of Superman (2000) vertelde het verhaal van Superman’s zoon en een Justice League gecontroleerd door Lex Luthor. Speeding Bullets (1993) toonde dan weer wat er zou gebeuren mocht baby Kal-El gevonden worden door Thomas en Martha Wayne in Gotham City. De Waynes werden hier eveneens neergeschoten en dus werd Kal-El een Batman met superkrachten. JLA: The Nail (1998) toonde hoe een DC-universum zonder Superman eruit zou zien, vermits Jonathan en Martha Kent nooit zijn raket vonden vanwege een lekke autoband. Last Son of Earth (2000) keerde het oorsprongsverhaal om en stuurde Clark Kent als baby van de aarde naar Krypton, waar hij een Green Lantern-ring vond en alsnog een superheld werd.

British_Superman

Superman: True Brit

Distant Fires (1998) en At Earth’s End (1995) plaatsten de man van staal in een post-apocalyptische setting, Superman: Kal (1995) bracht hem naar de middeleeuwen en Superman: War of the Worlds (1999) transporteerde H.G. Wells‘ klassieke sciencefictionverhaal naar het Metropolis van 1938. Superman: The Dark Side (1998) toonde wat er gebeurde mocht Superman op Apokolips geland zijn en opgevoed worden door Darkseid. In het humoristische Superman: True Brit (2004), mede geschreven door Monthy Python’s John Cleese (James Bond, Fawlty Towers), kregen we dan weer te zien wat er zou gebeuren mocht de man van staal als Colin Clark opgevoed worden in een stereotypisch Brits gezin.

Eén van de beste en bekendste Elseworlds was het driedelige Superman: Red Son (2003) door Mark Millar (Superman Adventures) en Dave Johnson en de vraag stelde “wat als Superman’s raket in de Sovjet-Unie neerstortte en hij opgroeide op een boerderij in Oekraïne?“. Dan werd hij geen voorvechter van “Truth, Justice and the American Way“, maar eerder voor “Stalin, socialism and the international expansion of the Warsaw pact“. De comic zag ook o.a. Batman als een Russische anarchist wiens ouders werden neergeknald door de KGB, Lex Luthor als president van de Verenigde Staten en Lois Lane als zijn vrouw.

Supermanredson

DC Kingdom ComeHet allerbeste Elseworlds-verhaal moet echter wel Kingdom Come (1996) zijn, een vierdelige prestigereeks geschreven door Mark Waid (The Flash) en geschilderd door Alex Ross (Marvels). Hierin werd er een alternatieve toekomst geschetst waarin er een nieuw soort superheld is opgestaan. Een superheld die er niet voor terugdeinst om schurken te doden. Superman en de klassieke DC-helden traden in pensioen wanneer de antiheld Magog brutaal The Joker vermoordde nadat deze redactie van de Daily Planet (waaronder Lois Lane) doodde. Jaren later dienen Superman en de oudere garde Justice Leaguers terug te keren wanneer blijkt dat het enige dat de nieuwe supermensen (waaronder hun kinderen) momenteel doen, vechten is. Uiteindelijk leidt dit tot een heuse burgeroorlog tussen de verschillende superwezens, waarin uiteraard ook een oudere Lex Luthor, Batman, Wonder Woman en Shazam zich mee komen moeien. Het verhaal verkreeg ook een hele hoop allusies naar de Bijbel en portretteerde Superman expliciet als een wedergekeerde Christusfiguur.

Kingdom Come maakte midden jaren 90 expliciet duidelijk dat de tijd van de grimassende antihelden, die in de jaren 90 zo populair waren, gekomen was (Magog bijvoorbeeld, werd gebaseerd op Marvel’s X-soldaat Cable, een posterboy voor deze generatie helden). Er werd algemeen gekozen voor een terug meer klassieke en nostalgische vorm van superheldenverhaal, waarin de helden terug helden mochten zijn en hun avonturen en werelden grootser werden, zonder al teveel duistere, grimmige aspecten. Zie bijvoorbeeld ook het immens succesvolle JLA en het van een flinke nostalgiesaus voorziene Superman: The Animated Series, die besproken werden in het vorige deel. Deze stijl vind je verder ook terug in het prachtige Superman: Peace on Earth (1998), een graphic novel door Paul Dini en Alex Ross waarin Superman iets probeert te doen aan de hongersnood in de wereld en in Justice (2005-07), een twaalfdelige miniserie door Ross, Jim Krueger en Doug Braithwaite die een epische en neoclassicistische draai geeft aan de jaren 70 Justice League/Super Friends-cartoons.

supermanpeaceonearth

Peace on Earth

Superman 2000!

grantwaidsuperman

Grant Morrison, Mark Waid en hun sjamanistische ontmoeting met een Superman-cosplayer op San Diego Comic-Con

In 1998 dienden schrijvers Grant Morrison (JLA), Mark Waid (Kingdom Come), Tom Peyer (Action Comics) en Mark Millar (Superman Adventures) een voorstel in bij DC getiteld Superman 2000. Hun idee was om Superman te moderniseren voor de 21ste eeuw door hem een fameuze power boost te geven, hem meer zoals de zonnegod uit de Silver Age te maken, zijn klassieke vijanden in een hedendaags jasje te steken, pa Kent te laten sterven, Superman’s rode onderbroek weg te laten en zijn huwelijk met Lois Lane uit de continuïteit te schrijven. Dit laatste zou gebeuren nadat Lex Luthor en Brainiac achter Superman’s geheime identiteit kwamen, deze onthulden aan de wereld en elke kans op een normaal leven voor hem en Lois verstoorden. Via een alliantie met de magische imp Mr. Mxyzptlk zou Superman’s identiteit door iedereen vergeten kunnen worden, maar Brainiac zou als last resort nog Lois’ geheugen “vergiftigen”. Indien zij zou denken aan Clark als Superman, zou ze langzaam sterven. Superman draagt Mxy op om Lois zijn geheime identiteit voor eeuwig te doen vergeten in de ultieme opoffering om haar leven te redden. Nadat Lois & Clark één laatste, perfecte dag samen hebben, zou de gekende status quo terugkeren en zouden we Clark zien wakker worden in zijn vrijgezellenappartement (wie hier gelijkenissen zien met het uiteenvallen van het huwelijk tussen Peter Parker en Mary Jane Watson in Marvel’s latere Spider-Man: One More Day/Brand New Day… nu weet je het vandaan komt).

Het voorstel werd echter geweigerd door DC Comics, maar flarden hiervan zouden wel terugkeren in verschillende toekomstige Superman-projecten van Morrison, Waid en Millar, namelijk All-Star Superman (2005-08), Superman: Birthright (2003-04) en het eerder vernoemde Superman: Red Son (2003).

ultimatesuperman

Een concept uit 2002 van Wizard Magazine voor hun “Ultimate Superman”

supermanforallseasonsNa een hoop retroverhalen rond de voorgaande periodes uit de Superman-geschiedenis (1998), ging eind 1999 de nieuwe periode voor de comics rond de man van staal van start. Bekende makers waren hier o.a. schrijvers Jeph Loeb (Batman: The Long Halloween) en Joe Kelly (Deadpool) en artiesten Ed McGuinness (Hulk), Duncan Rouleau (Ben 10) en Doug Mahnke (JLA). Hoewel hij van DC Comics niet te ver mocht gaan in zijn nostalgie, was Jeph Loeb ook een klassieke Superman-schrijver. Hij bewees dit in 1998 al samen met Tim Sale op het vierdelige Superman: For All Seasons, een nostalgische terugblik op de The Man of Steel-minireeks die Clark’s vroege jaren in de schijnwerpers zette en extra aandacht besteedde aan Smallville.

Lex Luthor kocht eind jaren 90 de Daily Planet op. De krant werd echter dankzij Lois Lane terug verkocht aan hoofdredacteur Perry White voor de symbolische som van $1 dollar, Lane bleef de ster (maar had een deal met Luthor om één door hem gekozen verhaal in de doofpot te stoppen) en Clark Kent werd een correspondent in het buitenland. De nieuwe Superman-periode kon officieel van start gaan vanaf Superman (v2) #151, Action Comics #760, Adventures of Superman #573 en The Man of Steel #95

Vlieg verder naar pagina 2, met de periode waarin Lex Luthor president werd van de Verenigde Staten en er niet gelachen werd met “Truth, Justice & The American Way”…

Comments

comments


Arno

 
avatar
I'm not locked in here with you. You're locked in here with me.


0 Comments



Be the first to comment!


Leave a Response



Gelieve een kleine rekensom te maken. * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.