Review: Trinity War Chapter 3 – Justice League Dark #22

Prachtig tekenwerk.

Flow van het verhaal lijdt onder teveel gebeurtenissen met teveel personages.

DC’s oorlog der Justice Leagues dondert verder in het derde deel van Trinity War: Justice League Dark #22…

0
Posted 28/07/2013 by

Your heroes still scramble to make sense of the board… but the game is already won.

Trinity War, DC‘s event van de zomer, gaat verder met haar derde deel in Justice League Dark #22. In het vorige deel dook The Question op, één van de Trinity of Sin, dewelke de gevangengenomen Superman overtuigt om de werkelijke moordenaar van Dr. Light op te sporen. Vermoedelijk draait het hier om Dr. Psycho, een superschurk die gedachten kan manipuleren. Het vertrek van de man van staal en enkele gelijkgestemde helden uit de A.R.G.U.S.-faciliteit van Amanda Waller valt echter niet bij iedereen in goede aarde. Ondertussen heeft Wonder Woman de hulp ingeroepen van de Justice League Dark, een team bestaande uit DC’s magische personages, om Pandora en haar doos te vinden. Batman, Steve Trevor en Zatanna zijn het hier niet mee eens en alweer worden er nieuwe partijen gekozen en allianties gevormd tussen de verschillende helden. De Phantom Stranger duikt op om iedereen te waarschuwen voor het komende gevaar en John Constantine lijkt er eveneens wat meer van te weten, maar uiteraard zijn eigen plannetje te hebben.

JLDARK22_page

Zoals je al merkt uit de bovenstaande synopsis, gebeurt er enorm veel in deze issue en wordt er ontzettend veel heen en weer geschuifeld tussen de verschillende teams. Terwijl het eerste deel een snelle, doch zeer interessante opzet bood voor de Trinity War en het tweede deel enkele stevige karaktermomenten bevatte, lijkt dit deel wat te snel vooruit willen gaan en overbevolkt te zijn met allerlei personages om nog echt goed te kunnen volgen.

De enige die er op het einde van dit deel nog wat van lijkt te snappen is de mysterieuze Outsider, de schurk die de touwtjes schijnbaar in handen heeft, Justice League Dark-waarzegster Madame Xanadu gevangen houdt en alweer een nieuw mysterie onthult. De Outsider was oorspronkelijk Batman’s butler Alfred Pennyworth als villain (lang verhaal), maar werd in de alternatieve realiteit van Flashpoint tot een nieuw personage gedoopt. Rond deze New 52-versie blijft voorlopig nog maar weinig geweten.

Schrijver Jeff Lemire levert hier maar een vrij chaotisch derde deel op van de Trinity War-verhaallijn, dat gelukkig nog wordt recht gehouden door de prachtige, mooi afgelijnde tekeningen van Mikel Janin. Justice League Dark #22 is werkelijk het best getekende deel tot hiertoe, maar hopelijk wordt in hoofdstuk vier (Justice League of America #7) de verhaallijn terug wat op de rails gezet.

Justice League Dark #22 bij archonia.com

CONST_5Volgende keer: Trinity War Chapter 4 in Justice League of America #7 binnen drie weken. Daarvoor verschijnen echter nog de tie-ins Trinity of Sin: Pandora #2 (volgende week) en een weekje later Trinity of Sin: The Phantom Stranger #11.

Tie-ins van deze week? Jawel, Constantine #5, door Ray Fawkes en Renato Guedes. Hierin zien we John Constantine de nieuwe superheld Billy Batson/Shazam weglokken van het Justice League-conflict. Constantine “leent” even de kracht van Shazam en wordt een superheld om een demon te bevechten, alvorens er terug gewisseld wordt. Buiten een waarschuwing van de Britse magiër naar Shazam en de superhelden toe heeft de issue maar weinig te zien met Trinity War en lijkt het vooral gebruikt te worden om Constantine van punt A naar B te krijgen, op tijd voor zijn volgende maandelijkse avontuur. Met andere woorden: weinig relevantie tot het grotere verhaal en dus met gemak over te slaan.