Review: Adventures of Superman #1

Verzamelt: Adventures of Superman Digital Chapters 1-3

Leuke, korte en makkelijk te volgen verhalen.

Kwaliteit van de verhalen varieert. Te dure coverprijs voor deze inhoud

In Adventures of Superman zal DC iedere maand een aantal kortverhalen rond de man van staal bundelen, gemaakt door verschillende artiesten en bedoeld om zonder enige voorkennis te kunnen lezen…

0
Posted 28/05/2013 by

In DC‘s nieuwe Adventures of Superman-reeks zullen verschillende artiesten een kort verhaal rond de man van staal maken, dat steeds op zichzelf staat en zonder enige voorkennis gelezen kan worden. Iedere week verschijnt er een nieuw digitaal deel, waarna ze per maand gebundeld worden in een gedrukte comic.

adventuresofsuperman1Deze Adventures of Superman #1 kent een cover van Bryan Hitch (The Ultimates) en zou normaal geopend hebben met een kortverhaal geschreven door de omstreden Orson Scott Card (Ender’s Game). Vermits het verhaal van Card voorlopig bij DC Comics in de kluis blijft liggen, opent de issue nu met Violent Minds, geschreven door Jeff Parker (Thunderbolts, Red Hulk) met tekeningen van Chris Samnee (Daredevil, Thor: The Mighty Avenger).

In Violent Minds dient Superman een junk met plotse superkrachten tegen te houden, die hij verkregen heeft van niemand minder dan een toekijkende Lex Luthor. Het gevecht is kort, maar geeft wel een duidelijk beeld van hoe meedogenloos en berekenend Superman’s grootste aartsvijand kan zijn (hij blijft immers een wetenschapper in hart en nieren). De grote ster hier is echter Samnee, wiens lichte, kleurrijke tekenstijl ideaal is voor actievolle superheldenscènes.

In Fortress neemt Jeff Lemire (Justice League Dark, Green Arrow) ons mee in de verbeelding van twee jongetjes terwijl ze “Supermannetje” spelen. Het verhaal ziet een hoop gekende vijanden van de man van staal voorbijkomen en bevat een duidelijke boodschap waar menig Superman-fan zich wel in kan vinden. De schetsende, meer door een kinderboek geïnspireerde art van Lemire en colorist Jose Villarrubia past bij de aard van het verhaal, ook al kan het op het eerste zicht enorm amateuristisch worden genoemd.

Ten slotte, in Bizarro’s Worst Day door Justin Jordan (The Strange Talent of Luther Strode) en Riley Rossmo (Proof) wordt Superman’s imperfecte duplicaat in de schijnwerpers geplaatst. Een leuk tussendoortje en om één of andere reden werkt de lach die het monster op het einde verkrijgt enorm hartverwarmend.

Deze eerste Adventures of Superman-bundeling biedt geen Superman-verhalen die je absoluut moet gelezen hebben, maar het is een goeie zaak dat een anthologiereeks als deze bestaat voor de man van staal (en hiermee DC’s eerder gestarte Legends of the Dark Knight voor Batman vervoegt). Wil je korte Superman-verhalen lezen, die weleens een glimlach op je gezicht kunnen toveren, zonder decennia aan continuïteit te kennen? Dan is deze Adventures of Superman #1 voor jou. Niet elk verhaal kan echter even goed zijn en hoewel je drie verschillende verhalen krijgt, zijn deze eens zo snel gedaan, waardoor plots de coverprijs van $3.99 dollar misschien net iets teveel zal lijken.

Adventures of Superman #1 ligt vanaf morgen in de winkelrekken.

Adventures of Superman #1 bij Archonia.com

Adventures of Superman (2013-) #1-009