Review: Justice League of America #1

Een duidelijk openingsnummer met een klare opzet.

Actiegewijs, gebeurt er nog maar weinig tot niets.

DC’s nieuwe Justice League of America #1 brengt ‘s werelds gevaarlijkste superhelden bij elkaar om de echte Justice League een lesje te leren wanneer het nodig wordt…

0
Posted 22/02/2013 by

These are the men and women who are going to take down the Justice League.

Justice League of America #1 biedt, na Justice League, Justice League International en Justice League Dark, alweer een nieuwe JL-reeks uit het vernieuwde DC-universum. Ditmaal draait het niet om ‘s werelds grootste superhelden of meest bovennatuurlijke wezens, maar om de gevaarlijkste helden die er in het DCnU te vinden zijn. Schrijver van dienst is Geoff Johns (Justice League, Aquaman). De tekeningen zijn van de hand van David Finch (Batman: The Dark Knight, New Avengers). Deze nieuwe nummer #1 – dewelke een recordaantal variant covers telt (één voor elke Amerikaanse staat, and then some) – biedt tevens een belangrijke aanloop naar het grote Trinity War-event.

jlofaJohns en Finch leveren hier een zeer duidelijk, vrij traditioneel begin af voor de reeks. De issue wordt omkaderd door een gesprek tussen Amanda Waller, leidster van de Suicide Squad, en kolonel Steve Trevor, voormalig liaison tot de Justice League en ex-liefdesinteresse van Wonder Woman. Zij bespreken de verdere plannen van A.R.G.U.S. (Advanced Research Group for Uniting Super-Humans), meerbepaald omtrent een nieuw team superhelden onder hun commando die – indien het nodig moest zijn – de traditionele Justice League kunnen tegenhouden. Hiertussen worden we één voor één voorgesteld tot de leden van deze nieuwe League en krijgen we van enkelen onder hen te zien hoe ze werden overtuigd om bij het team te komen. Ook komen we te weten met welk lid van de traditionele Justice League ze in de clinch zullen gaan, mocht het zover komen (en natuurlijk zal het zover komen). Zo zal de Justice League of America komen te bestaan uit Hawkman (vs Aquaman), Catwoman (vs Batman), Martian Manhunter (vs Superman), Green Lantern Simon Baz (vs Green Lantern Hal Jordan), Vibe (vs The Flash), Stargirl (vs Cyborg) en Katana (vs Wonder Woman). Een achtste lid voor het team vinden we in Oliver Queen, alias Green Arrow.

Het wordt duidelijk dat de relatie tussen Superman en Wonder Woman (en de hier meteen op volgende verdwijning van tijdreiziger Booster Gold) de mensen hogerop nerveus maakt. Wonder Woman zou graag de wereld willen veranderen, niet alleen beschermen. Wat als ze Superman hierin meekrijgt? En wat wanneer de twee machtigste wezens op de planeet aan kinderen beginnen, met gelijkaardige krachten aan hun ouders? Dit plotelement zal meer tot uiting komen in het latere Trinity War. In deze eerste verhaallijn, World’s Most Dangerous, lijkt er echter eerst nog een oude vijand op te duiken om de leden van het nieuwe team wat beter te doen samenwerken. Hierbij krijgen we een flashback naar een scène uit de eerste Justice League-verhaallijn met Professor Ivo, de krankzinnig geworden wetenschapper verantwoordelijk voor de creatie van Amazo (een androïde die alle krachten van de League bezit en combineert).

JL_12_32_33Justice League of America #1 loopt volgens het boekje. Alles wordt klaar en duidelijk uitgelegd en de zaadjes voor deze eerste verhaallijn en het latere Trinity War worden zorgvuldig gelegd. Nadeel hieraan is dat er nog maar weinig actie te bespeuren valt. Alles is vooral set-up en de cliffhanger is ook maar vrij ongeloofwaardig en ietwat cliché. De zwaar geïnkte 90s tekenstijl van David Finch past wel bij deze ietwat donkerdere helden en vormt een mooi – maar niet al te groot – contrast met het lichtere, maar eveneens 90s, tekenwerk van Jim Lee en Scott Williams in Justice League. Finch zijn stijl komt echter alleen goed tot uiting wanneer hij zijn personages laat bewegen. Rustigere scènes gaan hem minder goed af, hierbij worden de niet gekostumeerde personages regelmatig inconsistent afgebeeld (en de nieuwe, slim fast-versie van Amanda Waller blijft er gewoon vreemd uitzien). Laten we dus hopen dat vanaf deel twee de actie ietwat wordt opgedreven (al bestaan hier nauwelijks twijfels over, het draait immers om een New 52 Justice League-titel).

Kortom, Justice League of America belooft zowat het zelfde stramien te zullen volgen als het reguliere Justice League, maar biedt wel een meer duidelijke en beter afgewerkte nummer #1. Het zal echter allemaal vooral interessant worden wanneer de twee titels op elkaar zullen inwerken. Wil je mee zijn met de belangrijke gebeurtenissen uit het grotere DCnU-universum? Dan is het nu al duidelijk dat deze twee titels een must-read zijn.

Justice League of America #1 bij archonia.com

jlofapreview