Fantastic Four – Season One

Personages: , , , , ,

Een moderne interpretatie van het klassieke verhaal. Humor en een sterke diepgaande karakterisatie van de hoofdpersonages

Nieuwe, moderne verwijzingen zullen binnen enkele jaren alweer verouderd zijn.

De Fantastic Four, Marvel‘s eerste superheldenfamilie, vierden eind vorig jaar hun 50-jarig bestaan en dat hebben we hier bij Brainfreeze uitgebreid gevierd met een vierdelige reeks specials. Deze week staan Reed, Sue, Johnny en Ben alweer in de spotlight, want enkele van hun eerste avonturen uit 1961-1962 worden herverteld en in een modern jasje gestoken […]

1
Posted 09/02/2012 by

Susan, I want to ask you something. Perhaps the most important question a man can ask a woman. Will you go to the stars with me? And Ben? – Reed Richards

De Fantastic Four, Marvel‘s eerste superheldenfamilie, vierden eind vorig jaar hun 50-jarig bestaan en dat hebben we hier bij Brainfreeze uitgebreid gevierd met een vierdelige reeks specials. Deze week staan Reed, Sue, Johnny en Ben alweer in de spotlight, want enkele van hun eerste avonturen uit 1961-1962 worden herverteld en in een modern jasje gestoken met Fantastic Four: Season One. Deze 100 pagina’s tellende graphic novel is de allereerste in een reeks die Marvel’s grootste superhelden uit de Silver Age opnieuw introduceert tot een huidig publiek. In tegenstelling tot DC’s gelijkaardige Superman: Earth One en Batman: Earth One, spelen de verhalen van Season One zich niet af op een of andere parallelle aarde, maar in de vroege dagen van het Marvel-universum zelf! Met andere woorden, wordt het originele, klassieke oorsprongsverhaal van de Fantastic Four deels herschreven en van een flinke update voorzien. Een beter instappunt voor nieuwe lezers kan haast niet.

Fantastic Four: Season One werd geschreven door Roberto Aguirre-Sacasa (The Sensational Spider-Man), met zijn run op Marvel Knights: 4 geen vreemde tot de vier avonturiers/superhelden, met tekeningen van David Marquiz (The Magdalena). Een plotbeschrijving geven van deze graphic novel is relatief simpel en in feite is het verhaal algemeen gekend: de geniale wetenschapper Reed Richards, zijn vriendin Susan Storm, haar jongere broer Johnny Storm en Reed’s beste vriend Ben Grimm gaan de ruimte in, worden gebombardeerd door kosmische straling, ontwikkelen superkrachten en evolueren uiteindelijk tot het eerste superheldenteam van de huidige Marvel Age. Doorheen dit alles krijgen ze te maken met de ondergrondse dreiging van de Mole Man en de terugkeer van de Atlantische prins Namor, the Sub-Mariner. Kortom, alles wat in Fantastic Four #1, #3 en #4 uit 1961-62 gebeurde, gebeurt hier opnieuw, maar dan in de hedendaagse tijd.

Aguirre-Sacasa dient natuurlijk wat kleine en minder kleine verschillen te introduceren om het klassieke verhaal beter aan te passen aan de 21ste eeuw. De reden voor de vier hun ruimtereis bijvoorbeeld. In 1961 ondernam Reed Richards natuurlijk deze reis om die “vuile communisten” voor te zijn. In 2012 kan hier echter geen sprake meer van zijn. Terwijl in eerdere hervertellingen van het oorsprongsverhaal de vier bijvoorbeeld de ruimte introkken om een kosmische anomalie — die uiteindelijk de Silver Surfer bleek te zijn — te onderzoeken (Heroes Reborn uit de jaren ’90) of een kosmische storm (zoals in de film uit 2005), draait het nu om “Space Tourism“. Dit zou Reed Richards in staat stellen om zijn wetenschappelijk onderzoek in het Baxter Building (het latere hoofdkwartier van het team) verder te financieren. De graphic novel zit vol met gelijkaardige updates en het klassieke oorsprongsverhaal voelt hiermee alweer hedendaags aan, zonder dat het in grote lijnen verandert.

Ook leuk zijn enkele verwijzingen naar latere verhaallijnen en personages. Zo maakt natuurlijk latere aartsvijand Doctor Doom een kleine cameo, maar is er ook een niet onbelangrijke rol weggelegd voor Alyssa Moy, Reed’s oude vlam en wetenschappelijke gelijke (die in feite pas eind jaren ’90 in de comics werd geïntroduceerd). De persoonlijkheden van de vier hoofdpersonages blijven uiteraard zeer herkenbaar, maar zijn minder ruw en een pak diepgaander dan in de oorspronkelijke verhalen van hun geestelijke vaders Stan Lee en Jack Kirby (die hierin een kleine cameo maken) uit de jaren ’60. Aguirre-Sacasa speelt goed met de verschillende karakterisaties in hun meest iconische vormen. Zo blijft Reed Richards het ietwat wereldvreemde genie, Johnny Storm het heethoofd met celebrity allures en Ben Grimm de klassieke, goedhartige kerel uit Yancy Street die gevangen zit in het tragische uiterlijk van een monster. Maar het is vooral Sue Storm die het best naar voren komt in deze graphic novel. Terwijl Sue in de jaren ’60 niet echt veel meer deed dan op de achtergrond blijven en op commando flauwvallen, wordt het hier al zeer vroeg duidelijk dat zij uiteindelijk als het sterkste lid van het team naar voren zal komen (iets dat pas in de jaren ’80 werkelijkheid werd in de comicreeks).

FF #570, twee instappunten in één graphic novel

De graphic novel leest en ziet eruit als een verbeterde versie van de Fantastic Four-film uit 2005. De humor en karakterisaties zitten zeer goed en het geheel voelt aan als een degelijke moderne interpretatie van het klassieke verhaal. De tekenstijl van David Marquiz doet me bij momenten terugdenken aan Steve McNiven (Civil War) en de huidige stijl van Salvador Larroca (Invincible Iron Man): vrij realistisch maar net flashy genoeg om ook de grote gevechten en stunts degelijk in beeld te brengen (ook al heb ik het nu niet zo hard begrepen op The Thing zijn gigantische onderlip). De Mole Man en vooral Namor, die nog net één issue voor Dr. Doom in de comicreeks boven water kwam, zijn de ideale keuzes om mee in het oorsprongsverhaal van de Fantastic Four te verweven, maar de kern van het verhaal blijft nog steeds de hechte familiale band tussen de leden van het team. Een klein minpuntje, maar dan voor latere leesbeurten, is dat Aguirre-Sacasa dan wel alles meer hedendaags maakt, maar tegelijk nieuwe verwijzingen — naar ondermeer regisseurs Zack Snyder (Watchmen), J.J. Abrams (Star Trek) en de HBO-reeks Mad Men — gebruikt die binnen een tiental jaar alweer verouderd zullen zijn.

Toch is Fantastic Four: Season One een prachtige herintroductie tot Marvel’s eerste familie en een ideaal instappunt voor nieuwe lezers. Alsof dat nog niet genoeg was, krijg je meteen ook de allereerste issue van de huidige schrijver Jonathan Hickman (Secret Warriors, Ultimate Comics: Ultimates) achteraan bijgevoegd: Fantastic Four #570, de start van de verhaallijn Solve Everything, waarvan je hier een review kan lezen. Ook al is er heel wat tijd gepasseerd tussen het verhaal uit Season One en de start van Hickman zijn run, toont dit toch maar aan in hoeverre Marvel de laatste tijd gefascineerd is door het ene instappunt na het andere. Hoe dan ook, is hun nieuwe Season One-initiatief met deze eerste graphic novel fantastisch gestart. Volgende maand is het de beurt aan ieders favoriete mutanten en Professor Xavier zijn werkelijke First Class in Season One: X-Men!