Review: Shrugged

3
Posted 19/09/2011 by

What in Samuel L.Jacksons name is going on?

Dit is een quote uit de comic Shrugged: A little Perspective. Het vat ook meteen deze TP volledig samen. Als je begint te lezen ga je je heel lang afvragen wat er allemaal precies gebeurt. Gelukkig valt op het einde alles mooi op zijn plaats. Shrugged: A little Perspective is geschreven door Michael Turner (Fathom, Soulfire) en Frank Mastromauro (Soulfire). De art wordt dan weer verzorgd door Micah Gunnell (Soulfire: Dying of the light). Deze TP wordt uitgegeven door Aspen Comics en bestaat uit twaalf hoofdstukken. Deze zijn Shrugged: beginnings, Shrugged: Preview, de negen delen en een cover gallery.

We staan allemaal wel eens voor een dilemma. Huiswerk maken of TV kijken? Propje naar de leerkracht gooien of opletten in de klas? DC of Marvel? In dit verhaal wordt eindelijk duidelijk hoe het komt dat we met deze dilemma’s zitten en hoe we ze oplossen.
De hoofdrolspeler in dit verhaal is Theodore Langstrom en gelukkig voor hem, en ook voor ons, ook wel Theo genoemd. Theo is een gewone tiener met gewone tienerproblemen. Zijn beste vrienden zijn Thom (een te typisch Afro-Amerikaanse jongen) en Kiori (een Aziatische alternatief meisje). Verder zijn er nog Carrie (het mooie meisje waar Theo een oogje op heeft) en Walker (de bullebak en het vriendje van Carrie). Het klinkt allemaal een beetje als een typische High School serie. Maar dit is slechts het aardse wezen.

We gaan nu eens een kijkje nemen op de wereld Perspecta. Deze wereld is verdeeld in twee delen: Elysia en Nefario. Bij de geboorte van elk kind wordt er een Elysiaan en een Nefariaan naar dit kind gestuurd om hem/haar met raad en daad bij te staan. Inderdaad, dit zijn de personages die in veel tekenfilms en ook in deze comic worden afgebeeld op de schouders van de mens.
Ange is de Elysiaanse die naar Theo wordt gestuurd. Ze is de stem die wij ons geweten zouden noemen. Zij zorgt ervoor dat Theo het goede doet, zijn plichten nakomt en zich netjes gedraagt. Het tegengewicht is Dev. Deze Nafariaan probeert Theo aan te zetten tot de leukere dingen in het leven, je amuseren, valsspelen of je verzetten tegen een bullebak. Samen moeten ze proberen Theo te laten opgroeien tot een evenwichtige volwassen persoon.

Elk mens heeft deze wezens op zijn schouders om hen met raad en daad bij te staan. Wat is er dan zo speciaal aan Theo? Wel Theo is meer bewust van de stemmen die hij hoort. Hij hoort Ange en Dev ook tegen elkaar praten. Hij hoort dus letterlijk stemmen in zijn hoofd waardoor hij ook een vaste afspraak heeft bij de schoolpsychiater. Op een bepaald moment kan hij zelfs communiceren met Ange en Dev.
Alsof dit nog niet genoeg is doen we ook nog een “What if Mafia” in de mix. Dit is een groep Neforianen die het leuk vindt om de boel op stelten te zetten. Als deze gasten verschijnen dan kan de mens wel eens rare dingen gaan doen zoals een kikkergevecht starten. De What if Mafia wordt geleid door de bloedmooie maar goed gekke Silva. Zij wilt zowel de wereld Perspecta als de aarde overnemen. Ik kan jammergenoeg niet meer vertellen over de verhaallijn omdat ik dan veel te veel zou verraden en één van de grootste plezieren van deze comic is om deze vreemde wereld te ontdekken.

Ik wil het zeker nog even hebben over de art want deze is geweldig. Ik geef toe dat de art niet zou passen in andere stripverhalen maar voor deze comic is hij perfect. Het is een zeer gedetailleerde tekenstijl waarbij de gezichtsuitdrukking soms wat overdreven of verstrekt worden. De karakters en de omgevingen ogen allemaal wat speels. In het kader van het verhaal past dit allemaal zeer goed. Er wordt in de hele comic een duidelijk verschil gemaakt tussen Ange en Dev. Zo wordt Ange vaak afgebeeld met bloemen rond haar terwijl Dev vaak een aantal doodskoppen rond hem heeft slingeren. Hierdoor zijn er wel enkele tekeningen die wat onoverzichtelijk worden maar het wordt nooit storend.
De inkleuring is zeer fel en soms een beetje schreeuwend, maar nogmaals zeer passend voor deze comic. Ook hier wordt er een verschil gemaakt tussen de twee werelden. Elysia wordt zeer helder weergegeven met zeer heldere en felle kleuren terwijk Nefario een donkere en grimmige inkleuring krijgt.

Zoals jullie wel al zullen vermoeden vind ik deze comic een echte aanrader. Het verhaal leest zeer vlot en het is zeer leuk om stap voor stap samen met Theo deze vreemde wereld te ontdekken. Als je aandachtig leest kom je zelfs een paar leuke woordspelingen en doordenkertjes tegen. Een comic die thuishoort in mijn boekenkast en misschien ook wel in de jouwe…zeker als je af en toe zelf stemmen hoort….