Posted 06/04/2017 by Killian in Interview
 
 

Outcast Interview met Robert Kirkman en Patrick Fugit

In aanloop naar het langverwachte tweede seizoen van de op de comics van Robert Kirkman en Paul Azaceta gebaseerde exorcism-horrorreeks Outcast op FOX kon Brainfreeze een exclusief interview afnemen. We bestookten niemand minder dan hoofdrolspeler Patrick Fugit (Kyle Barnes in de reeks) en Robert Kirkman, producer, comicbookauteur en mede-schepper van onder meer Outcast, The Walking Dead en Invincible, met onze prangende vragen!


Het eerste seizoen eindigde met een grote cliffhanger, nu hebben we de screeners voor Seizoen 2 al kunnen bekijken en merkten we dat de cliffhanger redelijk snel uitgeklaard wordt. Wat deed je ertoe beslissen om de dingen zo abrupt te laten eindigen?

R.K.: Ik denk dat, net als de cliffhanger op het einde van seizoen 1, de cliffhanger van seizoen 2 bedoeld is om aan te geven hoe aangrijpend anders het verhaal en hoe de vertelling veranderd zal worden tijdens het daaropvolgende seizoen. Ik vind dat het eerste deel stukken meer tweeledig daarin is dan het tweede, maar zoals ik al zei, het dient om een beeld te geven van wat er komt en je zult het niet allemaal begrijpen tot je ziet wat het volledige seizoen te bieden heeft. Maar ik hoop dat het publiek aan het einde van deel twee het idee krijgt dat de serie in een volledige andere richting uit zal gaan en dat we op een andere schaal zullen werken.

Het is nu 2017 en er zijn nog nooit zoveel kwaliteitsvolle series tegelijkertijd op de buis gekomen als nu. In de Verenigde Staten alleen al komen er tegenwoordig 500 nieuwe series per jaar uit. Wat doet volgens jullie Outcast uitblinken wanneer je ze vergelijkt met andere tv-adaptaties van comics en televisieseries in het algemeen?

R.K.: Voornamelijk de kwaliteit van onze acteurs. Ik vind dat het een enorm persoonlijk en intens verhaal is en dat het een heel cool bovennatuurlijk kantje bezit, terwijl het heel diep geïnvesteerd is in karaktervorming, interpersoonlijke relaties en de verhaallijn, en minder in het spectaculaire. Ik hoop dat dit de serie wat doet uitblinken ten opzichte van andere series met een bovennatuurlijk thema. Je kan wel besluiten dat het een breed werkveld is, dus je doet je best en hoopt dat de mensen het beu worden om naar Game of Thrones te kijken.

Kyle komt over als een zwaarmoedig persoon die gekenmerkt wordt door zijn traumatische verleden, maar hij lijkt van nature niet echt een gewelddadig persoon te zijn. Hoe denk je dat hij omgaat met het gebruik van geweld tegen demonen tijdens duiveluitdrijvingen, terwijl het net dit gedrag was waardoor hij er valselijk van beschuldigd werd van zijn vrouw en dochter te misbruiken?

P.F: Een van de dingen die me aanstaan aan Kyle is dat, ondanks zijn erg traumatiserende ervaring als kind, hij dit soort behandeling aan niemand anders toe zou wensen. Ik denk dat hij het trauma dat hij opliep als kind net wil tegengaan, als pleegkind van gezin naar gezin gesleept worden en dergelijke. Hij wil zijn dochter de jeugd geven die hij nooit gehad heeft. Hij wil een goede echtgenoot zijn voor zijn vrouw en een goede broer voor zijn zus. En ik denk dat, iedere keer wanneer hij geweld moet gebruiken tegen de demonen, hij het daar behoorlijk zwaar mee heeft. Gedurende de eerste afleveringen zie je hem halfhartig aan gewelddadige methodes toegeven omdat hij denkt dat dit de enige manier is, maar rond aflevering 5 zie je hem voor het eerst beginnen te twijfelen en te proberen andere manieren te vinden om met elke individuele bezetene om te gaan.

Wat ik zelf enorm aangenaam vond aan seizoen twee, was dat ik Kyle kon zien evolueren, zich aanpassen en trachten te balanceren tussen wat hij wil doen en wat hij moet doen.

Robert, waarom lijkt de serie Outcast stukken explicieter qua inhoud dan de comic? Patrick, was de rol van Kyle moeilijk voor je om je in te leven en was het iets dat je eerder in je carrière al had kunnen verkennen?

R.K.: Ik denk dat de strip zeker zijn gehalte van kilheid en intense sfeer heeft, maar ik ben van mening dat, als je van het ene medium naar het andere gaat, het altijd interessant is om te zien wat er veranderd (zoals onder andere ook bij The Walking Dead). Ik stel me een scène uit de comics voor als stilstaande beelden zonder geluid, en hoewel het doel hetzelfde blijft, verandert de scène enorm wanneer je beweging en geluid toevoegt waardoor die stukken intenser en extremer overkomen dan in de comics. Ik tracht dezelfde expliciete inhoud vanop de pagina naar het scherm te vertalen, maar ik merk gewoon dat beiden zo hun voor- en nadelen hebben, en dat we zo’n paar dingen hebben die we meer in de serie konden verkennen dan in de comic. Het is dus volstrekt mogelijk dat ik een beetje gek aan het doen ben met het toevoegen van beweging en geluid, maar dat is vooral omdat ik het zelf zo geweldig vind.

P.F.: Ik geniet wel van dingen die een tragische ondertoon hebben. Enkele van de onderwerpen van de serie, in het bijzonder, maken het heel boeiend voor mij als acteur om de vaardigheden die ik heb ontwikkeld te gaan toepassen. Voor mij persoonlijk is het heel erg belonend om heel donkere plekken op te zoeken zoals we met deze serie doen. Het creëert een pak mogelijkheden om dingen uit te proberen die ik nog niet eerder gedaan heb, en dat is een geweldige ervaring, omdat ik dat nog niet vaak heb kunnen doen tijdens mijn loopbaan. Het helpt me om te groeien en te evolueren als acteur.

Om aan te sluiten daarop, wat deed er je oorspronkelijk vermoeden dat je geschikt was voor de rol van Kyle?

P.F.: Ik vermoed dat dat was toen ik het eerste materiaal in mijn handen kreeg. Het ging om twee scènes en één ervan draaide rond Kyle die aan de priester vertelt over de traumatische ervaring die hij als kind had bij zijn moeder en hoe moeilijk dat voor hem was. Een heel lastige scène waarin Kyle in een heel donkere gedachtengang zit, om deze herinneringen opnieuw naar boven te brengen en die aan de priester te beschrijven. Het was een redelijk verontrustende scène om te spelen.

Dan was er een andere scène, die overigens niet in de serie geraakt is: een gesprek tussen Kyle en zijn vrouw, waarbij ze aan het bespreken zijn of ze wel of niet aan kinderen zouden beginnen. Kyle is wat terughoudend omdat hij niet zeker weet of hij zijn donkere verleden en wat hem speciaal maakt (iets dat hij als een vloek beschouwt) wil doorgeven aan een kind. Hij weet niet zeker of hij dit wil vertellen aan zijn vrouw, omdat ze denkt dat Kyle een ontzettend goede vader zou zijn. Het is een heel mooie en romantische scène, compleet tegenovergesteld aan die eerste. Ik vond dat enorm boeiend, dat er zo’n tegenstrijdigheid binnen Kyle aanwezig was die overgedragen wordt in al zijn scènes. Misschien was het mijn enthousiasme hiervoor wat ik wou bijdragen.

Robert, in welke mate ben je betrokken bij de productie van de serie van dag tot dag? Spendeer je veel tijd op de set?

R.K.: Heel veel tijd op de set. Je zou me niet geloven als ik zou zeggen dat ik op bijna geen enkel moment weg ben van de set.

P.F.: Dat is niet waar!

R.K.: Jammer genoeg heb ik het heel druk naast het werk aan The Walking Dead, Fear The Walking Dead en Outcast. Ik kom nu en dan zeker op de set maar niet zo vaak als ik waarschijnlijk zou moeten. Ik zie dat Patrick me nu een boze blik toewerpt, maar ik werk wel samen met de hoofdacteurs en de schrijvers, dus ik ben heel goed op de hoogte van de stand van zaken en heb de ruimte om mijn input te geven tijdens de productie van het seizoen. Ik neem mijn rol als executive producer heel serieus en de serie ligt me uiteraard nauw aan het hart. Ik doe er alles aan om iets te creëren waar ik trots op kan zijn, en ik ben blij om te zeggen dat ik daarin geslaagd ben!

Outcast wordt in 125 landen over de hele wereld vertoond. Kun je het een beetje bijhouden waar al die landen liggen, en heb je ze bezocht, zoals België, bijvoorbeeld?

R.K.: Alle 125? Uh, ik zal toegeven dat, aangezien zowel Patrick als ik Amerikanen zijn, onze kennis van aardrijkskunde beschamend is. Ik tracht het bij te houden, in elk geval. Ik zie het als een vorm van verantwoordelijkheid om me ervan bewust te zijn, omdat deze verhalen op een andere manier bekeken worden en beleefd worden in verschillende landen en culturen. Er is zoveel waar ik me niet bewust van ben, maar ik vind het fascinerend hoe een serie een wereldpubliek kan aanspreken. Ikzelf zal nooit 125 landen kunnen bezoeken tijdens mijn leven, maar het is fijn dat een serie dat wel kan.


Onze recensie van het eerste seizoen van Outcast vind je hier.

Onze recensie van de eerste gebundelde editie van de Outcast-comic vind je hier.

Het tweede seizoen van Outcast gaat op maandag 10 april om 22u30 van start op FOX!

Comments

comments


Killian

 
avatar
"I don't know who you are, but I will find you and write for you."