Posted 23/02/2017 by de baard van alan moore in Columns
 
 

“It’s not me, it’s you,” of wat Marvel eigenlijk zou moeten vertellen (Brainfreeze Spreekt!)

westoppen feb 2017

In Brainfreeze Spreekt! laten we onze schrijvers aan het woord om hun frustraties, gefundeerde meningen, geek-outs en veel meer in epische online rants te steken. Deze reeks columns vormt de uitlaatklep van de Brainfreeze-crew. Vandaag heeft de baard van Alan Moore het over de huidige situatie van Marvel…

 

Misschien las je het al op Brainfreeze en anders op een andere website (foei!): Marvel gaat voor een deel weer terug naar af. Enkele gekende helden krijgen in de komende maanden hun oude identiteiten weer terug. Wie nu denkt dat Marvel haar “politiek correcte agenda” van de afgelopen jaren opbergt heeft het mis. Wie goed leest weet dat Marvel al heel lang haar lezers iets wil zeggen en vandaag komt de aap uit de mouw…

Lang geleden, ergens aan het begin van de jaren 00, had Marvel op haar website een bedrijfsprofiel staan voor mogelijke investeerders. Een van de dingen die hierin stonden was dat de gemiddelde lezer van Marvel’s comics mannen waren tot een jaart of 24. Marvel maakt inmiddels deel uit van het Walt Disney-concern dus ik kan me zo voorstellen dat ze sommige dingen nu wat anders zien. Maar ik moest hier aan denken toen ik op diverse websites de reacties las naar aanleiding van het gerucht dat Marvel enkele personages weer terug zou brengen naar hun roots en onder andere afscheid zou kunnen nemen van de huidige vrouwelijke Thor, Wolverine en Iron Man, de Afro-Amerikaanse Captain America, de Koreaanse Hulk of de Afro-Amerikaanse/latino Spider-Man. Waarschijnlijk ligt dit beeld een stuk genuanceerder wanneer je kijkt naar de teaser voor Generations door Alex Ross, waar de verschillende generaties superhelden van Marvel te zien zijn.

Alex Ross Marvel Generations

Maar wat mij verbaasde is het fanatisme waarmee sommige mensen deze actie toejuichen en vaak in een adem meteen gaan zeuren over de events. Het wordt tijd voor een reality check.

Marvel zal dit nooit expliciet melden, maar ze begrijpen als geen ander dat velen van jullie al te lang superheldencomics lezen. Menig lezer kocht al comics toen Jim Shooter nog Editor-in-Chief was bij Marvel en dat is toch al ruim dertig jaar geleden. Als je uitgaat van dat oude feitje dat de gemiddelde lezer Marvel las tot een jaar of 24 dan zijn velen van jullie al ruim in blessuretijd (tot de opkomst van de verzamelcultuur in de jaren 70-80 was het idee gangbaar dat lezerts superheldencomics links lieten liggen zodra ze een jaar of 14/15 waren, zo zouden uitgeverijen na verloop van tijd herdrukken plaatsen in lopende reeksen. Marvel ziet ook dat de gemiddelde verkoopcijfers van de comics langzaam maar zeker omlaag kruipen omdat lezers zo langzamerhand de ‘hobby’ vaarwel zeggen. Omdat je als lezer nu eenmaal niet twintig of dertig jaar dezelfde series kan lezen en altijd verrast wil worden door de nieuwe ontwikkelingen. Daar is Marvel (of ook DC) niet de uitgever voor. Superheldencomics zijn nu eenmaal cyclisch van aard, toch wanneer het draait om de grote iconen.

orboros slang

Marvel probeert subtiel haar lezersschare te verversen en zoekt nog naar de juiste vorm. Wanneer je bijvoorbeeld de reis van de bejubelde Ms. Marvel-reeks volgt door de verkooplijsten dan zie je dat de losse comic ergens onderaan de lijst bengelen met een oplage van zo’n 28.000 stuks en een prijs van $4.99(!). Volgens de standaard van 20 jaar geleden leid je op zo’n moment verlies. Maar wanneer je de verkopen van de gebundelde edities in de gaten houd dan zie je ze vrijwel elke maand terugkomen. De gemiddelde Ms. Marvel-lezer lijkt dus geen interesse te hebben in de losse issues, maar is bereid om de bundels op te pikken. Het is een ander verdienmodel wat een omslag van denken betekent. Deze nieuwe helden zijn nog lang niet dood. Sterker nog, ze beginnen net pas met leven.

Superheldencomics bevinden zich op een kantelpunt en wie niet van verandering houdt gaat moeilijke maanden tegemoet. Marvel’s ‘politiek correcte helden’ worden soms nogal infantiel aan de man gebracht (“kijk eens hoe politiek correct we zijn!”), maar er is wel een publiek voor. En als Marvel als uitgever relevant wil blijven dan zullen ze nieuwe lezers moeten trekken.

En vergis je niet… Marvel stond altijd al voor verandering. Je zou de oude brievenpagina’s in Uncanny X-Men eens moeten lezen vol lezersbrieven van mensen die Chris Claremont en Dave Cockrum vervloekten voor de nieuwe richting van de mutanten midden jaren 70. Stel je voor dat men toen had geluisterd naar de fans. Dan waren we als lezer heel wat moois misgelopen.

Wanneer je jezelf niet herkent in dit Marvel of symptomen van ‘event fatigue’ vertoont dan kun, neen, moet je maar een ding doen. Stop. Superheldencomics waren nooit bedoeld om tot je 40ste te lezen. Leg ze aan de kant en stort je op al het andere moois wat de (Amerikaanse) comicbookindustrie te bieden heeft. Of ga door met lezen en besef dat men bij Marvel hun billetjes afvegen met de meningen van de fans…

 

Comments

comments


de baard van alan moore

 
avatar