Posted 28/01/2017 by de baard van alan moore in Comics
 
 

60 Jaar Frank Miller


frank-miller-dec-2016-ft

Stripmaker, filmmaker, pionier. Zomaar drie kwalificaties voor Frank Miller.

Je zult maar op je 19de naar New York vertrekken om strips te gaan tekenen. Herhaaldelijk afgeblaft worden door Neal Adams (X-Men, Green Arrow & Green Lantern) wanneer je hem jouw portfolio laat zien en uiteindelijk toch doorzetten waardoor je op je 22ste bij Marvel de titel Daredevil in je maag gesplitst krijgt. Een titel op weg naar een vroegtijdige stopzetting. Je zoekt ruzie met de schrijver, wint en zet uiteindelijk een run neer waarin de reeks rond de man zonder vrees en zijn nieuwe grote liefde, de huurmoordenares Elektra, niet alleen veel weg krijgt van Romeo en Julia maar ook de weg naar de top weer inzet.

Ineens ben je op je op je 26 jaar een merk geworden. De jaren 80 zijn begonnen en jij bent het puntje van hoop in de grijze vlakte van de comicbookindustrie. DC Comics haalt je binnen en biedt je ongelofelijk veel geld en vrijheid om een creator-owned graphic novel genaamd Ronin uit te brengen volgens Europese standaarden.

ronin advertentie

Want Miller keek over de grens en zag dat de Europese albums een superieure inkleuring had op baxterpapier en gebundeld waren in stevige kaften waarmee je de komende decennia vooruit kon komen. Heel wat anders dan de op krantenpapier gedrukte vodjes in de VS. De inkleurster, Lynn Varley, is een van de besten in haar vak en je neemt haar meteen tot vrouw.

Daarna neem je DC’s Batman onder handen en maak je met The Dark Knight Returns (1986) een literaire superheldencomic waarin je een ‘onsterfelijk’ fenomeen als Batman kennis laat maken met de vergankelijkheid. De comic wordt dertig jaar na dato nog altijd massaal verkocht. Critici tikten hun handen stuk om alle lofuitingen op papier te krijgen. Een jaar later, herschrijf je de oorsprong van de Dark Knight in Batman: Year One, de hoofdinspiratie voor de film Batman Begins (2005) en tot op heden nog steeds het beste instappunt voor de avonturen van de Caped Crusader te beginnen volgen.

frankmillertop3

Bij Dark Horse ga je de absurdistische kant op met Hard Boiled, wat je schrijft voor Geoff Darrow, en vergeet je de jongsten niet met Big Guy and Rusty the Boy Robot. Je levert samen met Dave Gibbons (Watchmen) commentaar op Amerika in een serie rondom het personage Martha Washington. En… je volgt uiteindelijk je passie en lanceert een lijn van misdaadcomics getiteld Sin City. Met 300 tekende je jouw versie op van een van de belangrijkste tweekampen in de westerse geschiedenis en gaf je een knipoog naar een film uit je jongensjaren.

Alles wat je doet verandert in goud. Met alles wat je doet zet je een standaard. Is het gek dat mensen je willen feliciteren met je 60ste verjaardag?

Miller & Hollywood

Door Frank Millers succes bij DC Comics gingen de deuren naar Hollywood voor hem open. Daar zou hij zijn tanden stukbijten op scripts voor Robocop 2 en 3. Twee films die niet in de schaduw van hun beroemde voorganger konden staan. Het was een lucratieve en frustrerende ervaring.

Toen Robert Rodriguez hem in de jaren 00 verleiden om een Sin City-film toe te staan en als co-regisseur op te treden keerde hij weer terug naar de stad van de dromen. En het werd dit keer een prettige ervaring. Sin City en de verfilming van Millers 300 door Zack Snyder werden een succes. Miller was hot!

Sin-City-A-Dame-to-Kill-For-17-Bruce-Willis-and-Jessica-Alba

Natuurlijk is er ook een keerzijde aan dit alles. Miller vertilde zich in 2008 behoorlijk toen hij zich waagde aan een verfilming van Will Eisners The Spirit. De trailer was uiteindelijk beter dan de film. De kersverse regisseur wilde duidelijk een eigentijdse hommage maken aan de films van de jaren veertig, wat de acteurs goed begrepen maar wat Miller met zijn beperkte ervaring achter de camera simpelweg niet kon overbrengen naar het witte doek. De specifieke filmstijl was nu eerder een belemmering geworden. De vervolgen op 300 en Sin City deden het redelijk maar waren uiteindelijk niet zo succesvol als hun voorgangers.

Maar toch, hoeveel gerenommeerde comicbookmakers hebben uiteindelijk hun tanden mogen stukbijten op een dure studiofilm met topacteurs? Of hebben hun platen uit de comics zo recht-op-recht geadapteerd zien worden op het grote scherm (kijk maar naar Daredevil, Batman Begins, Batman V Superman: Dawn of Justice, 300, Sin City en de animatiefilms The Dark Knight Returns en Batman: Year One). Miller was weer de eerste. En misschien keert ie binnenkort wel weer terug… Er wordt immers gewerkt aan een Hard Boiled-verfilming.

Miller & Controverse

Frank Miller keerde aan het einde van de jaren negentig terug bij DC Comics om daar, geheel onverwacht, een vervolg te breien op The Dark Knight Returns tegen aantrekkelijke financiële voorwaarden. Miller mocht de alle opbrengsten boven een bepaald aantal verkopen volledig in eigen zak steken. Marvel wilde hem indertijd ook terug op Daredevil hebben maar kon simpelweg niet aan Millers voorwaarden voldoen omdat ze herstellende waren van een bankroet.

Op 11 september 2001 werd het World Trade Center getroffen door enkele vliegtuigen en was de 21ste eeuw begonnen. Vanuit zijn studio had Miller een uitstekend zicht op het WTC en dat zou hem voor het leven tekenen. Hij maakte The Dark Knight Strikes Again af en zou zich voor de rest van dat decennium op stripgebied vooral wijden aan het schrijven van het controversiële All-Star Batman met Jim Lee en aan zijn propagandacomic Batman: Holy Terror – waarin de Dark Knight terreurgroepering Al Qaida zou bestrijden.

holyterrorfixerholyterror4Later werd de graphic novel uiteindelijk uitgegeven als simpelweg Holy Terror onder de vlag van Legendary Comics en uiteraard zonder Batman. Het was inmiddels te hard en gewelddadig geworden voor DC en dus werd Batman omgetoverd tot The Fixer. Veel mensen waren geschokt door de woede die sprak uit het werk van Miller. De comic was commercieel gezien erg succesvol en wie sindsdien meer heeft gehoord van Legendary mag nu zijn hand opsteken.

Ondertussen scheidde Miller van zijn partner Lynn Varley. Er leek geen andere vrouw in het spel te zijn. Maar er kwamen meer en meer berichten in omloop dat Frank Miller stomdronken werd gesignaleerd tijdens Comic-Cons. Het werd een publiek geheim dat de schrijver/artiest een serieus drankprobleem had ontwikkeld na het produceren van The Dark Knight Strikes Again. Iets wat waarschijnlijk deels verklaard wordt door de schok van de aanslag op het WTC. Ook richtte hij in 2011 zijn pijlen op de Occupy-beweging waardoor het ganse internet over hem heen viel.

frank-miller-comic con cancer

In 2014 kon niemand nog om Millers problemen heen. Op foto’s oogde hij zwaar ziek. Het overmatige drankgebruik en slechte eetpatroon had dusdanig veel van zijn lichaam gevergd dat het zijn spaarzame krachten moest gebruiken om de belangrijkste processen gaande te houden. Vandaar dat alle lichaamsbeharing uitviel.

Miller Strikes Again

Een bezoek aan de afkickkliniek lijkt Frank Miller er bovenop te hebben geholpen. Op recente foto’s oogde hij nog fragiel maar er zit weer leven in de man.

DC Comics reikte hem de helpende hand en betrok hem bij de productie van Dark Knight III – The Master Race dewelke Miller samen met Brian Azzarello plot. Al moeten we de inbreng van Miller hier ook weer niet overschatten en krijg je als lezer vooral een knappe pastiche op diens werk opgediend door Azzarello en artiest Andy Kubert. Ook tekende hij voorzichtig alweer enkele backupverhaaltjes voor deze comic waarbij het nog wel moet worden gezegd dat Miller erg word geholpen door zijn oude kompaan Klaus Janson.

Inmiddels loopt de artiest rond met ideeën voor een vierde Dark Knight, een nieuwe Sin City en een verse reeks bij DC die zich zal afspelen in WO II. Ook wil hij Xerxes (het vervolg/prequel op zijn historische epos 300) graag afronden. Ideeën te over.

Frank Miller werd op 27 januari 2017 60 jaar. Laten we hopen dat de comicbooklegende genoeg jaren in goede gezondheid mag doorbrengen om al zijn plannen te verwezenlijken. Happy Birthday Frank!

 

Comments

comments


de baard van alan moore

 
avatar