Posted 05/06/2016 by Killian in Columns
 
 

DC Comics in Crisis: Het Filmuniversum versus het TV-universum

Crisis_OIE_fanart_poster

In Brainfreeze Spreekt! laten we onze schrijvers aan het woord om hun frustraties, gefundeerde meningen, geek-outs en veel meer in epische online rants te steken. Deze reeks columns vormt de uitlaatklep van de Brainfreeze-crew. Vandaag heeft Killian het over de onvermijdelijke Crisis tussen DC Comics’ film- en televisie-adaptaties…

 

Zit er na het recente Rebirth en heel wat andere crises doorheen de jaren bij DC Comics nu een volgend conflict binnen de film- en televisiewereld aan te komen? Daar lijkt het toch op. Enkele jaren geleden wist DC Comics zich te profileren als dé uitgeverij met succesvolle adaptaties op het kleine scherm. Ondertussen wist concurrent Marvel Studios een groots filmuniversum uit te bouwen. Met het recente Batman V Superman: Dawn of Justice trachtten Zack Snyder, Warner Bros. en DC Entertainment na Man of Steel opnieuw catch-up te spelen en met immer bekende personages als Superman, Batman en Wonder Woman opnieuw de bioscoopzalen te doen vollopen. Jammer genoeg heeft de grootse inzet ook een duidelijke impact op hun televisieseries zoals Arrow en binnenkort misschien zelfs The Flash en DC’s Legends of Tomorrow. Anders dan Marvel koos DC er immers voor hun film- en televisie-universa strikt gescheiden te houden. Een grote fout, zo meent ondergetekende…

Crisis Film TV

 

DE DUBBELE KEUZE

Met de scheiding tussen beide universa werd een eerste duidelijke keuze gemaakt. Zo zou Stephen Amell als de Green Arrow nooit in een Justice League-film te zien zijn en zal ook Ben Affleck als Batman niet meteen een gastrol vervullen in een seizoensfinale van Legends of TomorrowEen tweede keuze werd daarentegen gemaakt wanneer verschillende versies van eenzelfde personage liefst vermeden moeten worden. Zo is er voorlopig nog geen Green Arrow-film aangekondigd en zullen ook Hawkman, Hawkgirl of Martian Manhunter nog even op stal gehouden worden in de bioscoop.

Gelukkig zijn er wel enkele opvallende uitzonderingen. Zo speelt Gotham zich in een andere tijd af en dus zijn de jongere versies van Bruce Wayne, Alfred Pennyworth en James Gordon minder een probleem. Het hele, vaak naar gehinte Joker-plot, een personage dat binnenkort heel wat aandacht krijgt in DC’s Suicide Squad-film, werd na een heel tweede seizoen dan weer wel nog steeds niet opgepikt. Een tweede uitzondering is het bestaan van Barry Allen/The Flash, vertolkt door Grant Gustin en zijn spin-off na het tweede seizoen van Arrow. De hele productiefase was toen immers al te ver gevorderd (terwijl DC’s filmuniversum nog in de kinderschoenen stond) om op de latere The Flash-film met Ezra Miller als Barry Allen te anticiperen. De impact van deze dubbele keuze valt voorlopig vooral te merken bij Arrowde reeks rond DC Comics’ residente boogschutter…

The Flash Miller THE FLASH

 

DE IMPACT

Doorheen het excellente tweede seizoen van Arrow werden we geïntroduceerd tot personages zoals Amanda Waller, Deathstroke, Deadshot , later Katana en zelfs even een cameo van Harley Quinn. Meermaals werd gehint naar het zogenaamde Task Force X, ook wel de Suicide Squad. Fans van de comics konden niet wachten tot het derde seizoen om meer te zien van deze bende schurken. Jammer genoeg is het in deze periode, namelijk de zomer van 2014, dat Warner Bros. een Suicide Squad-film aankondigde en bovenstaande dubbele keuze maakte. Heel wat verhaallijnen en mogelijkheden werden hierdoor van de kaart geveegd bij het creatieve team achter Arrow en later The Flash. De duidelijk merkbare breuk tussen de eerste twee seizoenen en de neerwaartse spiraal gestart met seizoen drie en onlangs ook vier is dus niet (enkel) het gevolg van een creatieve wissel van de wacht bij Arrow, maar vooral de druk van filmstudio’s DC Films en Warner Bros.

Niet enkel de kijkers en fans – onlangs ging zo bijvoorbeeld de officiële fanpagina van Arrow over naar een Marvel’s Daredevil-groep -, maar ook de televisieacteurs zelf zijn duidelijk misnoegd. Sinds de aankondiging van DC’s opkomende superheldenfilms haalde de ene na de andere acteur uit Arrow, The Flash of DC’s Legends of Tomorrow uit naar de strikte scheiding tussen beide werelden. Zo gingen Stephen Amell, Grant Gustin, Tom Cavanagh en Willa Holland al meermaals in op bovenstaande problematiek.

Hoe zit het dan met The Flash of DC’s Legends of Tomorrow? Hier zal vooral het blijvende succes van The Flash meespelen. Zonder twijfel is deze DC-serie momenteel de meest populaire superheldenreeks op televisie en heeft de reeks al verscheidene concepten zoals tijdreizen en alternatieve werelden geïntroduceerd, zodat de films het wat makkelijker hebben. Hier zullen vooral de The Flash-film gebruikmaken van de populariteit van de tegenhanger op het kleine scherm. Denk maar aan de cameo van The Flash in Dawn of Justice of de recente geruchten over de solofilm en diens inspiratie uit de reeks. Logischerwijze zal de impact op een tijdreizende reeks die elk jaar andere helden gebruikt zoals Legends of Tomorrow heel wat minder groot zijn.

Suicide SquadSuicide_Squad_in_the_2016_film

 

DE OPLOSSING

Is er überhaupt een oplossing voor deze scheiding? Kan DC Comics het zich permitteren een heuse “Rebirth” zoals in de comics nu in de televisiereeksen en films te realiseren? Zal Geoff Johns, die onlangs een prominentere rol toegewezen kreeg binnen DC’s filmproductie, een impact hebben en de grootse naambekendheid van Hollywood-acteurs en -producenten kunnen inperken ten voordele van televisieacteurs? Het lijkt allemaal onwaarschijnlijk en vooral veraf. Het filmuniversum staat immers in diens startblokken om zich de komende jaren met Wonder Woman, Justice League en Green Lantern Corps te ontpoppen als hét antwoord op Marvel’s variant.

Dat de Marvel-aanpak met de link tussen televisie en film niet altijd even goed werkt, is ondertussen ook wel geweten. Vage verwijzingen in op het kleine scherm in Agents of S.H.I.E.L.D. zonder gaststerren of gebeurtenissen uit de televisiereeksen die in de films aan de kant worden geschoven, zorgt eveneens voor frustratie. De scheiding Marvel Studios en Marvel Television lijkt inmiddels erger en erger te worden. De tv-series spelen catch-up bij de films, maar de films lijken het bestaan van de tv-series niet meer te erkennen.

Komt DC’s filmuniversum ten nadele van hun televisie-universum? Tot op zekere hoogte wel, maar voorlopig blijft het nog werken. Vooral bij Arrow begint de kritiek op de recente verhaallijnen dan weer wel op te lopen. Wanneer de fans al twee seizoenen verdeeld zijn over een liefdesrelatie en zwakke verhaallijnen, maar ook fan-favoriete personages sterven en sterke schurken plots verdwijnen omdat ze binnenkort in een andere versie op het grote scherm worden voorgesteld, moet er uiteraard ingegrepen worden. Zal de tweede seizoensfinale van The Flash (met de overduidelijke hint naar Flashpoint en een nog grotere rol voor het DC-multiversumdan ook deze problemen uit het filmuniversum oplossen? De toekomst zal het uitwijzen…

 

Wat denken jullie van deze scheiding tussen televisie en film bij DC Comics? Laat het ons weten in de comments!

arrow-justice-league-film-106315

Comments

comments


Killian

 
avatar
"I don't know who you are, but I will find you and write for you."