Posted 23/04/2016 by Donnie Darko in Columns
 
 

Donnie Darko’s Bi-Weekly Horror Digest #18


Het is soms moeilijk om het bos door de bomen te zien in de wereld van horror, exploitation en sleaze… In deze tweewekelijkse rubriek vertelt Donnie Darko je in hapklare brokken wat de moeite is om te bekijken (of ook niet) en waar je moet zijn om dat lekkers te kunnen bemachtigen…

ICH SEH, ICH SEH aka GOODNIGHT MOMMY

  • Jaar: 2014 
  • Regisseur: Severin Fiala, Veronika Franz
  • Korte inhoud: Jij bent onze moeder niet!

Amerikaanse critici en hun fascinatie voor niet-Engelstalige films, het is iets raar. Terwijl het overgrote deel van de Amerikaanse bevolking kreunt bij de gedachte om ondertitels te lezen worden critici helemaal gek van het soort films dat de juiste invloeden heeft en als artsy bestempeld kan worden. ‘It’s so European’, waaruit je ook moet opmaken dat het goed is… Cultureel snobisme overvalt iedereen op deze planeet. Punt hier is dat de Amerikanen deze maal gek worden van Goodnight Mommy, de Oostenrijkse inzending voor de Oscars dit jaar. Ze prijzen de tonale shift in het midden van de film en de onverwachte twist. Als Europeaan (ja, dit wordt een arrogante opmerking) zie je inderdaad een breuk in de film, maar die is perfect logisch aangezien je de twist al van heel ver ziet aankomen als je ook maar een beetje vertrouwd bent met psychologische horror. Als je dan toch iets moet prijzen dan is het de prachtige cinematografie die het saaie eerste deel, het heel erg zwakke tweede deel en het compleet voorspelbare geheel nog enigszins interessant maken.

Goodnight Mommy had een goede moderne Polanski à la Rosemary’s Baby, Repulsion of The Tenant kunnen zijn, maar blijkt uiteindelijk het slachtoffer van zijn eigen luiheid.

3

Goodnight Mommy is onder zijn oorspronkelijke titel (Ich Seh, Ich Seh) te vinden op Blu-ray in Oostenrijk met Engelse ondertitels.

ich_seh

FRIGHTMARE aka THE HORROR STAR

  • Jaar: 1982
  • Regisseur: Norman Thaddeus Vane
  • Korte inhoud: Enkele dramastudenten stelen het lijk van hun held om hem te kunnen eren.

Deze film van Norman Thaddeus Vane is een heel atypische slasher. Waar een ‘normale’ film in dat genre maar een paar minuten neemt om de aanleiding voor de moorden uit te leggen, wordt er hier een overschot van tijd genomen (een goeie 45 minuten om meer specifiek te zijn) om de kills op te zetten. Het is zelfs zo erg dat je het vermoeden krijgt dat de makers eerst een totaal andere film wilden maken (die heel veel potentieel had), maar dat een producer hen vervolgens dwong om toch mee te doen met de hype van het moment.

Nu is dat in Frightmare niet echt een probleem omdat het Conrad Radzoff-personage zo fantastisch is. Een soort demonische versie van Vincent Price en/of Christopher Lee die begint te moorden als hij niet genoeg respect krijgt. Dan zitten we nog niet eens in het slashergedeelte van de film! Eens hij dood is, gebeuren er nog een heleboel rare dingen die je alleen maar in dit soort geschifte films kan zien, maar in zijn tweede deel vervalt de film toch iets te erg in de standaard slasher routine. Vane maakt er toch het beste van, want de kills zijn leuk en het hele supernatural sfeertje dat de film typeert is om vingers van af te likken.

Ja, de film is traag bij momenten, maar de bloedmooie cinematografie, de sfeer van de film en die enkele geschifte momenten maken dit toch nog een heel genietbaar tussendoortje.

3

 Frightmare is op regiovrije Blu-ray te vinden bij Vinegar Syndrome.

frightmare-dvd-blu-review-header-graphic

THE GREEN INFERNO

  • Jaar: 2013 (uitgebracht in 2015)
  • Regisseur: Eli Roth
  • Korte inhoud: Die duivelse kannibalen toch, wat hebben ze tegen de blanke man?

De tweede film, na Knock Knock, die Eli Roth uitbracht in 2015. The Green Inferno is Roths hommage aan de Italiaanse kannibalenfilms uit de jaren ‘70 en ‘80, maar is helaas niet zo ‘goed’ als de grote klassiekers uit het genre. Dat ligt niet aan een gebrek aan talent, want hij weet hoe een film in elkaar te steken (zie zijn eerdere films), maar Roth kan helaas maar één noot aanslaan. Noem het een gebrek aan maturiteit.

Nu is het zo dat deze film nog altijd niet voor een breed publiek zal zijn, maar als fan van de kannibalenfilms blijf je toch serieus op je honger zitten. Waar is de waanzin van bv. een Cannibal Holocaust of zelfs een Cannibal Ferox. Ik voel me niet vuil na het bekijken van The Green Inferno, het is allemaal zo inoffensief en voorspelbaar op die typisch Amerikaanse manier. Je weet vanaf de eerste minuut wie het zal halen en wie niet. Daar zorgt een erg zwart-witte karakterisatie van de verschillende personages wel voor.

Roths politieke boodschap is ook van zo’n onsubtiele en ongenuanceerde aard dat je die ook niet bepaald serieus kan nemen. In zijn interviews met betrekking tot de film komt zijn punt wel beter over… Neem daar dan nog eens bij dat hij koste wat het kost zijn films vol wil steken met zijn typische prepuberale humor ook al past het niet en doet het afbreuk aan de toon van de film, en er blijft niet echt veel meer over om van te genieten.

Ik blijf Eli Roth appreciëren omwille van de voorvechtersrol die hij inneemt voor het horrorgenre, maar als regisseur laat hij mij eerder koud. The Green Inferno is dan nog eens zijn slechtste film tot nu toe.

2

The Green Inferno is op Blu-ray te vinden in Frankrijk en Duitsland.

960

THE LAZARUS EFFECT

  • Jaar: 2015
  • Regisseur: David Gelb
  • Korte inhoud: Flatliners meets Scanners.

Deze Blumhouse-productie overstijgt op geen enkel moment zijn pitch en doet er overigens maar heel weinig interessants mee. De personages zijn bovendien ook al niet sterk genoeg om de aandacht vast te houden. Olivia Wilde en vooral Mark Duplass zijn goede acteurs, maar als je niets krijgt om mee te werken dan is er maar zo veel dat je kan doen.

Waarom moeten Amerikanen overigens altijd religie in hun ethische discussies slepen, ik word daar zo woest van. Niet dat de The Lazarus Effect heel diep ingaat op de vraagtekens die je zou kunnen plaatsen bij wat de personages doen, maar kom. Alle argumenten die je zou kunnen hebben bij de praktijken die je te zien krijgt worden daarenboven nog eens tot één incoherent geheel versmolten.

Weet je wat deze film is: lui. Er is geen grotere zonde als je een film tracht te maken.

2,5

The Lazarus Effect is overal te verkrijgen.

ldpcsvdmqzg6arbremik

DEMONOID

  • Jaar: 1981
  • Regisseur: Alfredo Zacarias
  • Korte inhoud: Met een hand kan je leuke dingen doen, maar soms geraken die ook bezeten.

Als je een echt goeie film over demonische handen wil zien, kijk dan naar Idle Hands of gewoon naar de beruchte scene uit Evil Dead 2, want Demonoid is verbazingwekkend saai om maar 79 minuten te duren. Zelfs de overenthousiaste vertolking van Samantha Eggar (The Brood) kan de film niet redden.

2,5

Demonoid is te verkrijgen op een verzorgde regio-vrije Blu-ray uitgegeven door Vinegar Syndrome. Koop eerder de soundtrack, want die is wel fantastisch.

CHILLERAMA

  • Jaar: 2011
  • Regisseur: Adam Green, Joe Lynch, Tim Sullivan, Adam Rifkin
  • Korte inhoud: Drive-in anthology.

Deze anthology die een hommage brengt aan het soort genrecinema dat in de jaren ‘50 en ‘60 heel erg populair was, is misschien enkel de moeite voor fans van Adam Green of Joe Lynch en de liefhebbers van wel heel erg puberale humor. Niet dat het geheel slecht is, maar het is vooral een persoonlijk zijproject dat niet gemaakt is om aan te slaan bij het grote publiek.

Chillerama bevat 4 verhaaltjes: Wadzilla van Adam Rifkin (een spoof op de jaren ‘50 monsterfilm), Zom-B-Movie van Joe Lynch (op een drive-in verandert het publiek in zombies), Deathication (een heel kort verhaaltje waarin stront een grote rol speelt), I Was A Teenage Werebear van Tim Sullivan (een jongeman komt uit de harige kast) en tenslotte The Diary of Anne Frankenstein van Adam Green (Hitler gebruikt het dagboek van Anne Frank om zijn eigen monster te maken). Stuk voor stuk leuke filmpjes, behalve dan I Was A Teenage Werebear. Sullivan is immers een regisseur die nooit het amateurniveau ontstegen is en al helemaal geen rekening hield met wat de andere makers deden. Een anthology moet nog altijd een coherent geheel vormen en niet enkel een verzameling van losse verhalen zijn. De inclusie van Sullivans verhaal verhindert dat Chillerama als een echte film aanzien kan worden.

3

Chillerama is te koop op Blu-ray in Amerika (regio A) en Duitsland (regio B). Als je voor die laatste gaat dan zorg je best dat je een minimum aan Duits verstaat, want het filmpje van Adam Green is van oorsprong in het Duits opgenomen (Hitler spreekt wel wartaal die ondertiteld wordt).

6

Comments

comments


Donnie Darko

 
avatar
Grr. Arghh!