Posted 20/02/2016 by Donnie Darko in Columns
 
 

Donnie Darko’s Bi-Weekly Horror Digest #15


Het is soms moeilijk om het bos door de bomen te zien in de wereld van horror, exploitation en sleaze… In deze tweewekelijkse rubriek vertelt Donnie Darko je in hapklare brokken wat de moeite is om te bekijken (of ook niet) en waar je moet zijn om dat lekkers te kunnen bemachtigen…

BOUND TO VENGEANCE

  • Jaar: 2015 
  • Regisseur: José Manuel Cravioto
  • Korte inhoud: Deze gekidnapte vrouw wil wraak en niets zal haar stoppen.

Deze kijkervaring is misschien de meest verwarrende die ik in lange tijd gehad heb. Verwarrend beschrijft niet zozeer de film, maar mijn gevoelens er tegenover.

Ik haat de huidige mentaliteit als het om films gaat. Iedereen lijkt als een schuimbekkende hond op zoek te zijn naar plotholes en ‘dingen die niet kloppen’ om een film goed of slecht te noemen. We leven in een wereld waar niemand compleet logisch handelt. Zeker als we het over het hier en nu hebben dan leven we juist in heel irrationele tijden.  Reality is the worst movie ever.

Toch is iedere zogenaamde filmliefhebber een boekhoudkundige die verwacht dat entertainment wel perfect in overeenstemming is met de realiteit. Ik verzet mij daar tegen. Als je naar Bound To Vengeance, het Engelstalige debuut van José Manuel Cravioto, wil kijken… dan doe je hetzelfde. Dit is geen realiteit, ook al gebeuren er dingen in de film die echt zijn, dus personages reageren niet realistisch. Get over it, move the fuck on. Ja, het hoofdpersonage belt nooit de flikken en ze blijft monomaan haar doel nastreven. De titel verklapte het immers al. De reden waarom ik hier zo over doorboom, is omdat de film overal omwille van dit soort belachelijke redeneringen wordt afgebroken. Deze indie-productie verdient heel wat meer en nu komen we aan het verwarrende deel. De film fascineert mateloos ondanks de waslijst aan defecten die je kan opsommen.

Zo heb ik geen flauw idee wat de film wil zijn. Hij ziet er goed uit, het idee is origineel – ook al verrast ie nooit -, maar de tonale shifts maken het geheel ietwat dissonant. Er is geen uniformiteit qua stijl, noch in de filmtaal die gebruikt of de sfeer die Cravioto wil creëren. Hierdoor missen bepaalde story beats totaal hun doel en lijkt het alsof de film te hard zijn best wil doen.

En toch voelt het bekijken van Bound To Vengeance aan als het beluisteren van een Sigur Ros cd, je hebt geen flauw idee waar het over gaat, maar je blijft verder verdwalen in de mooie muziek. Je voelt dat er een diepere wereld achter schuilt ook al wordt er maar oppervlakkig naar gehint. De fout van een script dat verwijzingen verwart met subtekst. Misschien ben ik zo verward omdat ik me al vaak afgevraagd hebt hoe je een vernieuwende take kan afleveren op het rape-revenge genre zonder te vervallen in misogyne exploitation en ben ik hier op de oplossing gestoten. Laten we het daarbij houden na deze eerste kijkbeurt.

35-590x151

Bound To Vengeance is overal te koop.

 maxresdefault-5

THE CURSE OF FRANKENSTEIN

  • Jaar: 1957
  • Regisseur: Terence Fisher
  • Korte inhoud: Als je het verhaal nu nog niet kent…

De eerste echte film van wat nu de Hammer Horror-film genoemd wordt.

Nu mogen de Hammer-films dan al heel tam lijken, men moet wel in gedachten houden dat in de jaren 50 ze wel een aardschok betekenden in het horrorlandschap. Hammer wou rebelleren tegen de brave films die eerder kwamen en wou het publiek shockeren. Nu worden de films gezien als eerder klassevol, maar toen werden ze bestempeld als pure exploitation vol met bloed, geweld en erotiek. Met deze eerste van vele Frankenstein-films zou echter een periode van ruwweg 20 jaar beginnen die enkel maar legendarisch genoemd kan worden. Zo heb ik als mannetje van amper 7 jaar mijn eerste Hammer Horror gezien en ben daar eigenlijk nooit van bekomen.

Echt objectief kan ik dus over geen enkele van de Hammer-films zijn, maar toch is het zelfs voor mij duidelijk dat de studio hun winnende formule nog niet op punt had gezet. Het zou pas een jaar later met Dracula zijn dat er echt grootse films gemaakt zouden worden.

Het blijft echter een feit dat The Curse of Frankenstein een heel intelligente, bij momenten lekker perverse en ook spannende film is met een prachtvertolking van Peter Cushing. Dit is in niets te vergelijken met de, laten we eerlijk zijn, dodelijk saaie Universal-versie van het oorspronkelijke Mary Shelley-verhaal. Universal mag dan al misschien trouwer gebleven zijn aan zowel het verhaal als de toon van het boek, als ik aan gothic horror denk dan komen beelden uit de Hammer-films automatisch naar boven en dan vooral die iconische reveal van Christopher Lee als het monster.

35-590x151

The Curse of Frankenstein is op Blu-ray te koop in het VK, volledig gerestaureerd en met fantastische extra’s.

curse_of_frankenstein_017

NIGHTMARE WEEKEND

  • Jaar: 1986
  • Regisseur: Henri Sala
  • Korte inhoud: Een experiment verandert enkele testpersonen in moordende monsters.

Uhm, wat was dit? Ik vraag het aan jullie, want ik denk dat de film duidelijker is voor mensen die hem niet gezien hebben…

Het heeft iets met flipperkastballen te maken die mensen moorddadig maken en een vrouw krijgt geld om dat uit te testen van een derde persoon wiens motivatie nooit duidelijk wordt… Er zijn ook drie vrouwen in een grote villa die graag feesten en seks hebben. Eén van die meisjes vindt echter dat de villa haar bekend voorkomt uit een foto. Dan heb je ook nog een dochter van een miljonair die hopeloos verliefd wordt uit die gast van The Outer Limits en aan haar handpop, die gelinkt is aan een computersysteem (dat van die moordende flipperkastballen), vraagt wat de vlinders in haar buik betekenen. Ze wordt ook verschillende keren aangerand, onder andere door de Alex Murphy uit Robocop 3, maar daar nooit veel last van heeft in de scène erna. Ik mis nog een paar dingen, hoor.

Mijn theorie is dat deze film als doel heeft om uit te leggen aan gezonde mensen hoe een dement persoon een coherente film ervaart. Ik hoop dat ik nooit dement wordt, ofwel ben ik het al en was dit wel een normale film. Kan er iemand van jullie Nightmare Weekend eens bekijken en me zeggen of ik dement ben?

2,5

Nightmare Weekend is op Blu-ray uitgegeven door Vinegar Syndrome.

12481_1

DETENTION

  • Jaar: 2011
  • Regisseur: Joseph Kahn
  • Korte inhoud: Slasher meets time travel meets Breakfast Club meets some very crazy shit.

Het gebeurt maar heel zelden dat een film die zoveel popcultuurreferenties op een hoop gooit ook echt werkt. Joseph Kahn, hij van vele shitty videoclips en het afgrijselijke Torque, slaagt er echter in om elementen van heel veel genres te versmelten tot de meest batshit crazy film aller tijden.

Wat begint als een uberhipstery teenage meta-slasher wordt, naarmate de film vordert, zoveel meer. De meest surreële scènes en plotontwikkelingen volgen elkaar op zonder dat je als kijker ook maar één moment stilstaat bij de zin of de betekenis van de film. Meestal is dat een teken dat de film geen herhaaldelijke kijkbeurten overleeft. Niet het geval, ik heb de film ondertussen al een 20-tal keren gezien en vaak twee keer na elkaar. Dat is niet alleen het bewijs dat ik totaal geen leven heb, maar ook dat Detention een onnavolgbaar meesterwerk is. Enkele tips als je optimaal wil genieten van de film… 1. Drink geen koffie voor, tijdens en na de film. 2. Zorg er ook voor dat je niet te moe bent voor het bekijken van Detention. 3. Hou een defibrillator bij de hand, want het overschot aan enthousiasme dat Kahns film definieert is niet echt gezond voor het hart.

4,5

Detention is overal verkrijgbaar.

960

FINAL GIRL

  • Jaar: 2015
  • Regisseur: Tyler Shields
  • Korte inhoud: Een meisje wordt gedurende jaren opgeleid om een groep moordzuchtige rijkeluisjongens te verslaan.

Laat ik beginnen met zeggen dat dit allesbehalve een goede film is, maar hij is wel enigszins interessant dus laat de skull score jullie niet afschrikken.

Zo spreekt de premisse aan, maar spijtig genoeg doen de makers er niet zo gek veel mee en stapelen de idiote momenten zich al snel op. Het is echter vooral de toon van de film die het geheel interessant houdt. Door middel van een contrastrijke belichting en de specifieke manier van acteren lijkt de film zich in een soort minimalistische droomwereld af te spelen.

Zoals eerder gezegd maakt dat de film niet goed, dit is immers het typevoorbeeld van een idee voor een kortfilm dat uitgesmeerd wordt over de duur van een langspeler.

2,5

Final Girl is overal aan een klein prijsje te vinden.

final-girl-in-the-woods

Comments

comments


Donnie Darko

 
avatar
Grr. Arghh!