Review: Deadpool

Filmstudio: , ,

Speelduur: 108 minuten

In de bioscoop vanaf: 10 februari

Grappigste superheldenfilm tot nog toe. Perfecte weergave van het Deadpool-personage. Vernieuwende satire op het genre. Heeft alles in zich om een cultklassieker te worden.

Het verhaal is kleinschalig. Combinatie van humor, geweld en seks is niet voor iedereen weggelegd.

In de nieuwste X-Men-superheldenprent van 20th Century Fox en Marvel krijg je een geheel ander en absurd type “held” voorgeschoteld, maar wees gerust. Deadpool delivers the fuckin’ Chimichangas. Lees hier de Brainfreeze-review!

Posted 07/02/2016 by

“From the studio that inexplicably sewed his fucking mouth shut the first time, comes… me!” – Deadpool

We stipten enige tijd geleden al aan hoe propvol dit jaar met superheldenblockbusters zit. Met Deadpool, die deze lange lijst mag aftrappen, krijgen we wellicht een van de sleeper hits tussen de grootse knallers van DC Entertainment/Warner Bros. en Marvel Studios. Na X-Men Origins: Wolverine (2009), waarin we al even een “Deadpool” te zien kregen, is dit eindelijk de volwaardige introductie van het knotsgekke Marvel-personage. En holy fuck, wat een debuut!

In Deadpool zien we Ryan Reynolds (Green Lantern, Definitely, Maybe) als Wade Wilson, een terminaal zieke ex-militair en huurdoder, die hopeloos op zoek is naar een geneesmiddel voor zijn terminale kanker. Via een obscure organisatie wordt Wade blootgesteld aan allerlei experimenten en krijgt hij zo, naast zijn genezende/regenererende mutantengaven, ook een afgrijselijk uiterlijk. Samen met de X-Men Colossus (Stefan Kapičić) en Negasonic Teenage Warhead (Brianna Hildebrand) gaat hij als de gemaskerde Deadpool op zoek naar de man verantwoordelijk voor deze folteringen. Deze schurk van dienst, Ajax (Ed Skrein), ontvoert samen met Angel Dust (Gina Carano) op zijn beurt dan weer Wade's vriendin Vanessa Carlysle (Morena Baccarin) om zo Deadpool verder te tormenteren. Een uiteindelijke, fatale confrontatie lijkt onvermijdelijk…

Deadpool 1

Bij de openingcredits krijg je meteen mee waar je je kan aan verwachten: een loeiharde satire op het huidige superheldengenre. In die zin is deze (anti)heldenfilm een welkome verfrissing en vernieuwend binnen zijn unieke subgenre. Deadpool is tegelijkertijd een klassiek oorsprongsverhaal – weliswaar in een nieuw jasje – maar even goed een constante herinnering aan de absurditeiten van het cinematografisch en financieel overheersende genre. Bovendien krijgt ook filmstudio 20th Century Fox en hun soms twijfelachtige beslissingen rond de X-Men-franchise heel wat van die satirische humor over zich heen, om nog maar te zwijgen over Ryan Reynolds' vorige superheldenrol in Green Lantern (2011). Ja, Deadpool is door zijn satirische opbouw een geweldige knipoog naar de klassieke Marvel- en DC Comics-helden, alsook naar de hedendaagse filmindustrie.

Het verhaal van Deadpool is er dan weer een van weinig innovatieve wendingen. De essentie van deze antiheldenfilm is het vertellen van Wade’s oorsprongsverhaal. Dit gebeurt grotendeels door flashbacks binnen een raamvertelling. De kritiek dat de film zich lijkt af te spelen op een brug, is dan ook niet helemaal onterecht aangezien we best veel terugkeren naar deze setting. Toch is het daarentegen verademend om opnieuw een kleinschaligere superheldenfilm te kunnen aanschouwen. Geen omnipotent superwapen of goddelijke schurk die de wereld wil veroveren deze keer, maar wel een good ol’ tale of revenge.

Deadpool 3

Hoe zit het dan met de band met het ruimere X-Men-filmuniversum? Zoals ook andere series en films nu maar al te vaak doen, krijgen we hier in zekere zin een team-up. De X-Men Colossus en “Negasonic Teenage What the shit” vervoegen immers Deadpool op zijn campagne –weliswaar om de slachtoffers binnen de perken te houden. Deze crossover voelt heel natuurlijk en comicbooky aan. Er wordt zelfs uitgelegd waarom er niet meer X-Men mee op pad komen. De link met het Marvel-merk is eveneens aanwezig, vaak via het doorbreken van de zogenaamde vierde muur, met onder andere cameo’s van Stan “The Man” Lee en zelfs Hugh “Wolverine” Jackman. Verwijzingen naar het bronmateriaal en medebedenker Rob Liefeld zijn uiteraard ook aanwezig. Fox’ Deadpool straalt op alle vlakken de Marvelsfeer uit.

Wie Deadpool wat kent, weet natuurlijk dat in deze film twee elementen centraal moeten staan: overdadig geweld en absurde humor. Gelukkig lost Deadpool – na de hilarische promotiecampagne en trailers, die bovendien een ideaal criterium zijn om de film al dan niet te bekijken– deze verwachtingen meer dan in. De grappen zijn inderdaad grof en absurd, maar worden gelukkig (absoluut) niet allemaal in het promotionele beeldmateriaal weggegeven. Het humoristische aspect dat doorheen de hele film (inclusief credits) sterk benadrukt wordt, steunt ook sterk op het eerder vermelde breken van de vierde muur, waarbij Deadpool het publiek rechtstreeks aanspreekt. Uiteraard zorgt ook dit voor heel wat hilarische situaties, verwijzingen naar popcultuur en absurde oneliners. Aan de andere kant mag ook de dramatische, zelfs tragische ondertoon van het hele verhaal niet vergeten worden: die werkt als noodzakelijke rode draad doorheen de grappenwaterval. Toen Deadpool even als romantisch drama en de ideale Valentijnsfilm verkocht werd, was dat dus niet helemaal gelogen.

Deadpool 5

De andere pijler waarop Deadpool steunt, is het gebruik van overdadig geweld. Met een personage zonder al te zwaar moreel kompas dat een moordlustige wraakactie onderneemt, kan de film niet anders dan heel wat buitensporige actiescènes bevatten. Deze zijn zowel absurd met uitvoerige moordpartijen op de meest inventieve manieren, als realistisch door bijvoorbeeld het belang van munitie tijdens een vuurgevecht. Naast geweld, heel wat gevloek en grove humor neemt ook seks een prominente rol in het geheel in. Verwacht je dus maar aan heel wat blinkende naakte lichamen, waaronder ook meermaals de kont van Ryan Reynolds. De harde R-rating waarvoor zo gestreden was, wordt door regisseur Tim Miller zonder twijfel volledig benut.

Wanneer een film de naam draagt van het titulaire personage, is het natuurlijk belangrijk datzelfde personage zo goed mogelijk, graag perfect, te casten. Gelukkig is Ryan Reynolds de ideale Deadpool. Zijn typische ironische humor die we ook al even zagen in X-Men Origins: Wolverine (2009) en romantische komedies als Just Friends (2005) en Definitely, Maybe (2008), leunt perfect aan bij het personage. Ook Morena Baccarin als zijn mondige liefdesinteresse, T. J. Miller als de slinkse, maar ietwat goedhartige Weasel en Leslie Uggams als de sarcastische Blind Al, Deadpool's kamergenote, vervullen hun rollen met verve. Kapičić als de (misschien te) goedhartige Colossus en Hildebrand als de puberale Negasonic Teenage Warhead zijn eveneens aangename toevoegingen naast de absurde Deadpool. De schurken van dienst – vooral Gina Carano – hebben daarentegen een beduidend minder uitgesproken en dus ook minder interessant karakter.

?????????????????????????????

Kortom, Deadpool biedt een interessante satire op het superheldengenre die tegelijkertijd een klassiek en kleinschaliger oorsprongsverhaal vertelt. De combinatie van het overdadige geweld, de absurde humor en seks maken van deze prent een volwassen, doch absurde take op de superheldenfilm, zoals we niet meer te zien kregen sinds pakweg Kick-Ass (maar dan nog een pak stouter). Daarbij komt dat Reynolds zonder twijfel ideaal gecast is als Marvel’s Merc with a Mouth en de film zo tot een hoger niveau tilt. Deadpool toont zonder twijfel dé Deadpool uit de comics en is veruit de grappigste superheldenfilm tot nog toe… Met andere woorden, Deadpool delivers the fuckin' Chimichangas.

Deadpool knalt op 10 februari de Belgische bioscoopzalen binnen.

Alles over Deadpool lees je in onze START TO READ.

Post-Credits Scène

In deze laatste beelden spreekt Deadpool nog een laatste keer het publiek aan. In zijn pyjama en badjas vraagt hij ons waarom we in godsnaam nog in de zaal zitten – een duidelijke verwijzing naar Ferris Bueller's Day Off (1986). De film is immers gedaan. Ook moeten we al helemaal geen teaser verwachten voor Deadpool 2 want dat geld heeft 20th Century Fox niet. Met nog enkele laatste grappen richting Samuel L. Jackson en Marvel Studios’ typische post-creditsscènes wordt deze eerste, volwaardige antiheldenprent rond Marvel’s Merc with a Mouth jammer genoeg afgesloten…

… Of toch niet. Want dan is er – in dezelfde setting – een tweede scène. Deadpool licht hier een tipje van de sluier op: "in the sequel… we have Cable". De zwaarbewapende mutant uit de toekomst en zoon van Cyclops zal dus op het grote doek verschijnen. Hij is nog niet gecast, maar Deadpool nomineert alvast Dolph Lundgren, Mel Gibson en zelfs Keira Knightley. Eender wie met een flat top volstaat.