Posted 23/01/2016 by Donnie Darko in Columns
 
 

Donnie Darko’s Bi-Weekly Horror Digest #13


Het is soms moeilijk om het bos door de bomen te zien in de wereld van horror, exploitation en sleaze… In deze tweewekelijkse rubriek vertelt Donnie Darko je in hapklare brokken wat de moeite is om te bekijken (of ook niet) en waar je moet zijn om dat lekkers te kunnen bemachtigen…

THE HAUNTED PALACE

  • Jaar: 1963 
  • Regisseur: Roger Corman
  • Korte inhoud: Hoe zat dat nu weer met Charles Dexter Ward?

De zesde film in de heel erg succesvolle reeks Edgar Allan Poe-adaptaties die Roger Corman voor AIP maakte en de vijfde waarin Vincent Price de hoofdrol speelde. Hoewel de film verkocht werd met Poe’s naam voor de titel is dit eigenlijk de verfilming van een H.P. Lovecraft-verhaal, namelijk The Case of Charles Dexter Ward. Die link met Lovecraft zal er meteen ook voor zorgen dat dit mijn favoriet is van de gotische verhalen die Corman in de jaren 60 maakte. Poe is namelijk iets te stofferig en ouderwets in vergelijking met de meer buitenaardse literatuur die Lovecraft losliet op de wereld, the horror from beyond.

Lovecraft verfilmen is echter geen sinecure en ook hier maakt Corman eigenlijk meer een Poe-verfilming met Lovecraftiaanse overtonen dan iets anders. Toch neemt dit niets weg van de kracht die de verhalen van de bedenker van de Cthulhu-mythos bezitten. Veel van de thema’s die je in Lovecrafts verhalen terugvindt zijn namelijk hier ook aanwezig: de zonden van de vader die de volgende generaties blijven achtervolgen, de beschaving die onder bedreiging is en daaraan gelinkt de angst voor het vreemde (Lovecraft was een notoire racist).

Zoals echter eerder gezegd is er dus meer van Poe’s sfeer terug te vinden in The Haunted Palace dan van de visuele bizarriteiten die we associëren met Lovecraft. Dat is hier echter niet echt een minpunt, want de gotische verhalen van Corman zijn altijd al beeldschoon geweest en dat is hier niet anders. Mistige stadjes, beangstigende kerkhoven, duistere kastelen en vochtige kerkers, het is en blijft een genot om naar te kijken.

Maar zeg nu zelf, wie heeft er nood aan een overdaad aan special effects als je Vincent Price in je film hebt. De acteur is misschien de enige ‘aristocraat’ die de Verenigde Staten rijk was. De man had zoveel klasse dat ik jaren dacht dat hij echt Brits was en ik maar niet kon begrijpen waarom ik hem nooit te zien kreeg in de Hammer-horrorfilms. Ik heb het gevoel dat Price nooit het respect kreeg dat hij verdiende en dat hij minstens even groots was als Peter Cushing en Christopher Lee.

35-590x151

thp1

The Haunted Palace is op Blu-ray te vinden in de UK waar de film werd uitgegeven door Arrow Films.

TEENAGE HOOKER BECAME KILLING MACHINE IN DAEHAKROH

  • Jaar: 2000
  • Regisseur: Gee-woong Nam
  • Korte inhoud: De titel zegt het al…

Deze medium lange film wordt verkocht als avant-garde sleaze, maar is vooral heel erg saai en amateuristisch.

0,5

De afgrijselijke dvd is gemakkelijk te vinden in de UK.

 TURBO KID

  • Jaar: 2015
  • Regisseur: Francois Simard, Anouk Whissell, Yoann-Karl Whissell
  • Korte inhoud: Mad Max on BMX!

Houden jullie van de jaren 80? Ja, wij ook en gelukkig zijn ze helemaal van weggeweest. De meeste moderne films die een hommage willen zijn aan de stijl van dat tijdperk nemen echter enkel de visuals over. Ze zijn ofwel een verzameling van referenties ofwel zogenaamde uitlachcinema. Dat kan eens leuk zijn, maar het zorgt er wel voor dat je een film krijgt dat niet langer dan tot na de aftiteling blijft steken.

Dat is nu eens niet het geval bij de Nieuw-Zeelands/Canadese co-productie Turbo Kid. De drie regisseurs die als het collectief RKSS gekend staan, leveren niet alleen hulde aan de post-apocalyptische films à la Mad Max, maar nemen ook compleet de sfeer van die films over. Hadden ze de digitaal opgenomen beelden wat afgeleefder gemaakt dan waande je je zeker terug in het tijdperk waar alles kon en de Italianen het dan vervolgens uitmolken. Niet dat je, als je oud genoeg bent tenminste, dat gevoel nu ook niet hebt…

Nog belangrijker dan referenties, sfeer, production design, de stomende synthmuziek en andere oppervlakkigheden is het feit dat Turbo Kid een een warm hart verbergt. Onmogelijk om niet weg te smelten bij de liefde die ontstaat tussen Turbo Kid en Apple, die wel heel enthousiast is ondanks de wereld waarin ze leeft (daar is een reden voor). Als cynische kijker zou je denken dat Apple een gruwelijk en donker geheim verborg, maar dit is niet dat soort film. Turbo Kid is voor het kind dat schuilgaat in zelfs de meest verbitterde ziel en houdt van cool shit, humor en gore, maar ook van emotie. Ja, ik ben een romanticus…

Als we toch één noot van kritiek mogen geven, is het een redelijk groot minpunt. De film verliest in zijn tweede akte heel wat vaart en sleept zich moeizaam voort tot de laatste 20 minuten. De film heeft echter meer dan genoeg te bieden om dat toch ietwat over het hoofd te zien. Passie en liefde voor film redden het weer.

35-590x151

turbo-kid

Turbo Kid is op Blu-ray te verkrijgen in de UK.

KNOCK KNOCK

  • Jaar: 2015
  • Regisseur: Eli Roth
  • Korte inhoud: Twee gewillige jongedames en een die alleen thuiszit. Droom of nachtmerrie? Een beetje van de twee…

Eli Roth (Hostel, Cabin Fever) doet Funny Games. Wel, technisch gezien is dit een remake van Death Games uit 1977, maar als je refereert naar de eerdergenoemde film van Michael Häneke dan weet iedereen waar de nieuwste worp van Roth over gaat. Hier echter geen goedgemanierde jongemannen, maar eerder compleet losbandige en wellustige jongedames. Dat typeert eigenlijk de hele film, want zoals we weten is Roth niet bepaald gekend voor zijn soberheid. Dat hoeft ook niet, maar het enfant terrible van de genrecinema had dan wel wat dieper mogen gaan. Knock Knock’s psychologische spelletjes gaan nooit echt onder de huid zitten, ondanks een erg goede eerste helft van de film (die je aardig doet raden naar wat al dan niet de motieven zijn van de jongedames). In de tweede helft slaagt Roth er echter nooit in om de manie van de meisjes (gespeeld door de vrouw van Roth, Lorenza Izzo, en Ana de Armas) over te brengen naar de kijker. De uiteindelijke onthulling is dan nog eens redelijk anticlimactisch.

Het is echter niet allemaal kommer en kwel in het tweede deel, want Roth toont wel dat hij een meester is uitbundige, maar toch donkere humor. Voor een keer valt hij ook niet al te erg in de val van het puberale. De film wordt echter gestolen door Keanu Reeves, een acteur voor wie we de laatste tijd meer en meer sympathie beginnen te krijgen, die hier zijn innerlijke Nicholas Cage naar boven haalt. Hij houdt eigenhandig Roths ‘bijna, maar niet helemaal’ film staande.

3-590x151

Knock_Knock_still

Knock Knock is op Blu-ray verkrijgbaar in de UK.

X-RAY aka HOSPITAL MASSACRE

  • Jaar: 1981
  • Regisseur: Boaz Davidson
  • Korte inhoud: Barbi Benton, wat meer moet je weten?

X-ray is een bizarre film, een heel bizarre film. Of gewoon heel slecht, daar zijn we eigenlijk nog niet uit, maar het lijkt gewoon onmogelijk om onbewust dit soort film te maken. Dat hoop ik toch alleszins…

Het is ook één van de weinige films waar de dreiging die uitgaat van de ‘normale’ personages veel ondraaglijker is dan die van de moordenaar zelf. Zo is de meest verontrustende scène in de film niets meer dan een medisch onderzoek dat op zo’n perverse, oncomfortabele en exploitatieve manier gefilmd dat je compleet begrijpt waarom er destijds zoveel kritiek kwam op slasherfilms. Dat maakt het overigens ook één van de meest geniale scènes ooit in een slasher… De lijn tussen verontrustend en hilarisch, die in het voorbeeld perfect in balans is, wordt soms overschreden, maar dat werkt alleen maar in het voordeel van X-ray.

Stel je een Viking voor die in berserkermodus gaat, de logica volledig achterwege laat en je hebt ongeveer een idee van de intensiteit van deze film. Beste ontdekking van het jaar!

4-590x151

16964670930_469899e9f9_b

X-ray is op blu-ray uitgegeven in de UK door 88 films.

ELECTRIC BOOGALOO: THE WILD, UNTOLD STORY OF CANNON FILMS

  • Jaar: 2014
  • Regisseur: Mark Hartley
  • Korte inhoud: Documentaire over de schlockmeisters achter Cannon Films, Menahem Golan en Yoram Globus

De beste komedie van het jaar is een documentaire, wees daar maar zeker van!

Als je ook maar enigszins opgegroeid bent tijdens de VHS-boom eind jaren 80 en begin jaren 90 dan heb je ongetwijfeld verschillende Cannon films gezien. Het zijn alleszins de films die mijn jeugd gekleurd hebben en die me nu zo’n grote fan van schlocky actie- en horrorfilms gemaakt hebben. Enkele voorbeelden? Missing in Action, Ninja III: The Domination, Deathwish 2-5, Invasion USA, Lifeforce, The Texas Chainsaw Massacre II, Schizoid, X-ray, American Ninja, Hercules, Masters of the Universe en ga zo maar door. Menahem Golan en Yoram Globus deden gedurende enkel decennia volledig hun eigen ding, hoe idioot en smakeloos het ook was. Het kind in mij, dat nog altijd springlevend is, dankt hen van harte.

Electric Boogaloo zelf is de derde in een reeks filmdocumentaires van Mark Hartley na Not Quite Hollywood (over de Ozploitation-cyclus) en Machete Maidens Unleashed (over de Filipino genre-industrie) en toont opnieuw het grote talent van de Australiër om niet alleen een coherent en gestructureerd beeld te geven van Golan en Globus als filmmakers en Cannon als studio, maar ook de energie en waanzin van die tijd en die entrepreneurs over te brengen op de kijker. Ja, we worden getrakteerd op veel ‘talking heads’, maar nooit is het droog. Hartley wist dat een docu over Cannon minstens even geschift en entertainend moest zijn als de films die de studio maakte. Daar is hij duidelijk meer dan in geslaagd.

4-590x151

maxresdefault

Electric Boogaloo: The Wild, Untold Story of Cannon Films is in Duitsland te vinden op Blu-ray.

Comments

comments


Donnie Darko

 
avatar
Grr. Arghh!