0
Posted 03/01/2016 by de baard van alan moore in Comics
 
 

Breaking B.A.D – De totstandkoming van de comic “Sisterhood”


Voor veel mensen in het conventiewereldje is Richard Boom geen onbekende. De Nederlander is al sinds jaar en dag betrokken bij de organisatie van de FACTS-conventie in Gent en is tijdens deze happening druk doende om alle drukte op de beursvloer in goede banen te leiden. Sinds 2010 runt hij zijn Boom Art Department, een bureau waarmee hij tal van professionals in de comicsindustrie wil koppelen aan opdrachtgevers. Wat niet veel mensen weten is dat Richard zelf aan de weg timmert in de comicsindustrie. Sinds een klein jaar is hij bezig om zelf een comic op poten te zetten. In Breaking B.A.D kijken we mee over zijn schouders en kunnen we hopelijk een goed beeld schetsen van wat er anno 2015-2016 komt kijken bij het maken van een comic.

Brainfreeze: Je runt nu al een tijdje B.A.D. Daarnaast ben je begonnen aan een eigen comic. Vanwaar deze stap?

Richard: Een samenloop van omstandigheden werkelijk. Aan de ene kant ben ik al sinds de jaren ’90 in contact met artiesten, sinds de opkomst van forums op het internet. Daarnaast inderdaad op een gegeven moment met B.A.D. begonnen, dus die fanboy-gedreven interesse werd op een professionele manier intenser. De derde factor is tevens het bezoeken van beurzen en zeker ook het meehelpen met de leukste show in de Benelux (FACTS, duh!!) waar ik voor de tafels en ook achter de schermen een schetsboek gevuld zie worden met mijn favoriete karakter, de zogeheten ‘Hot Mummy’.

Op een gegeven moment had ik echter zoveel schetsen verzameld en op mijn kantoor zelfs een enorme print in een frame hangen, dat het idee begon te dagen dat er wellicht meer zou kunnen zijn. En aangezien mijn schetsboek-thema ook een comic-inspiratie heeft, was een volgende stap bijna logisch.

Brainfreeze: Waar gaat de comic over?

Het idee is uiteindelijk een mix van Indiana Jones, Supernatural en Totally Spies/Charlie’s Angels geworden. De officiele lezing zou zijn:

Gedurende vele eeuwen was de Orde Van Gerechtigheid een legende geworden, maar tijdens een archeologische opgraving in Egypte werd de magische kracht van de Juwelen Der Gerechtigheid ontsloten waarna over de hele wereld de gemummificeerde Priesteressen van Gerechtigheid weer tot leven komen. Als bovennatuurlijke kwade krachten de menselijke samenleving bedreigen, zal de De Zusterschap er zijn ter bescherming.

SISTERHOOD_SHORT-PAGE-02-HIGH-REZ_small

Brainfreeze: Hoeveel delen zal de serie tellen?

SISTERHOOD is eigenlijk een serie van oneshots 32-pagers. Ik wil een comic op de schappen hebben die door getalenteerde tekenaars en schrijvers wordt gemaakt. Niet enkel een hobby-project met binnenwerk dat je nog niet eens wil zien als toiletpapier. Ik heb momenteel 9 comics in het verschiet, waarbij het eerste deel bijna klaar is, het tweede deel nu wordt getekend, het derde deel al bijna klaar is, deel 4 en 6 al geschreven zijn en delen 8, 9 en 10 een crossover zullen zijn met immens interessante karakters. Denk hierbij aan een vrouwelijke spion, een succubus en een tijdreizende heks.

Het zal trouwens net zo verschillend zijn als mijn schetsboeken, dus in principe heeft elk verhaal een andere schrijver en tekenaar. Ik heb trouwens wel een vaste story editor aangetrokken, die ervoor zorgt dat alle verhalen nog onderling een goed verband hebben en zich niet tegenspreken.

Brainfreeze: Wie werkt er zoal mee aan deze comic en komen de tekenaars uit de B.A.D stal?

Momenteel zijn er 5 schrijvers bezig of bezig geweest: Justin Lee Fox, Victor Kruithof, Rodrigo Monteiro, Gert-Jan van Oosten en ik, zei de gek. Daarnaast zijn er tekenaars bezig, zoals Diego Magno Loiola, Dody Eka, Jacob Crippen, Richard Cain, Barkmann, Markus Von Renthe-Fink. En een comic is niet compleet zonder covers dus cover artiesten Paulo Teles Yonami, Adam en Ryan Brown alsook variant cover artiesten Eric Basaldau, Greg Capullo, Tyler Kirkham (en nog veel meer! Veelal komende uit mijn eigen privé-collectie) zijn er mee bezig geweest. Markus Von Renthe-Fink is de story editor, die ervoor zorgt dat dus de continuïteit gewaarborgd blijft. En dan is er nog Art Grafunkel om alles design-wise er goed uit te laten zien. De meeste tekenaars komen inderdaad uit de BAD-stal of zijn mensen die ik via-via heb leren kennen.

The-Meeting-color-HIGGREZ-pg4_small

Brainfreeze: Hoe strik je eigenlijk een artiest? Ik kan me voorstellen dat het lastig is omdat je niet direct een grote naam bent of een goed gevulde beurs hebt.

Het strikken van een artiest is gelukt via verschillende manieren. Een oproep met de vraag naar tekenaars; dat levert soms verrassende kwaliteit op tussen de immense hoeveelheid ‘amateurs’ die ook een poging willen doen. Soms is het ook echt een vriendendienst en andere keren is het iemand die via mijn netwerk op mijn pad komt. Dat betekent echter ook dat soms mensen wel ‘a’ zeggen maar niet ‘b’ doen, waardoor je weer verder moet zoeken.

Als iemand inderdaad interesse heeft, dan kan ik momenteel enkel een backend-deal aanbieden. Een page-rate kan ik op dit moment niet betalen. Wel zijn er artiesten die ik voor een short story al wel heb betaald, maar voor veel artiesten is het dan echt de mogelijkheid om iets gepubliceerd te zien. Want dat dát gaat gebeuren, daar ben ik heilig van overtuigd!

Een extra financiële mogelijkheid wordt ook de Kickstarter waarmee ik momenteel druk bezig ben. Met behulp van die Kickstarter en het uitbrengen van het Sisterhood-Artbook hoop ik genoeg geld te genereren om minimaal het eerste nummer te kunnen financieren, waarna mijn idee is dat ik met de opbrengst van het eerste nummer het tweede kan financieren etc.

Bernini’s-Portrayal-of-The-Ecstasy-of-Saint-TheresaBrainfreeze: Zo’n backend deal maakt het natuurlijk wel lastiger. Een tekenaar is veel tijd kwijt met het tekenen en weet natuurlijk niet direct of hij er wat aan zal verdienen. Hoe zit dat met jou? Of speelt geld geen rol?

Die Backend deal is wel inderdaad lastig, maar de tekenaars die ik dan benader die doen het of naast een andere tekenklus of naast hun reguliere werk. Ik ben er wel op toegespitst om kwaliteit en diversiteit te leveren en niet zomaar iedereen te laten meewerken aan dit project.

En wat mij betreft: geld speelt voor de creator op dit moment inderdaad geen rol. Ik heb geen verdienmodel waardoor ik dadelijk als president bovenaan een Kirkman-imperium sta. Ik doe dit voor de liefde voor het vak, voor de liefde voor comics als medium, voor de liefde die ik heb mogen ontvangen in de vorm van vele Mummy-tekeningen…

Brainfreeze: Maak je ook een Sisterhood-artbook? Hoort dat bij de comic of is het iets geheel anders?

Ik ben bezig een Sisterhood-Artbook op te zetten. De basis zal mijn enorme collectie Mummy-sketches zijn, maar tevens zal ik er een Sisterhood-verhaal bijvoegen, de aankomende covers laten zien waaronder ook een “Work In Progress”: van idee tot ingekleurd prachtwerk! Bij het Artbook wil ik wel een verdienmodel realiseren, waardoor ik minimaal de vormgever (Art Grafunkel) alsook het Art-Team voor Sisterhood #1 kan betalen!

Brainfreeze: Ok! We wachten in ieder geval vol spanning op de Kickstarter. Zie voor meer informatie de Sisterhood-website.

Comments

comments


de baard van alan moore

 
avatar