Posted 31/12/2015 by Brainfreeze in Tv/Film
 
 

De Beste (en meest Teleurstellende) Films van 2015


Het einde van het jaar staat gelijk aan eindejaarslijstjes! Ook de Brainfreeze-crew vertelt jullie wat zij de beste films van het jaar vonden. Vertel ons vooral ook zelf welke films jullie hebben kunnen beroeren (of niet) in de comments!

 

DONNIE DARKO

sicario

1. SICARIO: De laatste film van Denis Villeneuve is de mokerslag van het jaar. Intens, donker en traumatiserend. Dat beetje geloof dat je nog had in de mensheid verlies je compleet tijdens het bekijken van deze film. Sicario zal vermoedelijk schromelijk over het hoofd gezien worden door de Academy, maar Benicio del Toro verdient voor zijn subtiele vertolking (de beste van zijn carrière) een Oscar voor beste acteur. Als regisseur Villeneuve de vrijheid krijgt die hij verdient op de Blade Runner-sequel dan wordt die mogelijk nog beter dan het origineel.

2. EX MACHINA: De laatste paar jaren werden we al verwend met het epische Gravity en Interstellar en dit jaar is er dan het intieme A.I.-drama van Alex Garland. Sci-fi geeks leven in gouden tijden… Samen met Sicario is Ex Machina de meest intelligente en spannende film van het jaar.

3. STARRY EYES: De laatste keer dat ik me zo ongemakkelijk voelde tijdens het bekijken van een film was toen Black Swan in de zalen speelde. Dat is niet toevallig, want zowel de film van Aronofsky als die van het filmmakersduo Kevin Kolsch en Dennis Widmeyer volgen elk een vrouw die haar mentale gezondheid op het spel zet om haar doel te bereiken. Ambitie en het blind streven naar het perfecte succes maken in beide films de hoofdpersonages kapot. Starry Eyes mag dan misschien meer visceraal dan cerebraal zijn, de impact is er niet minder om.

4. MAD MAX FURY ROAD: Hoeveel je ook al zag in de trailers, niets kan je voorbereiden op de pure adrenaline die vrijkomt tijdens de viscerale achtervolgingen en duizelingwekkende stunts die George Miller en zijn medewerkers op het scherm toveren. De beste actiefilm van de laatste decennia.

5. CRIMSON PEAK: The Revenant mag dan al de mooiste film van het jaar zijn, de nieuwe van Guillermo del Toro neemt zeker en vast de tweede plaats in op dat lijstje. Pure cinema zoals alleen de bebaarde Mexicaan kan maken.

Ex Machina 1starry-eyes-dvd covermad-mad-fury-road-comic-con-postercrimson-peak-1280ajpg-93dffd_1280w

Eervolle vermeldingen: WHIPLASH (neen, de meest explosieve en transcendentale climax ooit komt niet uit een grote blockbuster, maar uit een klein filmpje over een jazzdrummer), JOY (alleen al omwille van die haast niet te geloven geniale vertolking van Jennifer Lawrence, zij verdient opnieuw een Oscar, punt andere lijn), THE HATEFUL EIGHT (de beste Tarantino tot nu toe), THE SACRAMENT (harde en relevante fake documentaire die het immense talent van Ti West nogmaals bevestigt), THE FANTASTIC FOUR (de eerste 2 aktes zijn waanzinnig goed), SPRING (een Lovecraftiaanse romance die recht naar het hart gaat)

Teleurstellingen van het jaar: THE FANTASTIC FOUR (de derde akte is kots inducerend idioot, studio-interferentie verknoeit wat een geniale adaptatie had kunnen zijn), CREED (dit jaar draaide ik het meest met mijn ogen en zuchtte ik het vaakst bij deze film), FIFTY SHADES OF GREY (ik wil alles eenmaal proberen, maar dankzij deze film weet ik hoe het voelt om je hersenen door je neus te laten wegzuigen, het goede nieuws is dat ik nooit nog een film slecht zal vinden dankzij deze kijkervaring)

 

ARNO

MadMax_FR_Comicon_Trailer

1. MAD MAX: FURY ROAD: Opa Miller toont Hollywood hoe het moet. En hoe!

2. THE HATEFUL EIGHT: Reservoir Dogs in het Wilde Westen. Quentin Tarantino zorgt op de valreep alweer voor het bloederigste, doch meest intrigerende scenario van het jaar – uitgevoerd door een topcast.

3. SPECTRE: Misschien niet zo goed als Skyfall, maar Sam Mendes zorgt voor een fantastische afsluiter van de Daniel Craig als James Bond periode. Vintage 007 in een modern jasje en de koning van de superspionnen in wat uiteindelijk een topjaar bleek voor het genre.

4. KINGSMAN: THE SECRET SERVICE: De beste comicbookadaptatie van het jaar was eens geen Marvel- of DC-superheldenfilm, maar deze enorm leuke spionageprent. De combinatie Matthew Vaughn en Mark Millar leverde eerder al vonken op met Kick-Ass en deed het dit jaar weer.

5. AVENGERS: AGE OF ULTRON: Puur objectief gezien was Ant-Man de betere Marvel Studios-film van het jaar, maar Avengers: Age of Ultron was gewoon meer fun. De Marvel-formule begint zeer doorzichtig te worden, maar Joss Whedon toverde toch maar weer een waar Avengers-feestje op het grote scherm. Marvel mag de solofilms achterwege laten, vanaf nu alleen nog maar Avengers-afleveringen en ik ben tevreden.

?????????????????spectre1kingsman-secret-service-2avengersaouhulkbusterOok genoten van STAR WARS: THE FORCE AWAKENS en JURASSIC WORLD (nostalgie dialed up to 11, ondanks hun duidelijke tekortkomingen als films), MISSION IMPOSSIBLE: ROGUE NATION, THE MAN FROM U.N.C.L.E. (andere toppers in het spionagegenre), CHAPPIE, EX MACHINA, PROJECT ALMANAC, THE MARTIAN (de betere sci-fi’s van het jaar). Op het gebied van animatie wisten INSIDE OUT en JUSTICE LEAGUE: GODS AND MONSTERS te bekoren.

Teleurstellingen van het jaar: THE FANTASTIC FOUR (goeie opbouw, slechte climax), FURIOUS 7 (op de prachtige afscheidsscène van Paul Walker na dan), THE PEANUTS MOVIE, MINIONS, THE HUNGER GAMES: MOCKINGJAY PART 2 en vooral JUPITER ASCENDING en TERMINATOR GENISYS. Mediocre!

 

BASTION

mad max fury road

1. MAD MAX: FURY ROAD: De actiefilm van het jaar! Compromisloos, meedogenloos en spannender dan menig jeansbroek. Geen overdaad aan CGI en geen geforceerde liefdesaffaires, dit modern meesterwerk van George Miller focust zich op de zaken die er toe doen en maakt excellent gebruik van het medium film. Witness!

2. KINGSMAN: THE SECRET SERVICE: Misschien niet de meest intelligente film van 2015, maar wat heb ik me geamuseerd met deze prent. Regisseur Matthew Vaughn is heer en meester in het verfilmen van comics en mag voor mijn part alle Millarworld-reeksen verfilmen. En qua acteerprestaties hebben we met spion Colin Firth en villain Samuel L. Jackson ook al niet te klagen. Deze film is pure onversneden fun, en soms moet het ook niet meer zijn dan dat.

3. STAR WARS: THE FORCE AWAKENS: In 2015 mochten we dan eindelijk de triomfantelijke terugkeer van Star Wars meemaken. Weg met de bordkartonnen personages uit de prequels! Episode VII ziet niet alleen de terugkeer van de originele cast maar laat ons ook kennis maken met een geheel nieuwe lichting acteurs die meer dan capabel genoeg zijn om de volgende generatie verder te zetten. Buiten een beetje nitpicking kan je eigenlijk niet anders dan toegeven dat deze film van J.J. Abrams het ultieme eerherstel is voor de Star Wars-franchise. BB8 thumbs up!

4. IT FOLLOWS: Je komt het niet meer zoveel tegen maar deze film van David Robert Mitchell is gewoonweg angstaanjagend. Een moderne horrorklassieker die je verplicht om alle lichten aan te zetten doorheen je huis. De drukkende sfeer, de bedwelmende soundtrack en de fantastische personages zorgen voor een film waar er niets op aan te merken valt. Kijken die handel!

5. BRIDGE OF SPIES: Nooit gedacht dat ik hier een film van Steven Spielberg zou plaatsen maar blijkbaar zijn de wonderen de wereld nog niet uit. Bridge of Spies is een kat-en-muisspelletje dat je tot op het puntje van je stoel forceert, een film waar uiterst menselijke personages en hun conversaties de hoofdrol spelen. Acteurs Tom Hanks en Mark Rylance spelen hier de sterren van de hemel en regisseur Spielberg weet zichzelf eindelijk eens uit het slop te trekken. Hopelijk houdt hij dit niveau nog even aan, one can only hope…

kingsman2Star Wars Force Awakens Entertainment Weekly 8itfollowsbridgeofspies

Eervolle vermeldingen: INSIDE OUT (Pixar toont wie er de baas is van de animatiefilms, hartverwarmend en emotioneel), EX MACHINA (Simpelweg een verbluffende film), SPECTRE (Misschien niet zo goed als Skyfall en Casino Royale maar zeker en vast de moeite waard om te bekijken)

Teleurstellingen van het jaar: TERMINATOR GENISYS (Wat een teleurstelling was me dit, voor mijn part had Schwarzenegger beter gouverneur gebleven), THE LAST WITCH HUNTER (Een mengelmoes van D&D en Hellblazer dewelke zijn potentieel nooit kan vervullen), AVENGERS: AGE OF ULTRON (Teleurstellend, mijn microgolf zou een betere villain zijn dan Ultron) en THE FANTASTIC FOUR (Het begon zo goed, maar eindigde zo slecht)

 

MAXIM D

victoria

1. VICTORIA: Waar Birdman vorig jaar de illusie wekte van één opname te zijn. Ging Victoria van Sebastian Schipper dit jaar echt met de pluimen gaan lopen. Gedurende één take van twee uren volgt de prent een studente in het Berlijnse uitgaansleven. Vlekkeloze acteerprestaties met heel wat improvisatie zorgen voor een kijkervaring die onder je huid kruipt. De twee uren gaan snel voorbij, maar de impact kan immens zijn.

2. INSIDE OUT: Deze Pixar-animatiefilm kan waarschijnlijk één de meest gelaagde films van dit jaar genoemd worden. De opzet is simpel, maar de executie is meesterlijk. En wie de film volledig willen bevatten, start een gezonde zoektocht van de eigen psyche waardoor dit één van de meest herbekijkbare films van 2015 is.

3. SICARIO: Je adem verliezen na de eerste minuten, een soundtrack die perfect past op de beelden, een fotografie die je direct in je huis zou hangen en een verhaal dat langzaamaan zijn geheimen prijsgeeft. Dat moet een Denis Villeneuve-film zijn. Als je Enemy en Prisoners al beklijvend vond dan zal deze een maand lang aan je blijven plakken.

4. ME AND EARL AND THE DYING GIRL: Zwaarwichtig en luchtig afwisselen lijkt wel een tendens in mijn lijstje. Maar Me and Earl and the Dying Girl valt niet zo gemakkelijk te categoriseren. De film zorgt voor een goed gevoel door zijn charme, maar vermijdt hierbij niet de zware thema’s. Je zal merken dat de prent van Alfonso Gomez-Rejon vooral een ode is aan de vriendschap en de verschillende manieren waarop vrienden in het leven staan.

5. IT FOLLOWS: De meest duistere film van het jaar met het origineelste concept. It Follows focust zich sterk op tieners en maakt van het ultieme experiment -hint: seks- een ware nachtmerrie. Verder beschikt de film van David Robert Mitchell over krachtige settings en een slim uitgekiemde sfeer. In tegenstelling tot andere horrorfilms gaat It Follows overigens voor een beperkt kleurenpalet, wat voor prachtige screenshots zorgt.

insideoutsicariomeandearlandthedyinggirlitfollows

 

LAV

365 dagen zijn heel veel dagen om films te bekijken en toch schiet er, zoals ieder jaar, tijd te kort. Films die nog op mijn to-watch lijstje staan – en dus helaas geen kans konden maken om in mijn top te geraken, maar waar ik wel veel verwachtingen voor heb – zijn The Martian, Knight of Cups, Crimson Peak, The Walk, Black Mass, Youth en A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence.

madmaxfuryroad

1. MAD MAX: FURY ROAD: Actie, een schitterend kleurenschema, kick-ass personages, coole concept art, adrenalinekicks en zonder gêne campy zijn, deze film heeft het allemaal. Ik had nooit van mezelf verwacht dat ik 2 uur lang zo intens naar een auto-achtervolging zou kunnen kijken tot ik dit pareltje van George Miller zag. Het komt niet vaak voor dat een remake van een cultfilm effectief een succes is (​*kuch*​ Jurassic World ​*kuch*​) maar ook nog eens zo’n geweldige, bijna orgasmische, cinemabeleving blijkt te zijn.

2. EX MACHINA: Science-fiiction, transhumanisme, artificieel bewustzijn, dit zijn altijd goede basisingrediënten om een interessante film te maken, maar zijn zeker geen garantie op succes. Alex Garland is er in ieder geval zeer goed in geslaagd. Hoe jammer het ook was om te zien hoe moeizaam de distributie verliep, hoe mooi het is dat deze film toch wel snel een sterke reputatie kreeg, en terecht!

3. WHIPLASH: Waar Ex Machina veel aspecten van het menselijk denken in vraag stelt ligt de focus in Whiplash vooral op de gedrevenheid die sommige mensen bezitten en hoe ver ze voor hun passie willen en kunnen gaan. De prent van Damien Chazelle is zowel muzikaal als visueel een topper.

4. THE LOBSTER: Heerlijk absurd en cynisch. Yorgos Lanthimos bekritiseert op een geweldige manier hoe een maatschappij verwacht van mensen om een specifiek soort leven te hebben, maar het voelt nooit als een moraalles aan en iedereen zal zich, ondanks het absurde karakter van de film, kunnen identificeren met de personages (tenzij je de uitzondering van de regel bent en je van kleins af aan al je soulmate hebt gevonden en alles rozengeur en maneschijn is).

5. SLOW WEST: Ik had zeer graag nog Star Wars: The Force Awakens in deze lijst gezet. Hoewel ik zeker en vast veel punten van kritiek op de film had was het voor mij een zeer goede en leuke cinema-ervaring en vind ik dat er heel veel potentieel in de film zat. Maar Slow West heeft al het potentieel dat de film zou bezitten al in zich en het zou onterecht zijn om dit debuut van John Maclean uit mijn lijst te houden. Slow West is een western zoals je er nog nooit een gezien hebt. Naast de vertrouwde westernelementen brengt de film ook een ware verademing binnenin dit genre en levert het geweldige cinematografie op.

Ex Machina 36.jpgthelobsterslowwest

Andere aanraders: STAR WARS: THE FORCE AWAKENS, INHERENT VICE, INSIDE OUT, WHAT WE DO IN THE SHADOWS, BIRDMAN (deze film heb ik helaas al opgebruikt in mijn lijstje van vorig jaar)

Er zijn ook drie grote teleurstellingen die met kop en schouders boven anderen uitspringen, namelijk THE HUNGER GAMES: MOCKINGJAY PART 2, AVENGERS: AGE OF ULTRON en JURASSIC WORLD. Alledrie zijn het films met kleine stukken die op zich wel goed waren (bij de ene al iets meer dan de andere) en wel een groot potentieel hadden, maar al bij al toch ook wel serieuze gemiste kansen waren.

 

KILLIAN

starwarsforceawakens

1. STAR WARS: THE FORCE AWAKENS: Is het nostalgie? Is het het feit dat van deze film zoveel afhing en dat hij de verwachtingen heeft kunnen inlossen? Hoe dan ook, hier is dan de beloofde en terechte eerste plaats: het door J.J. Abrams geregisseerde Star Wars: The Force Awakens. Over Star Wars hebben we het de afgelopen maanden al vaak gehad, maar toch valt het (relatieve) belang van deze sciencefictionblockbuster niet te onderschatten. Stellen dat deze film – zoals toch wel verwacht – een succes was, zou het understatement van het bijna afgelopen jaar worden. Met records die nu al langs alle kanten sneuvelen, vanaf 2015 elk jaar een nieuwe Star Wars-film en heel wat succesvolle comics en games die het verhaal aanvullen, heeft Disney een mooie investering gedaan enkele jaren terug. De wereld van Star Wars – hoewel niet meer in handen van bedenker George Lucas – is terug van weggeweest, en hoe!

2. BIRDMAN or (The Unexpected Virtue of Ignorance): Vanuit cinematografisch standpunt blijft Alejandro González Iñárritu’s Birdman een prachtig stukje film. De illusie van de doorlopende shot alsook de spirituele, bijna bovennatuurlijke ondertoon verheffen deze prent tot een hoger niveau. Natuurlijk is ook Michael Keatons geloofwaardige hoofdrol, die sterk doet denken aan zijn eigen filmcarrière, daarbij een belangrijke factor. Voeg daar steracteurs als Emma Stone en Edward Norton aan toe en de vier gewonnen Oscars vormen een logisch resultaat. Toegegeven, Birdman verscheen officieel in 2014, maar kwam pas wel in 2015 in de Belgische bioscoopzalen. Ook is het best opmerkelijk dat Iñárritu twee films – The Revenant met Dicaprio – maakt op een klein jaartje tijd en dat het beiden dergelijke pareltjes zijn!

3. EX MACHINA: Een sciencefictionfilm uit 2015 met Domhnhall Gleeson en Oscar Isaac? Nee, het is (nog) niet Star Wars: The Force Awakens, maar wel de psychologische karakterstudie van geniaal scenarist Alex Garland. Deze Britse indieprent – bovendien het regisseursdebuut van Garland –met Oscar Isaac, Alicia Vikander en Domhnall Gleeson vertelt een inventief en intelligent verhaal van vooruitstrevende technologie gecombineerd met artificiële intelligentie. Zonder twijfel is dit de een van de meer onverwacht succesvolle sci-fi-films van 2015 die terecht uitgroeide tot een Brainfreeze-klassieker. Niet alleen een van de betere films dit jaar, maar ook een van de beste binnen het sciencefictiongenre.

4. WOMAN IN GOLDZonder die andere Holocaustfilm dit jaar, Laszlo Nemes’ Son of Saul, uit het oog te verliezen, staat Woman in Gold hier op de vierde plaats. Waar Son of Saul een gewaagder standpunt inneemt, is dit historische drama van Simon Curtis veeleer een klassieke Hollywoodprent. Toch reflecteert Woman in Gold evenzeer op de harde jaren 40 en ook ingrijpende nasleep vandaag de dag nog. De excellente acteerprestaties van Ryan Reynolds en Hellen Mirren, in combinatie met de treffende muziek door Hans Zimmer, wekken uiteraard heel wat emoties op. Ook de vele flashbacks sleuren je helemaal mee in het verhaal. Verwacht zeker en vast geen hersenloos popcornvermaak, maar wel een emotievolle prent waar menig traan kan vloeien. Een film die slaagt in zijn opzet én prachtige muziek en acteerprestaties levert, hoort uiteraard in deze lijst thuis.

5. 6 YEARS: Netflix bood al meermaals een kans aan allerlei exclusieve, indieprojecten die elders maar weinig kans op overleven zouden hebben. Zo ook Hannah Fidells 6 Years met Taissa Farmiga en Ben Rosenfield in de hoofdrollen. Deze tienerfilm vertelt het verhaal van een jong koppel op een punt van ingrijpende veranderingen in hun gezamenlijke leven. Wanneer ze na een zesjarige relatie eindelijk de eerste, echte strubbelingen tegenkomen, lijkt de band anderzijds niet zo eeuwigdurend als eerst gedacht. Hoewel het verhaal van 6 Years wel erg cliché overkomt, is de ruwe en haast puberale manier om belangrijke thema’s aan te pakken verfrissend. Bovendien is het eveneens een geloofwaardige romantische komedie die gênante thema’s niet schuwt en voor een keer géén voorspelbaar einde heeft. Met diens 80 minuten is de film een leuk, maar diepgaand tussendoortje voor een vroege vrijdagavond.

birdman3Ex Machina 2Woman in Gold 26years

Eervolle vermeldingen horen uiteraard ook bij een dergelijk lijstje. Zo kregen we dit jaar ook enkele interessante, geslaagde twists op het spionagegenre met THE MAN FROM U.N.C.L.E., KINGSMAN: THE SECRET SERVICE en het nu al klassieke MISSION IMPOSSIBLE: ROGUE NATION. Qua drama had ik het al over Woman in Gold, maar een andere film –eveneens met Ryan Reynolds – die zeker aan te raden valt, is het dramatische gokverhaal, MISSISSIPPI GRIND. De Marvel-blockbusters, AVENGERS: AGE OF ULTRON en ANT-MAN waren natuurlijk ook leuk entertainment, maar qua totaalplaatje zouden de zevende en zesde plaats naar MAD MAX: FURY ROAD en THE REVENANT gaan. Deze topfilms hebben dus net niet deze top vijf gehaald.

 

THE_BATFLASH123

The Force Awakens review Rey (Small)

1. STAR WARS: THE FORCE AWAKENS: Na 10 jaar wachten is hij er dan eindelijk, de nieuwe Star Wars. Deze film had de opdracht om vele verwachtingen waar te maken. De hype werd zo groot dat sommige dachten dat de film een flop ging worden. Uiteindelijk bleek het totaal geen mislukking, maar juist een prima blockbuster die de originele trilogie eer aan doet. Met veel humor en een (voor mij) verrassend grote rol voor Han Solo was dit een fantastische film met wel hier en daar een foutje maar niets om over te vallen. J.J. Abrams had de opdracht om ons terug te brengen naar ‘a galaxy far far away’ en dat heeft hij zeker gedaan.

2. MAD MAX FURY ROAD: Eén van de films dit jaar waar ik op voorhand geen idee van had waar hij over ging. Toch is dit de grootste verrassing van het jaar voor mij. Waar de verhaallijn wat minder is, spatten de explosies, de auto’s en de vlammende gitaar van het scherm in dit actiespektakel van George Miller.

3. INSIDE OUT: Had ik zelf ooit gedacht dat ik een animatiefilm in mijn top 5 zou plaatsen? Eigenlijk wel, zeker als ze van Pixar zijn. Inside Out is een voorbeeld dat tekenfilms vandaag de dag nog naar onze gevoelens kunnen grijpen. Eindelijk hebben we een antwoord gekregen wat er in anderen hun hoofd omgaat.

4. MISSION IMPOSSIBLE: ROGUE NATION: Na zijn onverwacht fantastische en grappige voorganger, Ghost Protocol, keek ik echt uit naar deze film van Christopher McQuarrie. Flitsende actiescènes, snelle auto-achtervolgingen en onmogelijke missies, Tom Cruise is terug en hij is niet alleen want Simon Pegg, één van mijn favoriete acteurs, keert ook terug. Waar de eerste 3 films voornamelijk om de actie draaiden, voelde je bij 4 en 5 dat er meer humor in kwam. Mijn verwachtingen werden compleet vervuld en ik zit met dezelfde honger op het zesde deel te wachten.

5. ANT-MAN: Sorry Avengers, de kleinste superheld in het Marvel Cinematic Universe heeft jullie verslagen. Wat heeft deze film veel problemen gehad onderweg naar het scherm. Een mens zou afvragen hoe het zou uitdraaien als Edgar Wright deze film had geregisseerd. Ook was de prent van Peyton Reed één van de minder bekende en gepromote Marvel-films van de laatste jaren. Het fijne aan deze film was dat hij zichzelf niet serieus nam maar toch voor een deftig verhaal zorgde. Marvel staat niet bekend om zijn memorabele schurken en dat is in dit geval ook zo, maar de humor zat zeker juist en de verschijning van de Falcon was ook een leuke extra.

madmaxfuryroadrileys-emotions-inside-outmission-impossible-rogue-nation-airplane-wing_1920.0antman4

 

Comments

comments


Brainfreeze

 
avatar