Posted 26/12/2015 by Donnie Darko in Columns
 
 

Donnie Darko’s Bi-Weekly Horror Digest #11


Het is soms moeilijk om het bos door de bomen te zien in de wereld van horror, exploitation en sleaze… In deze tweewekelijkse rubriek vertelt Donnie Darko je in hapklare brokken wat de moeite is om te bekijken (of ook niet) en waar je moet zijn om dat lekkers te kunnen bemachtigen…

A GIRL WALKS HOME ALONE AT NIGHT

  • Jaar: 2014 (US), 2015 (EU)
  • Regisseur: Ana Lily Amirpour
  • Korte inhoud: Zie de titel…

De debuutlangspeler van Ana Lily Amirpour werd tijdens zijn release door iedereen de hemel ingeprezen. Het bewijs daarvan is de belachelijk hoge score op Rotten Tomatoes. Helaas is dat totaal niet verdiend. Er is nochtans veel te bewonderen aan deze film, zoals de prachtige cinematografie (denk widescreen Western) en de feministische thematiek. Het bleek echter onmogelijk om in de film te geraken door de erg geforceerde regiestijl van Amirpour. Scènes worden nodeloos lang uitgerekt met als bedoeling de impact te vergroten, maar ze lijken eerder te schreeuwen ‘zie hoe mooi mijn cadrage is‘ en wekken niets anders uit dan lang uitgesponnen geeuwbuien. De overdreven hipster soundtrack die op die scènes geplakt werd deed ook niet bepaald wonderen voor ons genot (White Lies? Fuck off with that poser shit).

Het doet pijn om een film van een vrouwelijke regisseur af te breken, want iedereen weet dat we wel wat meer diversiteit kunnen gebruiken in het filmwereldje… Helaas werd een interessante premisse om zeep geholpen door de irritante én saaie uitwerking.

25-590x151

A GIRL… is te vinden in een verzorgde Blu-ray uitgave in Duitsland.

AGirlWalksHomeAloneAtNight

MR JONES

  • Jaar: 2013
  • Regisseur: Karl Mueller
  • Korte inhoud: Een jong koppel verhuist naar de bossen waarna ze compleet het besef tussen realiteit en droom verliezen.

Found-Footage! Tegenwoordig is die term angstaanjagender voor horrorfanaten dan alle jump scares uit Insidious en Paranormal Activity samen.

Wacht echter eventjes met weglopen, want Mr Jones mag dan al niet enkele van de typische clichés van het subgenre schuwen, het is wel één van de meer interessante inzendingen. De mythologie die schrijver-regisseur Karl Mueller opbouwt en de productiedesign die de vertaling zijn van die ideeën, fascineren mateloos en zorgen ervoor dat er een creepy sfeertje over de film hangt. Dit alles zorgt er ook voor dat je geboeid blijft kijken tijdens het eerste uur van de film dat in wezen niets anders is dan de aanloop naar een werkelijk fantastische laatste 20 minuten waar dan technisch gezien wel nog aan het found-footage gegeven wordt vastgehouden, maar alles wel een heel nachtmerrie-achtige waas krijgt.

Ok, in zijn geheel is de film misschien iets te slordig gemaakt en daardoor ook niet echt beangstigend, maar Mr Jones biedt wel heel wat meer dan 90% van zijn broertjes en zusje in het subgenre. Bovendien zal je sommige sequenties moeilijk uit je hoofd kunnen zetten.

4-590x151

Mr Jones is op Blu-ray te verkrijgen in de UK.

Mr._Jones_2

SUMMER’S MOON

  • Jaar: 2009
  • Regisseur: Lee Demarbre
  • Korte inhoud: Een jonge vrouw gaat op zoek naar haar vader. Dat had ze beter niet gedaan.

Tamme en voorspelbare Texas Chainsaw Massacre-kloon die zwaar te lijden heeft onder zwakke dialogen en acteerprestaties.

1-590x151

Wie kan het wat schelen waar je de dvd kan vinden? Blijf van deze film weg.

 FORBIDDEN ZONE

  • Jaar: 1980
  • Regisseur: Richard Elfman
  • Korte inhoud: Een bizarre musical, verhaal doet er niet echt toe.

Jullie kennen en houden van The Rocky Horror Picture Show. Jullie kennen en houden ook van Hedwig and the Angry Inch. Maar kennen en houden jullie van Forbidden Zone?

Eén van de makers achter deze knotsgekke en licht geniale musical kennen jullie zeker en vast, Danny Elfman. Voor hij aan de slag ging als soundtrack composer zat de man samen met zijn broer Richard, tevens regisseur van de film, in de groep The Mystic Knights of Oingo Boingo die gedurende vele jaren een totaalspektakel gaven dat op uiterst idiosyncratische wijze hulde bracht aan het vaudeville theater en jazz uit de jaren ’80.

Forbidden Zone is niets anders dan de vertaling op film van die ervaring. Wel, ‘niets anders’ is misschien niet de juiste term voor de glorieuze waanzin die op het scherm getoverd wordt, maar woorden schieten in dit geval compleet tekort en niets bereidt je voor op de ervaring die Forbidden Zone is als je de groep niet kent. Te veel prijsgeven over dit stukje absurde cinema met een kikker als butler, Danny Elfman als de duivel, een transgender lerares die onstuimige studenten in de hand houdt met een machinegeweer, een levende kaarshouder en een prinses die maar al te graag topless door het leven gaat, zou zonde zijn…

45-590x151

Forbidden Zone werd in de UK uitgegeven op Blu-ray door het onnavolgbare Arrow Films.

a-z-forbiddenzone

REC 4: APOCALYPSE

  • Jaar: 2014
  • Regisseur: Jaume Balaguero
  • Korte inhoud: De heldin van de eerste 2 films wordt samen met enkele anderen afgezonderd op een boot. Het virus kan echter niet gestopt worden.

Het is heel moeilijk om een sequel niet te vergelijken met wat vooraf kwam en enkel naar de merites van de film zelf te kijken. In het geval van De REC-franchise is dat dubbel zo moeilijk aangezien het eerste en vooral het tweede deel zo goed waren. Found-Footage films die tegelijk spannend, bij momenten brutaal, hyperkinetisch en uiterst interessante variaties waren op het zombiegenre.

Vanaf REC 3 werd het foundfootagegedeelte overboord gegooid en verloor de franchise ook voor een deel wat er zo goed aan was. Ook bij deel 4 wordt niet teruggegaan naar de roots, maar krijgen we een vrij standaard outbreak film voorgeschoteld. Goed gemaakt en bij momenten erg leuk, maar niets nieuws onder de zon en al zeker niet wat we verwachten na de kwaliteit van de eerste twee delen en al zeker niet van regisseur Jaume Balaguero. Och, we mogen ook niet te hard zijn, het komt maar weinig voor dat filmmakers voor een vierde deel nog zo veel moeite doen en er in slagen om dit soort puike productie af te leveren.

3-590x151

REC 4 is overal te koop.

rec44

DON’T GO IN THE HOUSE

  • Jaar: 1979
  • Regisseur: Joseph Ellison
  • Korte inhoud: Psycho, maar dan met een vlammenwerper.

Er is iets dat heel erg aanspreekt in deze late Psycho-kloon. Elementen die normaal gezien aangehaald zouden worden als minpunten zijn hier eerder pluspunten. De relatief slechte dubbing (we zijn hier echter ver verwijderd van Italiaanse toestanden), de soms approximatieve acteerprestaties en het onsubtiele karakter van de film (zowel in zijn uitwerking als in het thema van de prent), verlenen een sleazy charme aan het geheel.

Vandaag is de film, in tegenstelling tot het gelijkaardige Maniac (Bill Lustig), bijna vergeten, maar dankzij het geniale boek Nightmare USA van filmhistoricus Stephen Thrower wint de film terug aan populariteit. Terecht wat ons betreft, want we krijgen als kijker niet alleen enkele markante beelden voorgeschoteld, daarenboven biedt de film ook enigszins stof tot nadenken. We zijn nog altijd in het domein van de exploitation film uiteraard, maar je kan niet naast de aanklacht tegen kindermisbruik kijken. Misbruik dat in deze film uitgaat van moeders naar hun (mannelijke) kinderen, maar ook indirect teruggebracht kan worden naar het kwaad dat de vaders aanrichten door uit te blinken in hun afwezigheid en het gebrek aan respect dat ze hierdoor tonen aan hun partners. Dit spreekt uiteraard de daden van de moeders in de film niet goed (daden die helaas ook in het echt voorkomen), maar de vrijheid die mannen bezitten, een vrijheid die vrouwen nog heel vaak niet hebben in een familiale eenheid, en het verzaken aan verantwoordelijkheid dat daaruit soms volgt, kan ook heel veel kwaad aanrichten.

Dat de film ondanks zijn lage budget nog zo goed is uitgekomen heeft uiteraard veel te maken met de mensen voor een achter de camera. Don’t… was o.a. het debuut van acteur Dan Grimaldi, die later bekendheid zou genieten als Patsy Parisi in The Sopranos. Cinematograaf Oliver Wood zou later nog dezelfde post innemen op de eerste 3 Bourne-films en een hele hoop andere, grote Hollywoodproducties. Wood en regisseur Joseph Ellison tonen dat ze in hun begindagen reeds over genoeg talent bezaten om het budget en de zogenaamde ‘exploitation charm’ te overstijgen waardoor ze gewoon een goede film afleveren.

4-590x151

Don’t go in the House werd in Engeland op dvd uitgebracht door Arrow films onder hun Arrowdrome label dat heel wat vergeten sleaze verzameld.

dontgo

 

 

 

 

Comments

comments


Donnie Darko

 
avatar
Grr. Arghh!