Review: Star Wars Episode VII – The Force Awakens

Acteurs: , , , , , , , , ,

Filmstudio: , ,

Speelduur: 135 minuten

In de bioscoop vanaf: 16 december 2015

Spectaculaire actie. Meeslepende personages. Echte Star Wars-film.

Duurt een tikkeltje te lang.

Hier is hij dan… Het langverwachte vervolg op Star Wars: Episode VI – Return of the Jedi. Waar is Luke Skywalker? Wie zijn de nieuwe personages? Hoe is de situatie in het sterrenstelsel dertig jaar na ons laatste bezoek. Hoef je bang te zijn je kindertijd beklad te zien? We komen het allemaal te weten in Star Wars: The Force Awakens. Lees hier de review!

Posted 15/12/2015 by

‘There has been an awakening’. Het waren de eerste woorden die we hoorden toen men de eerste trailer van The Force Awakens op het internet katapulteerde. Nu, ongeveer een jaar later, is het eindelijk zo ver. De nieuwe generatie Star Wars-personages staat op. De oude franchise, die eigenlijk nooit weg is geweest, krijgt een verlengstuk met Episode VII. Regisseur J.J. Abrams, de man die ook al Star Trek nieuw leven inblies, krijgt met dit universum een ongelofelijk zware uitdaging. De verwachtingen zijn namelijk torenhoog en de teleurstelling van een falen kan dan ook dodelijk zijn voor zowel zijn carrière als de miljardenfranchise. Zal de titel ook slaan op het opstaan van een nieuwe generatie fans? Of is het de definitieve dood van de kinderherinneringen van de oude generatie? Brainfreeze zocht het uit.

Het is dertig jaar na de vernietiging van de tweede Death Star in Return of the Jedi. De Republiek is na de dood van de Keizer opnieuw in voege getreden maar staat nu terug in nauwe schoentjes. Ze krijgt namelijk concurrentie van The First Order. Een nakomeling van het Rijk van Palpatine waar orde en gehoorzaamheid centraal staan. Ook de Rebellen zijn nog niet verdwenen. Net als in de oude trilogie strijden zij tegen de bedreiging van de Republiek. Aan de zijde van The First Order staat Kylo Ren, een Force-gebruiker die de Dark Side omarmt en in het geniep Darth Vader verafgoodt. Terwijl The First Order bezig is met een nieuw superwapen, gaan de rebellen op zoek naar hun eigen geheim wapen. Luke Skywalker is namelijk verdwenen. De laatste Jedi en held van de strijd tegen het Rijk liet echter een kaart achter om hem te vinden…

Star Wars The Force awakens review wallpaper (Small)

We beginnen bij het begin en stellen onmiddellijk de vraag ‘is dit een goede, ouderwetse Star Wars-film?’ Eén van de redenen dat de prequeltrilogie teleurstelde was namelijk dat het niet meer aanvoelde als Star Wars. J. J. Abrams beloofde terug te keren naar de oude films en een gulden middenweg te zoeken in combinatie met de moderne technologie. Hier is hij zeker in geslaagd. The Force Awakens is een avonturenfilm. Een roetsjbaan vol salto’s (soms letterlijk) en adrenaline. Het verhaal is terug puur basic. De good guys willen de kaart naar de rebellen brengen. De bad guys willen de kaart afnemen. En ondertussen moeten er mensen gered en een superwapen vernietigd worden. Geen 15 verhaallijntjes die meestal nergens toe doen zoals in de prequels. We volgen telkens de avonturen van slechts één groep personen. Zo ligt het verhaal nooit stil en gaan we van het ene actiemoment naar het andere.

Aangezien de jaartjes bij de oude cast al wat beginnen doorwegen, ligt de focus vooral op een nieuwe groep helden. Er is Poe Dameron (Oscar Isaac), die vooral in het begin en einde een mooie rol krijgt. Hij is de beste piloot van het verzet en zorgt voor de nodige luchtgevechten. Let wel, er komen nauwelijks ruimtegevechten voor. De strijd wordt of op de grond of in de lucht gevoerd. Helemaal centraal staan Finn en Rey. De eerste is een Stormtrooper die niets meer met de nietsontziende First Order te maken wil hebben. John Boyega is sterk. Zijn personage is de Han Solo van deze trilogie en hij brengt zowel kracht als humor in het verhaal. De tweede is een jutter. Ze woont op de planeet Jakku waar ze voor een appel en een ei apparatuur van voorbije veldslagen verzamelt. We maken trouwens met haar kennis tijdens een lange scène waarin niet in gepraat wordt. Ze wacht op de terugkomst van haar ouders die verdwenen toen ze nog kind was. Het is de eerste grote rol voor Daisy Ridley maar toch ze steekt boven de anderen uit. De ontwikkelingscurve van haar personage is het grootst maar ze weet die wel op een indrukwekkende manier in te vullen. Van de oude garde zijn het vooral Han Solo en Chewbacca die op de voorgrond treden. Ook zij brengen heel wat humor mee, maar het valt op dat het betere spring- en vliegwerk niet meer voor hen is weggelegd. Toch doen Harrison Ford en Peter Mayhew opnieuw hun personages alle eer aan en is het een plezier hen aan het werk te zien.

The Force Awakens review Rey (Small)

Over naar de Dark Side. De Stormtroopers hebben een nieuwer en gestroomlijnder uiterlijk gekregen en worden een stuk vervaarlijker gemaakt dan hun voorgangers. Men maakt dit al in de openingsfilm duidelijk. Ook The First Order zelf lijkt veel gevaarlijker en gewetenloos. Ja, Darth Vader en Grand Moff Tarkin bliezen dan wel een volledige planeet op, maar toch kwam dit op een bepaalde manier niet zo sterk over. Hier is dat wel zo. De antagonisten zijn ronduit dodelijk, wat de inzet al meteen een stuk hoger maakt. Ook Kylo Ren (Adam Driver) krijgt wat de andere Sith lords (alhoewel het woord Sith in The Force Awakens slechts één keer uitgesproken wordt) nooit echt toonden: een innerlijk emotioneel conflict. Enkel Anakin kreeg dit probleem op het einde van Revenge of the Sith en ook Darth Vader kreeg het, maar pas in de laatste minuten van de originele trilogie. Ren is sterk in de Force, maar toch slechts in opleiding. Hij kijkt enorm op naar Darth Vader en wil absoluut zijn niveau van kracht bereiken. Hij zit echter vol twijfel en gemengde gevoelens. Ook zijn woede kan hij nauwelijks onder controle houden. Dit maakt hem tot een bijzonder intrigerend en onvoorspelbaar personage. Generaal Hux (Domhnall Gleeson) is de moderne Tarkin en staat op gelijke hoogte met Ren. Hij deinst er zelf niet voor terug hem te berispen en uit te dagen.the force awakens review Spectaculaire achtervolgingen (Small)

De film ziet er fantastisch uit. Van het meevliegen met de X-wings in de luchtgevechten tot de lage camerahoek op Kylo Ren. Elke shot is een kunstwerkje. Of wat dacht je van de capriolen van Poe. Terwijl de camera stil op het oppervlak blijft, met Finn op de voorgrond, zien we de X-wing op de achtergrond de meest spectaculaire stunts uithalen. De vele actiescènes zijn perfect uitgewerkt en zorgen voor ferme adrenalinestoten. Meermaals moet je als kijker een ‘hell yeah’-kreet onderdrukken. De lightsabergevechten blijven basic, maar zijn bruut en realistisch. Ook hier dus een terugkeer naar de originele trilogie. De iconische John Williams-muziek blijft iets meer op de achtergrond. Het zijn vooral de wijsjes die het dichtst bij de originele muziek komen die het luidst klinken.

Men plant vele zaadjes voor de volgende twee films. We komen namelijk niet alles te weten over de voorbije dertig jaar. Ook Supreme Commander Snoke (Andy Serkis), het wezen dat de plaats heeft ingenomen van Emperor Palpatine, is nog omgeven met vele vraagtekens. De nieuwe personages zijn nog in volle ontwikkeling. Het is nu al stevig uitkijken naar hoe het verhaal zich verder zal ontwikkelen.

Star Wars: The Force Awakens lost dus zeker de verwachtingen in. Het verhaal is zeer basic en een herkauwing van Episode IV: A New Hope, maar de personages springen van het doek. De actie is overweldigend. Het weerzien met de oude helden is ontroerend en de nieuwe figuren worden onmiddellijk omarmd. Daar tegenover staat de Dark Side die voldoende angst inboezemt. J.J. Abrams brengt terug plezier en hartstocht in a galaxy , far far away. The Force Awakens is zoals Star Wars moet zijn: een wervelende sci-fi avonturenfilm.

Star Wars: The Force Awakens vliegt op 16 december de bioscoopzalen binnen.

Alles over Star Wars vind je in ons gigantische Countdown to the Force Awakens overzicht.

The Force Awakens review final (Small)