Posted 14/12/2015 by de baard van alan moore in Comics
 
 

Art Adams – 30 jaar in het vak


De rode haren worden wat grijzer en je ziet zijn werk niet zo vaak meer als hij zelf zou willen. Maar Brainfreeze neemt de hoed af voor Arthur (Art) Adams en de 30 jaar dat hij het eervolle vak van comicbooktekenaar uitoefent.

Arthur Adams groeide op in de omgeving van San Francisco en had een gelukkige jeugd. Zijn vrije tijd bracht hij door met vrienden of was hij verdiept in tekenfilms en de comics die zijn vader mee naar huis bracht na een van diens verre reizen. Als vanzelf begon hij met tekenen. Dat tekenen bleef een hobby en toen Adams vele jaren later met de hakken over de sloot zijn diploma haalde, deed hij een dappere poging om acteur te worden. Maar hij kwam niet veel verder dan het plaatselijke theater en besloot om zich volledig op het tekenen te richten.

Adams stuurde een waar bombardement aan proefpagina’s en andere tekeningen naar Marvel. In 1983 mocht hij op 20-jarige leeftijd een kortverhaal produceren voor de anthology Bizarre Adventures. Maar deze comic werd gecanceld voordat zijn verhaal gepubliceerd werd. Iets waar Adams achteraf gezien dankbaar voor was: het was niet bepaald zijn beste werk. Hij kreeg van Marvel wel wat inktwerk en een covertje hier en daar maar zijn eerste echte strippagina’s zouden pas het daglicht zien in september 1985. Redactrice Ann Nocenti had zijn pagina’s ontdekt in een lade en wou met hem een comic maken. Samen met Ann Nocenti blies Adams Longshot het leven in.

longshot vs spider-man

Ergens in een nabijgelegen sterrenstelsel vind je het Mojoverse. De bevolking van dit universum is verslaafd aan de geweldadige tv-spelshows die hun tirannieke dictator Mojo uitzendt. En geen enkele tv-ster is zo populair als de naïeve Longshot. Deze jongeling is een mutant en heeft de gave van het geluk. Alles wat hem overkomt wordt in zijn voordeel omgezet. De serie draait om zijn ontsnapping uit het Mojoverse en zijn komst naar de aarde. In deze comic zag overigens ook het latere Freedom Force-lid Spiral het levenslicht. Het schrijfwerk was niet geweldig, maar lezers waren lovend over het tekenwerk van Adams. Dat oogde spectaculair en hoewel het zijn fouten had, beloofde het veel goeds voor de toekomst. Helaas zou Longshot toonaangevend worden voor zijn carrière, aangezien de jonge tekenaar bijna twee jaar deed over het afronden van de zes issues. Hierdoor is Longshot altijd een miniserie gebleven en werd het niet de ongoing reeks die Nocenti en Marvel voor ogen hadden.

Maar Adams’ kostje was tot op zekere hoogte gekocht. Hij was dat jonge talent waarmee iedereen gezien wilde worden. Chris Claremont benaderde hem om het tekenwerk voor de Uncanny X-Men voor zijn rekening te nemen. Maar Adams begreep ook wel dat hij simpelweg te langzaam was om een maandelijkse titel als deze te kunnen dragen. Bovendien had hij al zijn diensten toegezegd aan andere redacteurs. Zo zou er nog een annual van zijn hand verschijnen van Web of Spider-Man en diende hij nog een issue van The New Mutants te tekenen. Toch zouden Adams en Claremont elkaar niet loslaten. Art zou een viertal annuals tekenen van de X-Men waaronder het onder fans zeer geliefde The Asgardian Wars en Days of Future Present.

asgardian wars dec 2015

Monsters en Apen bij Dark Horse

De jaren negentig braken aan en Adams ging verder kijken. Ondertussen waren enkele van zijn generatiegenoten weggegaan bij Marvel Comics om Image Comics te beginnen. Het was een publiek geheim dat de kenmerkende stijl van Adams een grote invloed was geweest op de artistieke ontwikkeling die onder andere Jim Lee en Todd McFarlane hadden doorgemaakt en een cynicus zou hier opmerken dat deze heren meer aan Adams’ werk  hebben verdiend dan hijzelf. Maar dat was niet de reden waarom Art niet meeging. Zijn voorkeur ging uit naar de generatie voor hen. Dat verklaarde waarom hij meeging naar Dark Horse toen Frank Miller, John Byrne en Walt Simonson daar het Legend-imprint startten. Adams zou voor de uitgever wat werk leveren voor monstercomics zoals Godzilla en The Creature from the Black Lagoon. En hij kon er zijn eerste eigen comic maken, getiteld Monkeyman and O’Brien.

monkeyman obrien tpbcreature from the blue lagoon

Maar omdat Adams ook nu weer niet de snelste was verschenen er maar sporadisch nieuwe issues van Monkeyman. Tel daarbij op dat hij regelmatig illustratiewerk aannam van andere opdrachtgevers om zijn rekeningen te betalen en je begrijpt dat dit niet goed kon aflopen. Toen de comicbookindustrie in het midden van de nineties instortte, keerde Adams weer terug naar de grote twee.

Onderdak bij Wildstorm

Wildstorm-redacteur Scott Dunbier was een grote Art Adams fan. Hij wilde hem strikken om wat voor de uitgever te doen en dan vooral voor ABC Comics van Alan Moore. Aanvankelijk voelde Adams daar niks voor. Maar toen Dunbier hem na een paar maanden weer benaderde om iets met Moore’s Jonni Future te doen, hapte hij toe. Adams zag er een uitdaging in om iets radicaal anders te tekenen. De plaatjes maakten zijn innerlijke Rembrandt wakker en de pagina’s die hij voor deze verhaaltjes maakte behoren tot zijn succesvolste werk. De originele pagina’s zijn voor een flink bedrag verkocht.

jonnifuture 2

De samenwerking met Wildstorm beviel hem wel. Toen bekend werd dat Frank Quitely was weggekocht door Marvel besloot Adams om zijn diensten aan te bieden. Hij wilde Quitely’s werk op deze serie voort zetten. The Authority was toen (we praten nu over de periode 2000/2001) de meest succesvolle superheldencomic van het moment en viel op door het geweld en het grensverleggende schrijfwerk van Warren Ellis en Mark Millar. Het werk ging goed totdat de aanslagen op het WTC plaatsvonden in de vroege ochtend van 11 september 2001. DC Comics kreeg koude voeten en stuurde Adams terug naar de tekentafel om het werk op The Authority te herzien. Het werd niet passend geacht bij de tijdsgeest van dat moment. Het zou trouwens de boeken ingaan als dat ene moment waarop een uitgever zijn melkkoe om zeep hielp. Want The Authority kwam deze aanpassingen niet meer te boven. Al moet worden gezegd dat het behoorlijke zieke shit was. Vergelijk bijvoorbeeld deze platen..

authority27page8bottomUNCUTa-660x542

authority27page8bottomA-660x568

Ja.. In de eerste plaat stond de man op het punt om de liefde te bedrijven met een lijk…

Maar de periode Wildstorm ging voorbij. Wat overigens erg apart was en zeker vermelding verdient is dat DC Comics Art Adams categoriek ontweek om comics voor hen te tekenen, terwijl men bij Wildstorm erg tevreden was. Adams’ DC-werk is nooit veel meer geworden dan een paar pagina’s voor Batman #400. Voor covers wisten ze hem daarentegen wel te vinden.

Covers, covers en geen pagina’s

Na zijn periode bij Wildstorm keerde Adams geleidelijk weer terug naar het bestaan van freelancer. Hij maakte veel covers voor diverse uitgeverijen waarbij het zwaartepunt bij Marvel ligt. Ook tekende hij nog de miniserie Ultimate X en een kort Hulk-verhaal voor Marvel. Adams deed helaas ruim een jaar over vijf issues.

Sindsdien is het covers wat de klok slaat. Na 30 jaar is Adams een redelijk gelukkig man omdat hij nog steeds mag doen wat hij zelf kiest. Het liefst zou hij weer eens gebeld worden door een uitgever die hem vraagt om een verhaal voor zijn rekening te nemen.

Laten we afscheid nemen met een overzicht van de tekenkunsten van Adams. Want laten we eerlijk zijn. Je moet niet praten over tekenaars. Je kunt beter naar hun werk kijken…

batgirl art adams 2015

art adams New Mutants

art adams galactus

X-Men: The Asgardian Wars bij Archonia.com

Ultimate Comics X bij Archonia.com

Tom Strong Terrific Tales vol 1 bij Archonia.com

X-Babies bij Archonia.com

Comments

comments


de baard van alan moore

 
avatar