Countdown to Star Wars The Force Awakens: Review Star Wars Episode VI – Return of the Jedi

Speelduur: 134 minuten

Een emotionele ontknoping voor de originele Star Wars-trilogie. Prachtige muziek. Geweldige chemie tussen de acteurs. Ian McDiarmid als de Emperor.

Ewoks. Het lot van Boba Fett. Een overheersend luchtige toon.

Nog 8 dagen en we zitten opnieuw in de cinema om de legendarische tekst ‘A long time ago, In a galaxy far, far away’ te aanschouwen. Vandaag reviewen we de prent die de oorspronkelijke trilogie afsloot en de zesde film in de saga: Star Wars – Episode VI: Return of the Jedi…

Posted 08/12/2015 by

nog8

Het sluitstuk van een trilogie is altijd lastig. Enerzijds moet je voldoende verwijzen naar de vorige delen, maar ook een eigen verhaal bieden terwijl je net het overkoepelende narratief afhandelt. Doet Return of the Jedi, uiteraard de chronologische voorganger van het langverwachte, nakende The Force Awakens, dat hier ook? Och, wie houden we ook voor de gek. Uiteraard slaagt de zesde Star Wars-film hierin!

Return of the Jedi 2

De film opent met een wel erg penibele situatie voor onze geliefde helden. Nadat het plan van Leia Organa (Carrie Fisher), Lando Calrissian (Billy Dee Williams) en Chewbacca (Peter Mayhew) slecht afloopt, zijn naast Han Solo (Harrison Ford) die zich sinds The Empire Strikes Back nog steeds in Carbonite bevindt, ook zij nu door Jabba The Hutt gevangen. Aan nieuw gevormd Jedi-ridder Luke Skywalker (Mark Hamill) om zijn vrienden en droids C-3PO (Anthony Daniels) en R2-D2 (Kenny Baker) te redden van de geslepen schurk.

Na een epische scène bij de Sarlacc en het onvermijdelijke einde van Jabba zetten onze helden hun tocht verder. Terwijl Luke nog een laatste keer naar Dagobah trekt om zijn meester Yoda te bezoeken, bereidt de rest van de rebellen zich voor op een laatste, grootschalige aanval op de tweede Death Star, waarvan nu zowel Darth Vader als meesterbrein de Emperor/Darth Sidious (de geweldige Ian McDiarmid) de constructie overzien. Een klein detail: om enige kans te hebben, moet de Rebellenalliantie een zwaar bewaakte schildgenerator op de bosplaneet Endor veroveren. Wanneer Luke dan nog eens een finale poging onderneemt om zijn vader te redden, volgt de onvermijdelijk fatale confrontatie tussen beide kanten van The Force en goed en kwaad.

Return of the Jedi 3

Sinds A New Hope hebben alle personages en acteurs een enorme tocht afgelegd. Niet alleen is het acteerwerk erop vooruitgegaan, ook de chemie tussen Hamill, Ford en Fisher voelt natuurlijker en vertrouwder aan. Uiteraard voltooien ook Mayhew, Dee Williams, Daniels en Baker hun prestaties met verve, maar krijgen ze wel wat minder aandacht in dit laatste deel. Ook het korte glansrolletje van Sir Alec Guinness als Obi-Wan Kenobi geeft Return of the Jedi net dat tikkeltje extra en is een leuke nostalgische knipoog voor fans van het eerste uur.

Relatief onbekend regisseur Richard Marquand levert hier eveneens prima werk. Shots worden mooi in beeld gebracht en voldoende gerespecteerd. De geprefereerde, brede camerahoek op onder andere Tatooine, het planeetoppervlak van en de ruimteslag om Endor, wordt voldoende afgewisseld met de logische focus in de vorm van een close-up. Een mooi voorbeeld is dat iconische shot van de twee lichtsabers die elkaar raken met de Emperor al lachend er tussenin. Vanuit visueel standpunt –hoewel op sommige vlakken achterhaald- is Return of the Jedi een aangename en geslaagde film, maar uiteindelijk minder indrukwekkend dan A New Hope en vooral minder dan voorganger The Empire Strikes Back.

Return of the Jedi 1

Op muzikaal vlak keert uiteraard de alom bekende en terecht geroemde John Williams terug. De componist levert naar goede gewoonte enkele memorabele en opzwepende melodieën. Met name The Emperor Arrives en vooral The Battle for Endor I zijn prachtige stukjes muziek. Naast Williams’ groeiende muzikale oeuvre wordt ook de Star Wars-wereld grondig uitgebreid met heel wat nieuwe schepen en buitenaardse rassen tot gevolg. Samen met de visuele, realistische simpliciteit en ondersteunende muziek zorgt dit ervoor dat in Return of the Jedi meer dan ooit het Star Wars-universum op het witte doek leeft.

Toch valt niet alles in verband met Return of the Jedi de hemel in te prijzen. Met name de overdreven luchtige toon in de film is best storend. Zo kent de mysterieuze schurk Boba Fett die pas in de vorige film debuteerde en meteen uitgroeide tot een fan-favorite, een wel erg abrupt en zelfs ludiek einde. Diezelfde scène introduceerde trouwens de weinig positieve filmterm “being Boba Fetted” voor geliefde personages die te vroeg sterven. Een tweede minpunt zijn de Ewoks die bij momenten het verhaal te kinderlijk doen aanvoelen. Dat Stormtroopers niet de meest accurate troepen waren, wisten we, maar dat ze door kleine beertjes neer geknuppeld worden, is wel een nieuw dieptepunt. Ach, actiefiguurtjes moeten nu eenmaal verkocht worden.

Return of the Jedi 4

Tenslotte zijn er ook nog de alternatieve cuts door George Lucas. In de speciale DVD-editie uit 2004 veranderde George Lucas hier en daar wat elementen. De overbodige aanpassingen waren onder meer toon brekende, moderne visuele effecten, zoals het invoegen van planeten uit de prequeltrilogie alsook acteur Hayden Christensen als Force ghost aan het einde van de film. Naast enkele scènes die onnodig zijn aangepast in modernere edities, zijn er ook enkele momenten die de cinemaversie jammer genoeg niet haalden. Zo was de scène waarin Luke de laatste hand legt aan zijn nieuwe lichtsabel, dan weer wel een logische toevoeging geweest.

Kortom, Return of the Jedi had de onmogelijke taak beter te doen dan een van de beste sequels ooit, The Empire Strikes Back. Een onmogelijke taak waarin de film dan ook niet slaagde. Toch deed deze zesde film uiteindelijk wel een degelijke poging. De acteurs, gevechten, wereld: het voelt allemaal vertrouwd en herkenbaar aan. Uiteindelijk kunnen zelfs de luchtige toon met onder andere de vroege dood van Boba Fett of de Ewoks, niet veranderen dat deze Return of the Jedi nog steeds een zonder twijfel geslaagde film en een verdomd goed slotstuk van de oorspronkelijke Star Wars-trilogie is.