Review: Star Wars – Battlefront (2015)

6.0

7.8

Pluspunten

Wondermooie graphics. Geslaagde geluidseffecten. Toegankelijk voor nieuwe spelers. Uitgebreide customization.

Minpunten

Nauwelijks aandacht voor de single player. Niet alle gamemodes zijn even degelijk uitgewerkt. Balans tussen bepaalde Star Cards en Power-ups is vaak zoek.

Eindelijk een nieuwe Star Wars: Battlefront! Een schot in de roos? Of draait deze shooter, net zoals diens Stormtroopers maar al te vaak voordoen in de films, uit op een jammerlijke misser? Lees hier de Brainfreeze-review van deze langverwachte titel van DICE en Electronic Arts!

Posted 16/11/2015 by

Na tien jaar verscheen er dan eindelijk een nieuwe, volwaardige Star Wars: Battlefront. Hoe verging het deze eerste telg door ontwikkelaar DICE (Battlefield, Medal of Honor) onder uitgever Electronic Arts? Een schot in de roos? Of draait deze shooter, net zoals diens Stormtroopers maar al te vaak voordoen in de films, uit op een jammerlijke misser?

Aan de standaardformule werd niet te veel aangepast. Wie de eerdere videogames, en vooral Battlefield, van de Zweedse ontwikkelaar gespeeld heeft, zal zich hier meteen thuis voelen. Niet dat deze Battlefront door DICE een kopie is van eerder genoemde videogamefranchise –dat was de originele Battlefront­-reeks door Pandemic Studios veel meer-, maar er zijn wel raakpunten. Het multiplayeraspect kaapt bijvoorbeeld alle aandacht weg, wat leidt tot een minder ontwikkelde singleplayerervaring (bestaande uit vooral een variant op de vroegere Instant Action, en training- en hordemodes) met zelfs het ontbreken van een volwaardige verhaallijn. Wie op zijn eentje wil spelen, is er dus aan voor de moeite…

Battlefront 2 Star Wars

Gelukkig is de herkenbare multiplayer met heel wat verschillende spelmodi dan weer wel sterk uitgewerkt. Niet alle varianten zijn anderzijds even vermakelijk. Wie op zoek is naar het klassieke, epische strijdgevoel uit de films, raden we aan “Walker Assault” en “Supremacy” te spelen. In “Walker Assault” banen twee AT-ATs zich een weg doorheen het chaotische, 40 spelers tellende slagveld richting het te behalen doel. Aan de rebellen om samen met de Y-Wings deze te stoppen, of als de Stormtroopers het rebellentuig omver te knallen. Het herkenbare “Supremacy” is dan weer een herinterpretatie van Battlefield’s Conquest waarbij 40 spelers strijden om de controle over vijf strategische punten met behulp van allerlei voertuigen.

Voor de piloten onder ons, is er “Fighter Squadron” waarbij twee teams van onder andere X-Wings, TIE Fighters, A-Wings en zelfs de Millennium Falcon of de Slave I het tegen elkaar opnemen. Voor de kleinschaligere gevechten is de Drop Zone-mode aangewezen. Hier storten Pods neer op het planeetoppervlak. Aan jou om samen met zeven anderen deze zo snel mogelijk te bemachtigen!

Battlefront Star Wars 4

De andere gamemodes zoals “Cargo” (ook wel “Capture the flag”), “Droid Run” (een ondermaatse kopie van “Drop Zone”), “Blast” (AKA de traditionele Deathmatch) voelen dan weer overbodig aan. Eventueel zijn de laatste twee gamemodes, “Hero Hunt” en “Heroes vs Villains”, wel een leuk tijdverdrijf voor wie de helden wil uittesten alvorens het rebellentuig in de meer grootschalige gevechten uit de weg te ruimen. De single player met “Battles” en “Survival” is, zoals eerder vermeld, haast onbestaande. Of de moedwillige keuze van DICE om geen volledige solo-ervaring met verhaallijn op te nemen, hen zuur zal opbreken, betwijfelen we dan weer wel. Spelmodi zijn er immers genoeg, maar ze zijn gewoon niet allemaal geslaagd.

Is er dan sprake van kwantiteit boven kwaliteit? Niet helemaal. Qua graphics en geluidseffecten is het spel immers een pareltje. De vier beschikbare planeten, Hoth, Endor, Sallust en Tatooine, zijn prachtig afgebeeld. Wanneer je je even afzondert van het strijdgewoel en rondwandelt op het planeetoppervlak, kan je niet anders dan de gedetailleerde omgevingen binnen dit Star Wars-universum appreciëren. Ook de geluidseffecten van de blasters en voertuigen zijn allemaal zo verdomd herkenbaar en geslaagd. Bovendien draait Battlefront wonderwel erg vlot, ondanks de grafische prestaties. Door de nostalgische muziek en indrukwekkende graphics, komt de wereld van Star Wars, nu meer dan ooit, echt tot leven.

Battlefront 1 Star Wars

Natuurlijk heb je vuurwapens nodig om het rebel scum omver te blazen. In de standaardeditie krijg je daarvoor elf primaire blasters, elk met zijn typische voor- en/of nadelen. De wapens zijn telkens opgedeeld onder drie categorieën, met ofwel de focus op long-, medium-, of close-combat. Door de eerder ruime en open mappen op de grootschalige (geslaagde) gamemodes is het aangewezen de medium-range wapens zoals de DH-17 te gebruiken. Natuurlijk kan je ook gebruikmaken van de vele voertuigen zoals de AT-ST, Speeder Bike, X-Wing etc. om het voordeel te behalen. Een goede soldaat kan overweg met beide!

Dit arsenaal aan blasters en voertuigen wordt aangevuld met zogenaamde Star Cards, waarvan je er telkens maximaal drie kan gebruiken. Van defensieve vaardigheden zoals een schild of jetpack, tot destructieve wapens zoals een scherpschuttersgeweer, CA-87 shotgun of Chewbacca’s bowcaster: het aanbod is ruim. Aan de hand van in-game credits – met de mogelijke beperking van je level- kan je dan de nieuwste en beste kaarten vrijspelen. Om de balans met sommige, duidelijk betere kaarten te behouden, verbruiken deze Star Cards zoals het persoonlijke schild, “charges”. Deze kan je gelukkig relatief makkelijk op het slagveld terugvinden en de vaardigheid zo meermaals hergebruiken.

Battlefront 3 Star Wars

De gewone kaarten hebben telkens een cooldownmeter, maar deze zou soms wel wat langer mogen. Een raket die de speler tot aan de andere kant van de map achtervolgt en meteen doodt, is nu eenmaal weinig gebalanceerd. DICE heeft ook hier dus voor voldoende variatie gezorgd, maar zal met de komende updates (en betalende DLC) het arsenaal moeten blijven uitbreiden en duidelijk bijstellen. Positief of niet, dankzij sommige van deze kaarten zoals de Barrage-optie, wint zelfs de meest onervaren speler erg makkelijk het gros van de vuurgevechten…

Naast deze standaardkaarten zijn er ook heel wat power-ups over de slagvelden verspreid. Met onder meer vaardigheden zoals een Squadschild, een verkennende astromechdroid, de Thermal imploder en heuse Hero-tokens zorgt DICE ook hier voor voldoende afwisseling. Voertuigen zoals de AT-AT, AT-ST, X-Wing en Tie-Fighter zijn trouwens eveneens terug te vinden als power-ups. Jammer genoeg kamperen spelers maar al te vaak bij bepaalde spawnplaatsen. Hoewel deze relatief willekeurig verschijnen, is het patroon best simpel te achterhalen. Wil je dan absoluut als Luke Skywalker, Han Solo, Boba Fett of Darth Vader spelen? Dan waag je best even je kans in het kleinschalige “Hero Hunt” of “Heroes vs. Villains”.

Battlefront 1

Een laatste element dat Battlefront erg toegankelijk en persoonlijk maakt, is de uitgebreide customization. Van baarden en helmen tot buitenaardse rassen en raciale aanpassingen: Tientallen emotes en skins stellen je in staat je soldaat compleet te personaliseren. Toch is die creatieve vrijheid ook een minpunt en schaadt het soms de authenticiteit van de Star Wars-wereld. Stormtroopers zonder helmen zijn nu eenmaal maar weinig indrukwekkend. Bovendien is er naar DICE’ gewoonte ook nog een overbodige companion, een app, beschikbaar voor iOS- en Android-toestellen waarop je je statistieken en outfits kan bekijken of aanpassen.

Ja, variatie en toegankelijkheid zijn zonder meer de sleutelwoorden bij deze Battlefront. Toegegeven, vier planeten lijkt weinig en ook bevat de game slechts een tiental primaire wapens, maar voorlopig lijkt het allemaal wel voldoende. Een groot –wellicht te groot- aantal spelmodi, power-ups en Star Cards dragen hiertoe bij. In combinatie met de prachtige graphics, geluidseffecten zal het spel zonder twijfel een grote doelgroep Star Wars-fans aanspreken. Toch bleek deze toegankelijkheid soms iets te ver doorgedreven, zoals de ongebalanceerde Star Cards of wel erg makkelijk te hanteren, sterke power-ups aantonen. Voor het prijskaartje van €59.99 verwacht je stiekem toch wel wat meer gebalanceerde content en diepgang…

Voor een diepgaande analyse van de opkomende DLC van Star Wars: Battlefront, zie TeeKay-421 Magazine #75.