Review: Star Wars – Lords of the Sith

Personages: , , ,

Coverprijs: € 24,99 (hc), € 11,49 (sc (verschijnt pas in 2016))

Leuke actiescènes. Weerzien met Cham Syndulla uit The Clone Wars.

Maakt de beloftes niet waar. Geen spanning

23 jaar lang heersten Darth Vader en Darth Sidious over het sterrenstelsel. 23 jaar lang waren zij de belangrijkste gebruikers van The Force en het centrum van alle macht. Voor die jaren was Darth Vader echter een Jedi genaamd Anakin Skywalker en Sidious een kanselier genaamd Palpatine. Hoe ging die overgang in zijn werk? Speelde het verleden nog een rol tussen de twee? We krijgen een blik achter de schermen van het leven van de Sith lords in het Star Wars canonboek Lords of the Sith…

Posted 14/11/2015 by

In Star Wars – Episode III: Revenge of the Sith zagen we hoe de relatie tussen Anakin Skywalker en Darth Sidious ontstond. In Episode VI: The Return of the Jedi zagen we hoe die relatie eindigde. Maar wat met de periode tussen deze films? Hoe gingen de enige twee zich in het openbaar begevende Force users om met hun eigen en elkaars bestaan? Bleef Darth Vader Sidious altijd trouw, ook al is het uiteindelijke doel van de Rule of Two dat de leerling de meester vermoordt? Twijfelde Sidious ooit aan zijn leerling? Dat zijn enkele van de vragen die Lords of the Sith – de roman van Paul S. Kemp – probeert te beantwoorden.

Ryloth, de planeet van de Twi’leks krijgt al geruime tijd te maken met aanslagen van rebellen. Darth Sidious vermoedt dat er zich een verrader tussen de keizerlijke rangen begeeft en besluit om samen met Darth Vader de planeet een bezoek te brengen. Cham Syndulla is de leider van de Free Ryloth beweging. Hij krijgt het nieuws dat de Sith lords zijn weg uitkomen en besluit het onmogelijke te proberen: Vader en Sidious vermoorden. Wanneer Vader en Sidious hierdoor stranden op Ryloth begint een klopjacht tegen de tijd waarbij de Sith moeten samenwerken om te overleven.

Cham Syndulla in The Clone Wars

Lords of the Sith is in de kern een zeer mager verhaal. Rebellen vallen een schip aan. Vader en Sidious stranden op een planeet en moeten de bewoonde wereld weer zien te bereiken. Op zich geen probleem als het origineel, spannend, met zijverhalen, enz. aangepakt wordt. Een verhaal hoeft niet complex te zijn om toch te intrigeren. Helaas is dat hier niet het geval. Schrijver Paul S. Kemp, die eerder al het teleurstellende The Old Republic: Deceived schreef, laat het verhaal rustig verder kabbelen, zonder echt moeite te doen er een vaart of enige originaliteit in te stoppen. Integendeel. Soms lijkt het wel alsof het boek niet is nagelezen. Grote stukken tekst zijn herhalingen en zeer overbodige beschrijvingen. Zo is er op een moment een afspraak tussen twee personages. Na het maken van de afspraak vertrekt één van hen naar het afspraakpunt. Deze reis, waarin niets gebeurt, krijgt een beschrijving van drie en een halve pagina’s. Niet bepaalt het materiaal waaruit een stevig, vlot geschreven boek is opgebouwd.

Met een titel als Lords of the Sith, zou je trouwens denken dat het hier om een boek gaat waar Darth Vader en Darth Sidious centraal staan. Je duikt dan ook met die ingesteldheid het verhaal in. Helaas kan je uit de bovenstaande omschrijving al afleiden dat dit een verkeerde verwachting is. Het merendeel van het boek beschrijft de belevenissen van de rebellen en hun acties tegen het Rijk. Dit is ten eerste al vervelend omdat dat niet is waarom je het boek opnam, maar het is ook niet zo interessant. Kemp probeert de personages een achtergrond te geven, maar die is te weinig benadrukt om echt door te wegen. Het boek springt van personage naar personage en je gaat met geen enkel ervan echt meeleven. Het wordt pas interessant als we dieper ingaan op de vragen die in de inleiding van dit stuk omschreven staan. De wisselwerking tussen Vader en Sidious bijvoorbeeld. Vader neemt steeds een onderdanige pose aan tegenover de alwetende keizer, maar tegelijk weet hij dat het zijn lot en plicht is te pogen hem te doden. Of de manier waarop Vader omgaat met zijn verleden. Dit verhaal speelt zich namelijk maar enkele jaren na de Clone Wars af. Anakin Skywalker is dood, maar de herinneringen aan de man die hij was, spoken nog steeds door het hoofd van Darth Vader. Zo doet een ex-clone trooper hem denken aan Rex en Cody en wordt hij wakker uit een Force-meditatie doorvlochten met horrorbeelden van een schreeuwende Padmé, de woede van Obi-Wan en de angstige padawans uit de Jedi-tempel. De interessantste momenten van het boek, maar helaas komen die te weinig aan bod.

lords-of-the-sith-cover

Het voelt nooit aan alsof Vader en Sidious ooit in gevaar zijn. Eigenlijk lijkt dit een beetje op de moeilijkheden rond het DC-personage Superman. Die is zodanig sterk, overtreft iedereen zo, dat je er moeilijk een waardige tegenstander tegenover kan zetten. Darth Vader en Darth Sidious zijn in deze tijdperiode van het Star Wars-universum quasi onoverwinnelijk. Er is geen andere bekende Force user, geen personage die nog maar op gelijke hoogte kan komen van de twee Sith lords. Er is niets dat de rebellen op hen af kan gooien dat ze niet vakkundig in mootjes hakken. Darth Sidious is bovendien alwetend. Hij ziet flarden van de toekomst en wandelt letterlijk met een glimlach doorheen het boek. Geen vuiltje aan de lucht voor de man, die het vooral als een test ziet voor Vader en een manier om verraders te ontmaskeren. Je weet natuurlijk wel dat ze de gebeurtenissen zullen overleven, maar daarom moet het niet lijken alsof ze een uitstapje maken. De hoofdpersonages die nauwelijks moeite hebben om de hen voorgelegde barrières te overwinnen: dodelijk voor de spanning en dodelijk voor het boek.

Er zitten enkele leuke actiescènes in. De aanval op de Star Destroyer Perilous bijvoorbeeld, die origineel en dynamisch is. Tegen het einde van het boek op gaan Darth Vader en Darth Sidious de strijd aan met een horde bloeddorstige wezens. Het is leuk om hen voluit te zien gaan met hun Force krachten en lightsaberkunsten, iets dat in de originele trilogie niet echt aan bod komt.

Desalniettemin is Lords of the Sith een teleurstelling. Het is een boek over een aanslag op een Star Destroyer in plaats van een blik achter de schermen bij de twee Sith. De personages kregen ietwat achtergrond, maar niet genoeg om je echt om hen te doen geven. Ten slotte is alle spanning uit het boek gezogen doordat Sidious en Vader oppermachtig zijn en lustig fluitend doorheen de pagina’s wandelen. Een gemiste kans…