Review: Star Wars – Dark Disciple

Personages: , , , ,

Coverprijs: 21,99 euro (hardcover (336p)

Zeer goed uitgewerkte personages. Voelt als een mooi einde aan het The Clone Wars-tijdperk. Vlot en dynamisch geschreven.

Halverwege gaat het tempo er ietsje uit.

Quinlan Vos is één van de meest populaire Jedi uit het Expanded Universe. Asajj Ventress is een even populair figuur. In Dark Disciple slaan deze voormalige vijanden de handen in elkaar om met een gemeenschappelijke vijand af te rekenen: Count Dooku.

Posted 17/10/2015 by

De nieuwe canonieke boeken in het Star Wars-universum spelen zich voornamelijk in de tijd rond de originele trilogie af. De boeken zijn een soort van opbouw naar de nieuwe filmtrilogie en de personages in die films zijn tevens het meest gekend. Een boek met Darth Vader of Luke Skywalker op de cover zal in principe iets sneller verkopen dan een boek met pakweg Darth Plagueis op de cover. Toch is er voorlopig één uitzondering: Star Wars: Dark Disciple.

Helemaal los van de huidige boeken, films en series staat het echter niet. Dark Disciple is namelijk een boekversie van enkele onuitgegeven scripts voor de populaire serie The Clone Wars. Toen Disney Lucasarts overnam en men besloot een verlengstuk te breien aan het filmluik van Star Wars, kwam er vrij abrupt een eind aan deze animatiereeks. De afleveringen die reeds klaar waren, werden in een soort van zesde seizoen gepropt, de rest kreeg een nieuw leven in The Clone Wars Legacy, in de vorm van comics en ruwe story reels. Christie Golden’s acht scripts over Jedi master Quinlan Vos en Asajj Ventress was zo omvangrijk dat het zelfs in de vorm van een boek de wereld in werd gestuurd.

De Clone Wars zijn al geruime tijd aan de gang. Beide zijden lijden zware verliezen, maar ook normen en waarden die eerst vanzelfsprekend leken, stelt men langzaamaan steeds meer en meer in vraag. Na een zoveelste wrede en bloeddorstige daad van publieke vijand nummer 1, Count Dooku, is de maat voor de Jedi vol. Ze besluiten een moordenaar op Dooku af te sturen. De Jedi’s pacifistische houding in ogenschouw genomen, is dit een zware beslissing. Nog moeilijker is wie deze daad zal uitvoeren. De flamboyante Jedi-master Quinlan Vos blijkt de eerste keus.

Quinlan Vos

Een machtige Sith doden, is niet bepaald een one man job. Daarom moet Vos eerst de hulp van Asajj Ventress zien te krijgen. De ex-leerling van Count Dooku is nu een bounty hunter, maar heeft nog steeds een stevige wrok tegenover haar vroegere meester. Dooku verraadde haar namelijk en moordde daarna haar nieuwe vrienden uit. Niet zo moeilijk om haar medewerking te verkrijgen, zou je denken, maar Ventress mag niet te weten komen dat Vos een Jedi is en ze is niet bepaald iemand die graag gezelschap om haar heen heeft.

De korte samenvatting stelt al heel wat problemen en conflicten. Dat is één van de redenen die dit boek zo goed maken. Het doden van Dooku is helemaal niet zo rechtlijnig als het lijkt. Alle hindernissen die onderweg overwonnen moeten worden, zorgen ervoor dat je dit boek niet zo snel neerlegt.

Het klinkt misschien ietwat seksistisch, maar het is duidelijk dat dit boek door een vrouw geschreven is. Het is geen spoiler als we verklappen dat er amoureuze gevoelens ontstaan tussen Ventress en Vos. Een verboden liefde met een Jedi, dan ga je al vlug aan Anakin en Padmé denken, waarna de herinnering aan de tenen krullende romantische scènes uit Episode II al vlug een vleugje gal in je mond doet belanden. Slik dat maar snel door. Dit is heel andere koek. Golden zet de liefde zeer mooi neer, zonder ooit saai, klef of repetitief over te komen. Het geeft de personages des te meer personaliteit en levenskracht, wat van Anakin en Padmé ‘bordkarton’ Skywalker-Amidala niet gezegd kan worden.

Die personages zijn trouwens van bij den beginne zeer goed uitgewerkt. Hoewel ook andere personages af en toe een momentje in de spotlights krijgen, is het vooral een boek over Vos en Ventress, beide populaire, maar geconflicteerde personages. Hun doen en laten is nooit onduidelijk of vreemd, tenzij het zo bedoeld is. Door de manier waarop Golden ze neerzet, ga je enorm met hen meeleven en het verhaal minder van op afstand beleven. Er is tevens een duidelijke arc die de personages doormaken. Vooral de evolutie van Asajj Ventress is opmerkelijk.

Asajj Ventress

Christie Golden heeft heel wat ervaring met sci-fi en Star Wars in het bijzonder. Zo schreef ze Star Trek-boeken, fantasy-boeken en zelf drie boeken in de Star Wars: Fate of the Jedi-reeks. Ze heeft bovendien een zeer aangename schrijfstijl. Het boek leest erg vlot en heeft geen last van pieken en dalen. Vooral in het begin is er erg veel humor. Quinlan Vos is dan ook een zeer grappig personage op zich. Plaats je hem dan nog bij een serieus, van zwarte humor overlopende figuur als Ventress, dan krijg je veel komische situaties. Zonder daarom de lach te forceren. De manier waarop Golden schrijft, vloeit mee met de mood in het verhaal. De eerste tientallen pagina’s heeft ze een losse, soms zelf sarcastische schrijfstijl. Later gaat ze meer de duistere kant op en is haar taalgebruik korter en wanhopiger.

The Clone Wars was een reeks die niet schuwde af en toe de duistere kant op te gaan. Dat voel je ook in dit boek. Het is nooit al te grafisch weergegeven, maar er sterven heel wat onschuldigen in dit boek. Volwassenen en kinderen. Dat is iets dat je niet zo vlug in de films terug zult zien. Per slot van rekening had George Lucas een kinderfilm in gedachten. Dat Golden wel dat pad op gaat, creëert meer spanning en dreiging. Als hier iets mis gaat, zullen de gevolgen groot zijn.

Uiteindelijk is Dark Disciple ook een einde. Een einde van de serie. The Clone Wars kreeg geen bevredigend slot op het scherm, maar heeft met dit boek toch een manier gevonden om bepaalde verhaallijnen en personages een mooi vaarwel te geven. Dat is leuk, maar aan de andere kant, doet afscheid nemen altijd een beetje pijn.

Dark Disciple doet wat niet veel andere Star Wars boeken kunnen: je met spijt in het hart doen zuchten als je de laatste pagina gelezen hebt. Ongeveer alle emoties in het spectrum passeren in het boek: blijheid, verdriet, woede, eenzaamheid, wraak, enz. Het is een verhaal dat draait om personages, niet zozeer alleen om een galaxy far, far away. En het is dan nog eens zeer goed geschreven ook… Een aanrader!