Review: Marvel’s Jessica Jones (Netflix)

Regisseur: , ,

Speelduur: 13 afleveringen van ongeveer 50 min.

Verkrijgbaar vanaf: 20 November 2015

6 total ratings

Fantastische adaptatie van Marvel's Alias-comic. Grimmig, donker, realistisch. Leuke personages en vertolkingen. Zwarte humor.

Weinig actie. Gaat bij momenten vrij traag vooruit.

Marvel’s Jessica Jones is de tweede original Marvel-serie op Netflix. Nog donkerder en persoonlijker dan Daredevil, maar haalt deze adaptatie van de Alias/AKA Jessica Jones-comic hetzelfde niveau? Kom het te weten in de Brainfreeze-review!

Posted 12/10/2015 by

Sobriety blows

Na het enorm succesvolle Daredevil, is vanaf 20 november de tweede originele Marvel-serie te zien op Netflix in de aanloop naar The Defenders. Marvel’s Jessica Jones (voordien AKA Jessica Jones) werd gebaseerd op de Alias-comic door Brian Michael Bendis en Michael Gaydos die in 2001-2004 verscheen bij Marvel’s volwassen MAX-imprint. Daredevil legde de lat voor Marvel/Netflix-materiaal zeer hoog, kan Jessica Jones dit evenaren?

Jessica Jones (Krysten Ritter) is een ex-superheldin dewelke lijdt aan een posttraumatische stressstoornis. In New York City opent ze haar eigen privédetectivebureau, Alias Investigations. Toch laat haar verleden haar niet los. Zeker wanneer Kilgrave (David Tennant), de man die haar leven overhoop smeet, opnieuw opduikt…

jessica-jones-5

Laten we meteen met de deur in huis vallen, Jessica Jones is opnieuw een erg geslaagde Marvel/Netflix-serie. Het hoge niveau van Daredevil wordt misschien niet gehaald, maar Jessica Jones blaast wel Marvel’s ABC tv-reeksen Agents of S.H.I.E.L.D. en Agent Carter – Marvel’s andere tv-reeks met een vrouwelijke lead – volledig weg. Met een set-up als een privédetectivebureau, zou de serie makkelijk in een typisch case of the week-syndroom kunnen vervallen, maar vermits het hier draait om een 13-delige Netflix-serie houden de schrijvers ons steeds bij het grotere, achterliggende verhaal.

Tevens is er voldoende ruimte voor karakterontwikkeling. Krysten Ritter schittert als de hard drinkende Jessica, toch wel één van de meer échte, realistische vrouwelijke personages uit het Marvel-universum. Terwijl de Alias-reeks zeker niet letterlijk geadapteerd wordt, ademt Ritter als Jessica Jones wel degelijk de grimmige sfeer van de comic uit en brengt ze het personage tot leven. Jessica is een vrouw met ballen aan haar lijf. Ze is grappig en direct, maar tegelijk spenderen we genoeg tijd met haar mindere kantjes en zwakkere momenten. Het helpt allemaal om haar tot één van de meest menselijke, atypische en, jawel, “beschadigde” Marvel-heldinnen te maken.

jessica-jones-3

Eveneens perfect gecast is Mike Colter als Jessica’s vriend/fuckbuddy (en in de comics, latere man) Luke Cage/Power Man. Deze klassieke Marvel-superheld zal eveneens een Netflix-reeks krijgen, maar maakt hier al zijn debuut als een barman. Showrunner Melissa Rosenberg (The Twilight Saga) heeft enorm veel vrijheid gekregen van Marvel om zowel Luke als Jessica uit te diepen als echte mensen waar we doorheen de reeks verschillende kantjes van zien. Niet altijd even positief, nota bene. Fans van Alias zullen verheugd zijn om dit power couple op het kleine scherm te zien. En dat op een manier die Alias-schrijver (en mede-producer) Brian Michael Bendis zeer trots zou maken.

jessica-jones-4

Terwijl Marvel Studios nog steeds moeite heeft om degelijke villains in hun films te laten opdraven, lijkt het voor Netflix en Marvel Television een koud kunstje te worden. Na de Kingpin in Daredevil, schittert voormalige Doctor Who David Tennant nu als Zebediah Kilgrave, alias de Purple Man. Op haast exact dezelfde manier zoals de dreiging van de Wilson Fisk werd opgebouwd in Daredevil, worden we aanvankelijk voorgesteld tot Kilgrave aan de hand van zijn invloed en de gevolgen van zijn daden – alvorens we hem voor het eerst zelf zien. Tennant amuseert zich kostelijk als een charmerende, Britse klootzak dewelke met zijn psychische gaven iedereen kan laten doen wat hij wil. De man is enorm gevaarlijk en heeft al heel wat levens verwoest, waaronder dat van Jessica Jones zelf, en dat komt prachtig naar voren in de reeks. Tennant zet de villain enorm angstaanjagend neer.

jessica-jones-1

De rest van de cast mag er ook wezen. Er is een subplot rond advocate Jeryn Hogarth (Carrie-Anne Moss), een personage dat hier werd omgetoverd tot een vrouw en een link biedt met Iron Fist (alweer een Netflix-serie in de aanloop naar The Defenders) en de rol van Jessica’s beste vriendin gaat nu naar Trish “Patsy” Walker (Rachael Taylor), die we in de comics kennen als Hellcat. Will Traval speelt dan weer een politieagent met dezelfde achternaam als de Marvel-villain Nuke, maar de twee personages liggen enorm ver uit elkaar.

Jessica Jones is Marvel’s meest realistische en down-to-earth serie tot hiertoe. Ja, er zijn uiteraard verwijzingen naar de Avengers en Daredevil, zowel Luke Cage als Jessica Jones zijn supersterk en Kilgrave heeft psychische gaven, maar toch krijg je hier niet het gevoel van verwondering zoals in de films en andere tv-series. Dit is, nog meer dan Daredevil, de donkere onderbuik van het Marvel-filmuniversum. Waar de Alias-comic nog heel wat gastoptredens had van verschillende gekostumeerde Marvel-superhelden, blijft deze Netflix-serie vrij hard op zichzelf staan. Verwacht dus niet al te veel verwijzingen naar de Marvel-geschiedenis. Ze zijn er wel, maar ze worden niet de focus. De personages komen op de eerste plaats en wijken – in sommige gevallen – zelfs enorm hard af van hun oorspronkelijke comicbookversies.

jessica-jones-2

Net zoals in de comic, gebeurt er ook maar weinig op het gebied van superheldenactie. Waar Daredevil nog heel wat spectaculaire stunts en (uiteindelijk) nog maskers en kostuums had, zijn deze in Jessica Jones doorgaans ver zoek. De krachten van Kilgrave zijn niet zichtbaar (we zien enkel hun resultaat), terwijl zowel Jessica als Luke Cage typische brawlers zijn. Ze hebben geen echte training in de vechtkunsten, maar zullen zo snel en hard mogelijk hun tegenstanders neer willen krijgen. Veel meer dan enkele snel geschoten straat- of kroeggevechten hoef je hier dus niet te verwachten.

Jessica Jones is dus wat saaier in de actiescènes, maar schittert dan weer in de interacties tussen de personages. Ook mag er – alweer, net zoals in de comic – wat meer gevloekt en geneukt worden, eveneens atypisch voor een Marvel-serie. Het komt de algemene toon echter alleen maar ten goede.

Marvel’s nieuwste serie op Netflix haalt niet het niveau van Daredevil en is ook geen must-see voor de casual Marvel-filmfan, maar de fans van de Alias-comic, de schrijfstijl van Brian Michael Bendis en de Jessica Jones- en Luke Cage-personage zullen hiermee enorm aan hun trekken komen. De serie verloopt bij momenten wat trager en sommige afleveringen kunnen als wat saaier bestempeld worden, maar de acteerprestaties van Ritter, Colter en vooral David Tennant als Kilgrave mogen er zijn en houden alles recht. Jessica Jones is echt een donkere, realistische, character driven serie waar superkrachten en de grotere Marvel-wereld op de tweede plaats komen. Ook is het er eentje waar we best nog wat meer van willen zien…

Marvel’s Jessica Jones valt vanaf 20 november exclusief en integraal te bekijken op Netflix.