Review: Arrow – “Green Arrow” (Aflevering 1, Seizoen 4)

Speelduur: 40 minuten

Sterke opener betuigt van meer dan enkel een naamsverandering voor Arrow in dit vierde seizoen. Omineuze cliffhanger aan het einde...

Hopelijk vergaat het dit seizoen beter dan diens eveneens sterk debuterende voorganger.

Vannacht debuteerde de eerste aflevering van het alweer vierde seizoen van de huidige langstlopende superheldenreeks Arrow, maar was deze ondertussen al klassieker op The CW ook goed? We keken, schreven en zeggen volmondig: “Ja!”.

Posted 08/10/2015 by

My name is the Green Arrow.- Oliver Queen

Doorheen de reeks kende hij al verscheidene emotionele veranderingen en vervoegden allerlei metgezellen zijn nachtelijke tochten doorheen Star(ling) City. Het was een lange, wisselvallige weg, maar eindelijk heeft Oliver Queen zijn bestemming als DC Comics’ volwaardige Green Arrow dan toch bereikt. Deze openingsaflevering van het vierde seizoen belooft dan ook veel goeds na het ondermaatse, vorige deel.

Arrow Seizoen 4 1

Aan het einde van het derde seizoen werd een rustpauze ingelast voor Oliver Queen (Stephen Amell) en diens voormalige Arrow-persona. Door het schijnbare overlijden van de Atom (Brandon Routh) die eigenlijk tot op moleculaire grootte is gekrompen en terugkeert in DC’s Legends of Tomorrow, de arrestatie van sidekick Arsenal (Colton Haynes) en de moordlustige aanval van Ra’s Al Ghul, hadden zowel Starling City als diens primaire superheld een nieuwe start nodig. Het hernoemde Star City werd nu bewaakt door Arrow’s voormalige vrienden en metgezellen, waaronder zus Thea Queen/ Speedy (Willa Holland), Laurel Lance/ Black Canary (Katie Cassidy) en John Diggle (David Ramsey) (in een controversiële, nieuwe outfit). Nu is het anderzijds tijd om terug te keren naar zijn herdoopte thuisstad…

Oliver Queen en Felicity (Emily Bett Rickards) vertrokken in de vorige aflevering met de noorderzon om een nieuw leven op te bouwen, ver weg van hun tormenterende verleden. Het verliefde koppel kan anderzijds niet wegvluchten wanneer Thea en Laurel aan de deur staan en hun hulp inroepen tegen een gevaarlijke, nieuwe tegenstander: Damian Darhk (Neal McDonough) en zijn huurmoordenaars, bijgenaamd “Ghosts”. Toch lijkt de teamdynamiek niet even vlotjes te verlopen als in de vorige seizoenen en moet de Green Arrow zich opnieuw bij zijn teamgenoten inwerken.

Arrow Seizoen 4 4

Qua stijl en thematiek is er aan Arrow maar weinig veranderd. De naamsverandering van onze titulaire boogschutter lijkt anderzijds toch wat meer mee te spelen in het verhaal. Stephen Amell acteert minder stroef en somber, en komt, vooral aan het begin van de episode, gelukkig over. Het biedt een leuk contrast met de anders voornamelijk norse, eentonige acteur die dit seizoen hopelijk wat minder stereotiep gedrag vertoont. Ook Emily Bett Rickards straalt en geniet duidelijk van de meer eigen, intieme karaktermomenten. Hopelijk blijft deze dynamiek aan het debuut dit keer wel doorheen de rest van het seizoen (of zolang mogelijk) en krijgen de andere rollen ook wat meer aandacht.

Deze opener van deze vierde reeks is geen sprong vooruit, maar is zonder twijfel beter dan de tweede helft van het derde seizoen. De positieve tendens zorgt ervoor dat dit het beste seizoen tot nog toe kan worden en de reeks de concurrentie van The Flash en DC’s Legends of Tomorrow aankan. Deze eerder luchtige toon wordt dan weer helemaal gecontrasteerd door de flashforward aan het einde, die menig fan in verbazing achterliet. Zonder twijfel één van de betere cliffhangers van de reeks tot nog toe!

Arrow Seizoen 4 3

Naar goede gewoonte opent Arrow weer erg sterk. Jammer genoeg zakte de reeks vorig seizoen volledig in elkaar na de spannende mid-seizoensfinale. Een lot dat we door de naamsverandering, luchtigere toon, momenteel juiste focus, en de omineuze cliffhanger dit vierde deel willen besparen. Arrow bestempelt zichzelf opnieuw als een sterke, permanente waarde in het drukke superheldentelevisieseizoen.