Review: The Flash – “The Man Who Saved Central City” (Aflevering 1, Seizoen 2)

Filmstudio: , ,

Speelduur: 41 minuten

Sterke acteerprestaties. Volwaardig afsluiten van het eerste seizoen en opzet voor het komende verhaal. Leuke knipoog naar Batman.

De visuele effecten vallen hier en daar te hard op. Mogelijke terugkeer van wekelijkse schurkensyndroom.

Met The Flash keert één van de beste, zo niet de beste, superheldenseries van het vorige televisieseizoen terug. Weet de serie de magie van het eerste seizoen verder te zetten? Of zijn we snel uitverteld? Lees hier de Brainfreeze-review.

Posted 07/10/2015 by

“That light was perfect bait.What made you think of that?

I don’t know, I think I saw it in a comic book somewhere. – Caitlin tegen Cisco nadat ze het Flash-logo in de bewerkte spot opmerkt.”

Het eerste seizoen van The Flash leverde één van de beste, zo niet de beste, superheldenseries van het vorige televisieseizoen op. Met de opzet voor DC’s Legends of Tomorrow, de introducties van meer Speedsters en DC Comics’ multiversum belooft het vervolgseizoen rond de snelste man ter wereld nog heel wat beter te worden. Hoe ging het anderzijds van start?

The Flash Seizoen 2 2

Na zijn falen tijdens de grote, finale slag met de Reverse-Flash, de dood van Eddie Thawne en zelfs het verlies van Ronnie Raymond/ Firestorm (Robbie Amell), zit Barry Allen/ The Flash (Grant Gustin) nog steeds in zak en as. De Scarlet Speedster is enerzijds actiever dan ooit, maar laat zijn vrienden Cisco Ramon (Carlos Valdes) en Caitlin Snow (Danielle Panabaker) die nu in Mercury Labs werkt, achterwege om hen veilig te houden. Wanneer een nieuwe meta-human, Atom-Smasher, de stad aanvalt, roept Iris West (Candice Patton) die zelf ook nog steeds gekweld wordt door het verlies van Eddie en haar ontluikende gevoelens voor Barry, de hulp in van Central City’s superheld.

Ook Detective Joe West (Jesse Martin) is druk bezig, met het oprichten van het Meta Task Force. Samen met Cisco proberen ze zo meta-humans op te sporen en makkelijker te stoppen. Op deze manier zal ook Patty Spivot geïntroduceerd worden als nieuwe forensisch assistente en latere, nieuwe liefdesinteresse voor Barry Allen. Naast het terugkeren van tijd reizen, het eerder vermelde introduceren van DC Comics’ multiversum en de Legends of Tomorrow, zullen minstens twee nieuwe, goedhartige Speedsters, namelijk Wally West/ Kid Flash en Jay Garrick die we hier al even zagen, dit seizoen vervoegen. Qua ruimere opzet en verhaal zit The Flash dus alweer op het goede spoor.

The Flash Seizoen 2 3

Toch kan de reeks niet constant vernieuwend uit de hoek komen. Zo doet de tijd-continuümbreuk in alles op naam na, sterk denken aan de explosie van de deeltjesversneller in de pilootaflevering een seizoen terug. Een grote ramp bij STAR Labs veroorzaakt een fysisch gegeven waardoor doorheen het hele seizoen allerlei wekelijkse schurken uit de schrijvershoed getoverd kunnen worden.  Gelukkig wordt deze typische televisieziekte gecontrasteerd door sterke, uitgewerkte booswichten zoals de Rogues, Killer Frost en vooral de duivelse Zoom. Net zoals  de Reverse-Flash, alweer een Speedster met vermoedelijk een persoonlijke vendetta met The Flash, maar hopelijk wordt dat geen constante doorheen de komende seizoenen…

Het acteerwerk zit zoals verwacht goed. Grant Gustin blijft intrinsiek de goedlachse, opgewekte superheld die we kennen en waar we van houden. Ook Cisco zorgt voor de nodige komische noot, maar krijgt nu ook wat meer eigenheid door zijn opkomende krachten en nakende superheldenpersona als Vibe. De speciale effecten moeten anderzijds nog wat bijgewerkt worden. Vooral de krachten van Atom-Smasher vallen hierbij jammerlijk op. Gelukkig weten we uit het vorige seizoen dat naar het einde toe de effecten steeds weer van hoge kwaliteit zullen zijn.

The Flash Seizoen 2 1

Gezien de naam van de volgende episode, Flash of Two Worlds, die officieel de introductie van Earth-2 zal vertonen, kunnen we niet anders dan stellen dat The Flash alweer een mooie voorsprong heeft op de concurrentie. Op enkele kleinere, te verwachten minpunten na zoals het wekelijkse schurkensyndroom, biedt deze opener een mooi einde van het vorige seizoen alsook sterke start van de opkomende verhaallijn. Deze emotionele overgangsepisode zet het hele verhaal alvast op het juiste spoor.