Review: Marvel’s Agents of S.H.I.E.L.D. – “Laws of Nature” (Aflevering 1, Seizoen 3)

Speelduur: 44 minuten

Een sterke opener. Nieuwe en interessante dreiging met nog meer in het vooruitzicht.

Middelmatige speciale effecten. Af en toe wat onmogelijke dialogen.

De superhelden TV-reeks met de steilste klim naar de harten van fans laat zijn tanden zien. Dit zou wel eens een erg sterk seizoen kunnen worden.

Posted 07/10/2015 by

These altered humans are a threat and I’m in charge of neutralizing that threat.

De minst populaire superhelden geïnspireerde televisieserie is terug voor een nieuw seizoen, en zelfs bij Brainfreeze was het zoeken naar een slachtoffer die de start wou bekijken. In tegenstelling tot fan-darlings Arrow en The Flash, bevat S.H.I.E.L.D. geen echt centraal ankerpunt. Nominaal is dat wellicht Skye (Chloe Bennett), die sinds het einde van vorig seizoen als Daisy door het leven gaat, maar S.H.I.E.L.D. is in eerste instantie een ensemble-cast vehikel en waar dat in vorige seizoenen misschien een zwakker punt was, lijkt het bij de start van dit nieuwe seizoen te zorgen voor een heleboel diverse plotlijnen en interessante wegen voor de karakters om in te slaan.

chloe02

We overlopen eens waar we zijn en wat er op het menu staat:

Daisy is op zoek naar soortgenoten (want zij is een Inhuman nu) samen met Mack (Henry Simmons) maar tot nu kwamen ze met lege handen thuis,want een andere geheime organisatie, mogelijks met minder vredelievende bedoelingen, palmt alle pas geactiveerde Inhumans in. De eerste die ze toch weten redden, blijkt alles om zich heen te kunnen smelten en is bovendien niet zo happig in wat er hem boven het hoofd hangt.

Phil Coulson (Clark Gregg) opent de jacht op die nieuwe organisatie, de Advanced Threat Containment Unit, maar ze blijken op te kunnen tegen Coulsons spionage trucs. Waar is May (Ming-Na Wen) als je ze nodig hebt? Niet in deze episode.

Bobbi (Adrianne Palicki)  en Hunter (Nick Blood) hebben wat uit te praten na de intense scene in het vorige seizoen en Fitz (Iain De Caestecker) (die helemaal geen last meer van zijn hersenschade lijkt te hebben) hangt de full-on Jason Bourne/James Bond uit op zoek naar informatie die hem kan helpen om Simmons (Elizabeth Henstridge) uit die soms-vloeibare-monolith te redden. Die laatste blijkt overigens op een desolate planeet terechtgekomen te zijn (of een parallelle dimensie, wie weet).

En dan krijgen we deze episode niet eens iets te zien van Deathlok (J. August Richards), Ward (Brett Dalton) of May.

Agents-of-SHIELD-season-3-Poster-Are-You-Inhuman

Over het algemeen was het best een snelle, spannende opener, met voldoende intrige om de aandacht te houden en enkele hilarische one-liners van Coulson. De special effects doen nog steeds erg TV aan en vooral in de start van de episode zitten enkel erg houterige expositionele dialogen, maar dat mag de pret niet bederven. Het was zeker niet erg om weer even up to speed gemaakt te worden, na een lange afwezigheid. Het is duidelijk dat de acteurs hun personages goed onder de knie hebben, de interacties werken goed en er valt zeker nog wat interessants te vertellen.