Posted 24/09/2015 by de baard van alan moore in Columns
 
 

Een knipoog voor Suske en Wiske


In Brainfreeze Spreekt! laten we onze schrijvers aan het woord om hun frustraties, gefundeerde meningen, geek-outs en veel meer in epische online rants te steken. Deze reeks columns vormt de uitlaatklep van de Brainfreeze-crew over onderwerpen die ons, maar vooral ook jullie, onze lezers, aangaan. Vandaag heeft de baard van Alan Moore het over Vlaanderens geliefde stripverhaal: Suske en Wiske.

Het is een regenachtige zomerdag in 1987. Andermaal loopt mijn vader te foeteren waar ik nu weer naartoe ga. Het decor van dit drama is de ruine van Slot Valkenburg in Nederland waar ik op zoek ben naar een geheime gang. Dat ding moet hier ergens zitten. Deze plek ziet er net zo uit als in het nieuwste Suske en Wiske-album van dat moment: De jolige Joffer. Natuurlijk vind ik de gang niet en mijn vader vertelt nog maar eens dat strips mijlenver verwijderd zijn van de werkelijkheid. Teleurgesteld loop ik achter hem aan. Toch zou ik later op de dag enigzins mijn gelijk halen wanneer mijn oog in een restaurant valt op een oud krantenartikel. Een verhaal over twee verdwaalde meisjes en een geheime gang in de ruine. Dat zal de inspiratie voor de specifieke scene in het album zijn geweest.

Dit is het begin van mijn relatie met Suske en Wiske die tot album 250 zou duren. Toen was ik het beu en waren de albums volgens mijn bescheiden mening formulewerk geworden. Of ik was gewoon uitgegroeid tot een nare, cynische puber. De albums zouden bijna 20 jaar stof staan happen in mijn boekenkast totdat het eerste album van Amoras uitkwam en de liefde voor “Sus en Wis” werd gereanimeerd.

jolige joffer column valkenburg

Veel fans zweren bij ‘de blauwe reeks’. Dit zijn een zevental albums die in de jaren vijftig werden gepubliceerd in de Nederlandstalige editie van het Kuifje weekblad om de verkoop in Vlaanderen en Nederland te bevorderen. Willy Vandersteen was door Hergé persoonlijk gevraagd om een bijdrage aan het blad te leveren. Maar het moest allemaal wel anders dan wat de lezers in de Vlaamse kranten gewoon waren. Deze verhalen zijn dan ook wat serieuzer van toon dan de albums in de rode reeks en beter getekend. De albums als Het Spaanse spook, De bronzen sleutel, De gezanten van Mars en Het geheim van de Gladiatoren behoren voor velen tot de uitschieters van de reeks. Er lag internationaal succes op de loer voor Suske en Wiske, maar na een verschil van mening met diezelfde Hergé trok Vandersteen zijn figuren terug uit het blad.

SchatvanBeersel Spaansespook suskeenwiskeblauwereeks5-degezantenvanmars

Er was uit Duitsland interesse voor Bessy en in Nederland begon men ook warm te lopen voor Suske en Wiske . Vandersteen nam de gok en stortte zich op de Noord-Europese markt. Met succes. Het maakte van hem een rijk man en zijn studio werd het toonbeeld van het eerste Vlaamse stripsucces. Al gaf de tekenaar in latere interviews wel toe dat hij soms weleens wegdroomde bij de gedachte wat had kunnen zijn als zijn figuren in Kuifje waren blijven verschijnen. Toch mogen we als lezers blij zijn dat het zo is gelopen.

Mijn persoonlijke blauwe reeks bestaat uit de albums 210 t/m 220. Met uitzondering van de albums De Woeste Wespen en De Eenzame Eenhoorn die wat doorsnee zijn. Het zijn albums die precies de juiste mix vormen tussen de realiteit van dat moment en het mystieke. Er is mijns inziens ook geen cyclus in de reeks albums die zo’n variatie aan indrukken en onderwerpen heeft als deze. Of je het nu hebt over het maatschappijkritische De speelgoed spiegel, een persoonlijk verhaal als De parel in de Lotusbloem of het album dat wegleest als een zomeravond: De Edele Elfen. Er zit iets  bij voor iedereen.

edele elfen strook

En wat het bijzonder maakt (en waarom we blij mogen zijn dat Vandersteen het ooit bij Kuifje voor gezien hield) is dat het lokaal is. Het zijn albums met Belgie en Nederland als achtergrond. Het zijn verhalen met onze cultuur als bouwstenen en daarom is het zo goed dat het er is. Om de lezertjes te laten zien dat je ook avonturen kunt bleven in een, voor jou, bekende omgeving. The Avengers komen niet in België en X-Men zijn precies een plaatje in Nederland te zien geweest, maar in Suske en Wiske tellen de beide landen mee.

In 2015 is het zeventig jaar geleden dat de eerste Suske en Wiske verscheen en precies 25 jaar geleden dat Willy Vandersteen overleed. Het is gek dat het niet zo vaak meer over hem gaat. Zijn erfenis is niet gering. Vandersteen liet zien dat je ook in eigen land buitengewoon succesvol kunt zijn met een strip en niet per se naar het buitenland hoeft te gaan. Maar het belangrijkste is misschien wel dat hij veel mensen de strips heeft leren lezen en daar kunnen we bij Brainfreeze niet diep genoeg voor buigen.

Comments

comments


de baard van alan moore

 
avatar