Posted 16/09/2015 by Brainfreeze in Comic Cons
 
 

Het Grote FACTS Interview (Deel 1): Oprichter Emmanuel Van Melkebeke


Op 26-27 september vindt in Flanders Expo te Gent opnieuw FACTS plaats. Het wordt de eerste keer dat het grootste science-fiction, fantasy, anime & comics-evenement van de Benelux georganiseerd wordt door Artexis Easyfairs, een grote speler op de conventionmarkt die inmiddels ook Antwerp Convention en Dutch Comic Con (de kleinere broertjes van FACTS) heeft overgenomen.

Brainfreeze voelde Emmanuel Van Melkebeke, de man die 23 jaar geleden voor het eerst mee FACTS organiseerde en tot op vandaag de dag aanblijft als mede-organisator van het evenement, aan de tand. We hebben het over de verschillende edities, de mooie en minder mooie momenten, de overname en natuurlijk de eigen geeky interesses van de “baas” van het grootste geeky evenement in onze contreien…

 

Qua geekbeurzen zie je in de afgelopen jaren een aantal grote spelers verschijnen. Ik denk dat beursorganisatoren doorhebben dat Europa een grote markt is? Het heeft wel even geduurd…

De beurzen à la FACTS, Dutch Comic Con zijn de weinigen die nog groeien. Traditionele beurzen hebben het vaak moeilijker. Het is de jongerencultuur van vandaag. Ik weet niet of je ook Europese strips volgt? Ieder dorp of stad heeft wel een stripbeurs. Zo zie je op de Gentse stripbeurs een kleine, wederkerende cirkel van altijd dezelfde mensen met telkens een 800 à 900 bezoekers.

FACTS, Made In Asia of Dutch Comic Con spreken iedereen aan. Een grotere doelgroep, mensen die gestudeerd hebben, geld hebben. Daar wordt veel gekocht, gegeten en gedronken, wat het interessant maakt voor standhouders en organisatoren. Het is een interessante markt, maar er is veel veranderd op 20 jaar.

emmanuelFacts-1De allereerste keer FACTS, 27 maart 1992 café Het Tonneke in Gent hebben we met vier vrienden georganiseerd. Mezelf, Steven Smet (Lost continent), Rik Declerck, Yves Demeyer (Gadget), kwamen regelmatig bij elkaar over de vloer en waren overduidelijk gelijkgestemde zielen. Eén substantieel punt: geen Europese strips op onze kleine conventie! We hadden de naam en het concept van FACTS dus al vrij snel uitgewerkt. Fantasy, Anime, Comics, Space, maar we hadden nog niets voor de letter “T”. Rik en Yves hadden het plots over een laatste, nieuwe toyshop en daar was het: Toys. De naam “FACTS” was geboren.

Eén affiche hadden we, Yves zijn vader had die gekopieerd, met de FACTS-naam en een hoop logo’s van onder andere Star Wars en Star Trek. Deze hadden we uitgeknipt en geplakt op de affiche, maar in de kopieermachine was er iets misgegaan, waardoor heel wat logo’s deels waren dubbel geplooid (in plaats van “Star Wars” las je dus “Star W”)…

Een vriendin op Facebook is geboren op die dag van de eerste FACTS. Inmiddels is dat al een 22-jarige vrouw.

Eindelijk was het dan zover: 27 maart, 11u ‘s ochtends, 40 man en een poedel (van een oud madammeke dat in het café onderaan een koffie zat te nuttigen en wel eens wou weten waar die commotie over ging), twee standhouders, en om kwart na 3 stoppen. Het was plezant, dus we gingen dat nog een keertje doen, maar dan in oktober. Ditmaal 150 man, 400 man, vorig jaar was er 42000 man aanwezig. Het is soms vreemd om even bij stil te staan. Een vriendin op Facebook is geboren op die dag van de eerste FACTS. Inmiddels is dat al een 22-jarige vrouw.

Het is belangrijk om even stil te staan bij de “situatie” in 1992. Star Wars was zo goed als dood. De laatste ‘echte’ film was van 1983, de nieuwe prequeltrilogie was er nog niet. The Lord of the Rings was gewoon een boek, Harry Potter bestond nog niet. Japanse animatie was ook wat op de achtergrond na Club Dorothee. Comic stores, Mekanik in Antwerpen, de Schaar in Gent, Forbidden Zone in Brussel en dat was het zowat.

emmanuelFacts-2Het is nu ook gemakkelijker om iets dergelijks te organiseren. Toen was het een onontgonnen terrein. In het begin met de pers spreken en Star Wars, Trek en comics vermelden, was absoluut geen sinecure. Men had iets van “waar komt gij nu mee af?” Wanneer je nu The Hunger Games, Avatar, Star Wars, Guardians of the Galaxy, vermeldt, gaat er bij veel mensen al een belletje rinkelen. Nu zijn dat immers immens populaire films.

Qua plaats veranderden we voortdurend. De eerste editie vond dus plaats in café Tonneke, editie twee in Centrum Ten Berg, en dan later de sportzaal. Vanaf editie zeven verhuisde FACTS naar het ICC te Gent. Daar heb wel een beetje moeten pushen. Van 2500 frank huur naar 30,000 frank in het ICC, maar dat was tenminste centraal gelegen. We zijn dan ook vrij snel overgeschakeld op twee dagen, wat een heel goeie move bleek te zijn. In 2010 verhuisden we een voorlopig laatste keer naar Flanders Expo. Dit jaar, de 25ste editie, wordt natuurlijk iets heel speciaal.

Het wordt ook de eerste keer under new management. Nu zijn jullie overgenomen door Artexis Easyfairs…

Als het zodanig groot wordt, is het moeilijk om dit nog na de uren en tijdens je vrije tijd te organiseren.

Ja, die overname is gebeurd om twee hoofdredenen. Ons team bestond sinds 2004 uit vijf mensen (Ik groet bij deze mijn brothers in arms Koen, Stefaan, Jörgen en Philippe!), die dit allemaal na de werkuren deden. Het is leuk, maar zonder twijfel zwaar. Wanneer je met een paar vrienden pakweg een tennistoernooi organiseert en je wordt ziek en je moet het een week uitstellen, is dat allemaal geen ramp. Wanneer daar 40000 man op afkomt. Ziek? Whatever! Het gaat door! Als het zodanig groot wordt, is het moeilijk om dit nog na de uren en tijdens je vrije tijd te organiseren.

Ten tweede, de andere grote spelers die op de markt beginnen komen. Ofwel word je een Asterix, zo als enige dorpje dat het tegen de Romeinse invasie kan uithouden. Ofwel word je gewoon opzij geschoven, om niet te zeggen verpletterd. Als een Reed (POP?) afkomt met het idee van “wij worden hier de grootste, kan me niet schelen hoeveel geld ik verlies, maar we lanceren onze eigen beurs in België…”. Bij ons was het een hobbyproject, weliswaar een uit de hand gelopen hobbyproject, waarbij we ook altijd geprobeerd hebben om zoveel mogelijk aan de fans te geven voor zo weinig mogelijk geld. Je hebt dan niet het kapitaal dat andere spelers hebben.

Die twee elementen samen hebben ervoor gezorgd dat de tijd eigenlijk rijp was. Dan hebben we samen gezeten met Artexis, die ook de beurs kenden aangezien ze de beurshallen hadden. Ze zijn zeer enthousiast en dat is natuurlijk zeer leuk. We blijven er ook sowieso drie jaar bij betrokken, we blijven nog mee organiseren.

facts-2

Was het een moeilijke keuze om FACTS los te laten?

FACTS zit echt in goede handen en ik weet dat Artexis ook heel ambitieuze plannen heeft

Het is een tweesnijdend zwaard. Ik voelde dat de tijd rijp was. Omdat het zo groot aan het worden is, loop je risico dat je op een dag steken laat vallen. Je moet alles in goede banen leiden. Veiligheid, brandweer. Ik ga niet zeggen dat we oud zijn, maar toen waren we 22, nu 42. Je hebt kinderen, persoonlijke omstandigheden. Dat heeft allemaal een impact.

Het besef van “Het had nog kunnen doorgaan, maar op een gegeven moment was er toch iets misgegaan.” is er dan ook. Langs de andere kant is het toch een baby die je laat gaan. Zonder pretentie, maar ik ben de enige founding father die nog over blijft. Ik heb ze allemaal meegemaakt. Ja, dat is niet evident. Mijn collega organisatoren draaien ook allemaal quasi van in den beginne mee. Zij hebben datzelfde wat ambigue gevoel. Het was geen makkelijke beslissing, maar gelukkig is FACTS echt in goede handen en heeft Artexis ook heel wat ambitieuze plannen.

Hoe lang is er al sprake van een overname?

We wilden dat de geest van FACTS behouden blijft, en dat was geen probleem voor Artexis. Integendeel.

Zonder teveel in details te treden, vanaf de zomer van vorig jaar. Op een maand of zes waren we rond. Als je een huis verkoopt of koopt, dat heeft een waarde. Een winkel hetzelfde. Een beurs is altijd een beetje meer aanvoelen. De verkoper gaat het hebben over de groei en potentieel, de koper gaat het dan weer minder inschatten. Ook is het een specifieke wereld die je moet kennen. Je moet geen meubelverkoper op iets als FACTS gaan zetten. Een belangrijk deel van de discussie was dat ze ons nog aan boord wilden, want wij kennen het. Vandaar dat we nog enkele jaren meedoen. We wilden dat de geest van FACTS behouden blijft, en dat was geen probleem voor Artexis. Integendeel.

Dus in de komende drie jaar, minstens, wordt het een overgang op lange termijn. Contacten delen, mensen voorstellen, knowhow meegeven, de markt mee bekijken. Als we internationaal gaan, waar dan best? We blijven nog lang aan boord.

facts-icc1

En dan komt er een dag wanneer je rustig als bezoeker naar FACTS gaat? Ik ken je, ben je al op FACTS tegengekomen en dat is dan allesbehalve een rustige moment…

Ja, het zal vreemd zijn. De dag dat ik echt als bezoeker kom. Ergens heb je wel die rust, maar plots ben je “maar” bezoeker. Ooit, for lack of a better word, “den baas” geweest en dan, VIP-kaart of niet, je bent maar een van de velen. “Dat had ik misschien anders aangepakt”. Ergens ga je wel trots zijn, want het ding gaat je overleven.

YouTubers, dat is een hype die mij persoonlijk is ontgaan, maar het leeft wel bij de jongeren.

We hebben al discussies gehad van hoe lang gaan we dit nog doen? Als je als 75-jarige in een rolstoel zit, kan je er dan nog mee bezig zijn? Ook de voeling met de markt. Toen we begonnen, had je de oude Star Wars, Star Trek oude serie en Next Gen, wat The A-Team, maar nu… Lost, Heroes, Dexter, Arrow, Flash, Castle, Prison Break, NCIS en zijn vele variaties, Battlestar Galactica, Breaking Bad, Defiance, Z Nation, er zijn wel 101 reeksen die in het FACTS-genre passen. Het is niet altijd gemakkelijk om de vinger aan de pols te houden. Game of Thrones en the Walking Dead, geen probleem, maar we kregen ook heel veel mails van bezoekers die bijvoorbeeld YouTubers wilden. Dat is een hype die mij persoonlijk is ontgaan, maar het leeft wel bij die mensen. 800.000 followers voor zo’n gasten! Zo’n subcultuur die bestaat en bij ons onder de radar gaat, maar het leeft echt bij jongeren. En dat is soms moeilijk.

Er is veel meer keuze dan vroeger (Netflix,Telenet, internet) en wanneer je ouder wordt… Ik heb bijvoorbeeld van The A-Team nog de eerste runs gezien op televisie, maar zet hier een 20-jarige en die gaat zich misschien afvragen wat The A-Team überhaupt is. Hetzelfde bij Star Trek: The Next Generation, die heeft dat dan misschien nog op DVD gezien of met heruitzendingen.

Facts-3

Het is belangrijk om je eigen referentiekader niet te sterk door te drukken, maar tegelijk, wanneer je op iedere hype meespringt, ben je ook niet goed bezig. We hebben eens iemand gehad uit Lost, uit Heroes, dat zijn tijdelijke hypes geweest of althans toch niet zo blijvend als de Stargates van deze wereld.

Ook volgreeksen à la Lost, die verliezen publiek want mensen haken na verloop van tijd af. Terwijl een reeks als The A-Team, of je nu een aflevering van seizoen een, twee of drie bekijkt. Het maakt niet uit. Mensen kunnen daarop inspringen. Stargate is ook vrij onafhankelijk, maar bijvoorbeeld een Battlestar Galactica bouwt op en je moet mee zijn van in het begin. Zeer veel hype in het begin, maar geen grote, blijvende fanbase. Wanneer je nu zou zeggen ik doe een Lost Convention, komt daar niet zoveel volk meer op af.

Ik denk echt dat FACTS als beurs een heel lang leven beschoren zal zijn. Je merkt echt dat het de jeugdcultuur van vandaag is.

Ook op dat vlak vind ik het niet slecht om te zeggen, er is nu jong bloed bij Artexis – die in tegenstelling tot ons “oude zakken” – die wat meer de vinger aan de pols kunnen houden bij het publiek. Een 15-16-jarige die nu in het middelbaar zit, dat is toch een heel andere wereld. Barrières tussen generaties zijn wat gesloopt door zaken als PlayStation etc., maar dan nog, wij zijn al oud voor 18-jarigen. Dat is ook logisch en part of the deal.

Ik denk echt dat FACTS als beurs een heel lang leven beschoren zal zijn. Je merkt echt dat het de jeugdcultuur van vandaag is. Hunger Games, Harry Potter, X-Men, Avengers, Spider-Man, Batman… Miljoenen kijkers in de bioscoopzalen. Anime/Manga blijft ook populair. Je weet dat je daar 20-30 jaar gebeiteld zit, hetzelfde met videogames en apps…

Vergelijk met de oude stripbeurzen, of strips tout court. Suske & Wiske in de jaren 90, 400.000 stuks per nummer verkocht; Nu zitten ze nog aan, wat, 80.000? Een schitterend aantal, daar niet van, maar het hoogtepunt van de traditionele strips lijkt me wat voorbij.

Ze proberen het wel met Amoras en J.ROM bijvoorbeeld om de zaken die momenteel populair zijn in de popcultuur erin te brengen?

Amoras sluit inderdaad heel goed aan bij de FACTS-sfeer. J.ROM ook, maar dat is dan iets traditioneler als comic, maar ik vind het wel goed dat ze zich proberen te vernieuwen. Traditionele stripbeurzen, dat zijn de 40-ers en 50-ers. FACTS, daar zitten de jongeren. Uitgevers als WPG beseffen dat ook en dat is natuurlijk een goeie insteek.

Na het werk van FACTS, zijn er de laatste jaren concurrenten opgedoken. Antwerp Convention, Dutch Comic Con. Wat vind je daar zelf van? Trots gevoel of pikt het een beetje?

Goh ja, ik zal er eens over nadenken of ik op FACTS kom staan, maar ik heb hier nog een doos staan die naar een andere winkel moet. Als jullie dat eens kunnen doen, dan sta ik er wel wat positiever over.

Beetje beiden. Trots omdat je weet dat je toch een beetje de weg geplaveid hebt. Een Antwerp Con en Dutch Comic Con hebben het makkelijker dan een beginnende FACTS omdat ze daar al hun kaartjes/flyers kunnen afgeven op een beurs met 250 standhouders. Wij moesten indertijd alle winkels zelf nog afgaan. Met de trein naar Antwerpen, “Hallo, we organiseren een beurs”. Als antwoord in een Antwerpse stripwinkel “Goh ja, ik zal er eens over nadenken, maar ik heb hier nog een doos staan die naar een andere winkel moet. Als jullie dat eens kunnen doen, dan sta ik er wel wat positiever over”. En ja wij deden dat nog hé. We zaten toen ook in de pre-internettijden en moesten het dus doen zonder Facebook en andere social media. Het is soms wat “wrang” omdat ze het zo gemakkelijk hebben nu…

Dat parcours, van café Tonneke naar ICC naar Flanders Expo. vond ik wel tof. Ik ben tevreden dat ik dat meegemaakt heb. Vanuit winstgevend perspectief, natuurlijk wat minder. Vergeleken met zo’n Dutch Comic Con nu met meteen duizenden bezoekers op een eerste editie…

Dus ja, een dubbel gevoel. Wrang omdat zij het nu zoveel makkelijker hebben, maar trots omdat wij de eersten waren en dat het mede dankzij ons is dat zij kunnen bestaan. De tijd is rijp voor dit soort beurzen.

FACTS qua inkomprijs is nog een mooie deal. Is dat ook in de verkoop aan Artexis zo behandeld geweest?

De eigenheid van FACTS blijft, punt.

Wat naar voren gekomen is, is dat de eigenheid van FACTS moet blijven. Zowel een deel verkoop, deel guests als deel fan- en community-activiteiten. We bieden best veel voor een lage prijs. Anderzijds, het is geen hobbyproject meer. Het is opgekocht door een bedrijf dat beurzen op professionele schaal organiseert. Die willen natuurlijk winst maken, dus ik ga ervan uit dat de prijzen stijgen. Tegelijk geven ze je dan weer wel meer in ruil.

Zo zal er dit jaar 10.000 M2 meer beursvloer zijn. Vermoedelijk zal daar wel een prijsstijging aan gekoppeld zijn, maar het is zeker niet de bedoeling om er een zuivere handelsbeurs van te maken en de kosten de hoogte in te jagen. Nee, de eigenheid van FACTS blijft, punt.

facts-2014

Artexis heeft heel wat ervaring met grote beurzen en dat schept natuurlijk wat meer mogelijkheden voor grotere guests?

(glimlacht, maar maakt duidelijk dat hij geen nieuwe namen gaat prijsgeven.) Ja, het is de bedoeling om zeer groots uit te pakken. (Ondertussen zijn alle namen al bekend.)

Wat zijn eigenlijk jouw favoriete geeky interesses?

Ik ben een heel grote The Walking Dead-fan. Die vind ik echt fantastisch, de enige comicbookreeks die me ooit mijn treinhalte heeft doen missen. Ook ben en blijf ik een grote Star Wars-fan. Ik geniet van heel veel sci-fi, meer van sci-fi dan fantasy. The Lord of the Rings, onlangs ook The Maze Runner gezien, vond ik heel plezant. Ik ben trouwens ook een grote Minotaur-fan. Ik verzamel Minotaurs en heb hier ondertussen een hele nest! (Emmanuel heeft zelfs zijn eigen Minotaur Fan pagina op Facebook, Check it out!) Bovendien ben ik ook een hele grote manga-fan, Death Note en dat soort dingen.

Door zoveel jaar zoiets als FACTS te organiseren, begin je er anders naar te kijken. De eerste jaren ben je nog organisator én bezoeker. Dan kocht je nog zelf iets. Nu is het al jaren geleden dat ik nog iets op FACTS heb gekocht. Het plezier komt nu meer uit het succesvol runnen en organiseren van de beurs, dan uit de content. Ik vond bijvoorbeeld jullie Brainfreeze-stand met de hamer van Thor enkele jaren geleden fantastisch. Ongetwijfeld een leuk visueel element, maar ik geniet nu meer van ergens boven aan het restaurant te staan en te zien van “Hé… FACTS loopt”. Daar heb je meer lol aan dan aan de content.

minotaur

Maar dus, The Walking Dead en Minotaurs. Je blijft ook een beetje een kind van je tijd hé, onlangs zo nog een aflevering van The A-Team gezien. Je vergeet hoe traag dat dat allemaal was. Dat ging niet vooruit. Ik herinner me een aflevering waar Murdock werd geraakt in zijn arm en bloedde. Toen in de lagere school was het “Wat? Murdock? En hij bloedt? Echt?”. Ja, niemand sterft natuurlijk in The A-Team en wanneer je dat nu ziet, is het totaal ongeloofwaardig. Toch is er enig jeugdsentiment dat speelt.

Helden moet je op hun stand laten. Zeker in de context van een beurs, merk je dat het ook gewoon maar mensen zijn die toch ook hun kleine kantjes kunnen hebben.

Dat leerde me ook dat je eigenlijk nooit een gast mag uitnodigen uit eigen enthousiasme. Helden moet je op hun stand laten. Zeker in de context van een beurs, merk je dat het ook gewoon maar mensen zijn die toch ook hun kleine kantjes kunnen hebben. Dan zie je ze opnieuw in een serie of film en dan kan je dat er toch niet meer los van maken. Vandaar nodig ik geen persoonlijke helden meer uit. Nu, mocht Arnold Schwarzenegger willen komen, mag hij dat natuurlijk nog wel doen… (helaas lichtjes onbetaalbaar).

Ik weet ook wat Harrison Ford vraagt, bijvoorbeeld. Sylvester Stallone… Onlangs was hij nog op een beurs in New York, 500 dollar per handtekening. 1500 verkocht op een uur of drie. 750.000 dollar. Tja, als mensen dat willen betalen…

Ik denk niet dat België klaar is voor zo’n bedragen?

Dat is één van mijn grote frustraties geweest. Je ziet op buitenlandse beurzen wat voor namen mogelijk zijn. En dan merk je inderdaad dat men in België toch niet klaar is voor zulke bedragen. Vorig jaar nu met Carrie Fisher moesten we inderdaad de lat wat hoger leggen, maar nog altijd stukken lager dan in het buitenland.

 Ik denk dat een Belg minder starstruck is dan een Engelsman of Amerikaan. Sylvester Stallone hier aan 500 dollar per item, denk niet dat hij succes zou hebben.

Maar toch, je voelt dat het een moeilijkheid is, wat het soms jammer maakt. Een Mark Hamill, bijvoorbeeld, zou ik een hele mooie naam vinden. Die was in Duitsland en het was toch al 120 euro per handtekening. Het is wel Luke Skywalker! Of de Belg daar anderzijds klaar voor is, dat is maar de vraag. Ik denk dat een Belg minder starstruck is dan een Engelsman of Amerikaan. Sylvester Stallone hier aan 500 dollar per item, denk niet dat hij succes zou hebben.

Dan zie je bijvoorbeeld ook iemand als Norman Reedus, die we in 2012 als gast hadden… Die is nu zo ontzettend populair en vraagt in de States ook 80-90 dollar per handtekening. Dat is gewoon onhaalbaar geworden. Nuja, het is een kwestie van vraag en aanbod. Ik snap die mensen wel. Handtekeningen, dat heeft een waarde, dat wordt op Ebay verkocht. De gasten zetten dat soms gratis en iemand anders kan er dan winst mee maken.

TWD

Ik weet dat de vraag van geld vragen voor (hand)tekeningen heel sterk leeft in de Europese stripscène. Een jaar of twee geleden in Frankrijk waren een aantal tekenaars heel kwaad. Ze zitten de hele dag gratis tekeningen uit te delen, komen ‘s avonds thuis en zien ze voor 200-300 euro op Ebay staan. Ze hadden dan een systeem uitgedokterd met een naam in de (hand)tekening verwerkt of met een stempel erbij.

Sommigen zeggen van, “Ja maar, het is dankzij de fans dat ze leven, die gasten zouden verdomme dankbaar mogen zijn dat ze handtekeningen mogen uitdelen.” Ik heb toen ook gesprekken gehad met Dwight Schultz en Dirk Benedict van The A-Team. Die hebben in werkelijkheid een vast (laag) bedrag gehad per aflevering and that’s it. Die hebben geen residuals, die hebben niets. Het is niet onlogisch dat ze dan geld vragen voor een handtekening, want zo verdienen ze wel terug iets aan een reeks waar ze 30 jaar geleden deel van uitmaakten (en waar anderen op vandaag nog steeds winst mee maken).

In alle jaren dat je FACTS hebt georganiseerd (en het nog mee zal doen), wat is je mooiste moment geweest? Het moment dat je gaat bijblijven tot het einde der tijden?

Als ik moet kiezen, denk ik dat het er twee zijn. Eén was in 2001 toen Ray Park (Darth Maul) is afgekomen naar het ICC. Dat was de eerste keer dat we een grote naam hadden op een goed moment. Star Wars: The Phantom Menace was uitgekomen en er stond een rij van 200-300 man. Er was een meisje aan het wenen omdat ze haar held zag. Toen dacht ik van “Wow, wij zorgen ervoor dat mensen gelukkig zijn door hun held te kunnen ontmoeten”.

Moment twee was in 2013, toen er een gigantische wachtrij stond (Ja, als organisator is dat stiekem wél tof). Van de tramhalte gans tot aan Ikea en dat je dan denkt van “dat hebben wij toch maar geflikt”. Dat was het jaar dat ik ook een mail heb gehad van een meisje: “Ik kom van Venezuala speciaal naar uw beurs, ik vlieg vrijdagavond op en ga maandag terug”. Dat iemand speciaal van de andere kant van de wereld naar je beurs komt: dat zijn fantastische momenten..Dat klinkt misschien heel melig, maar omdat het altijd een hobbyproject is geweest, wilden we veel teruggeven aan de fans.. Dan doet dat toch iets met je. Je geeft vreugde aan de mensen. Als je zo kinderen ziet rondhollen met die R2-D2 Builders Club. Dat zijn zo van die momenten dat je denkt van “We did it!”.

Is er ook een moment geweest waar je zegt van: dat had ik misschien beter anders gedaan? Dat is niet gegaan zoals ik wou?

Goh ja, die Brainfreeze zou ik niet toegelaten hebben (lacht).

Ja het zijn klootzakken he.

Letterlijk, want hun logo is een testikellogo!

Nee, maar goede vraag. Qua incidenten hebben we er eigenlijk maar één gehad in het ICC. Een zwaardvechtwedstrijd waar iemand een verkeerde beweging deed en onder zijn oog werd geraakt. Dat was bloederig, maar uiteindelijk bleek het niet te erg. Voor de rest hebben wij nooit interventies gehad van politie, brandweer of wat dan ook.

Belgie is geen gemakkelijke markt. Dat hebben we gezien in de laatste tien jaar.

Misschien, ik kan me nu niet pinpointen op een editie, maar het is jammer dat we er niet vroeger in geslaagd zijn om grote partners aan te trekken. Grote structurele partners op de vloer dan. Misschien wel omdat het dan meer een hobbyproject was. Daarmee dat ik meer vertrouwen heb in Artexis die niet alleen kunnen zeggen van “Wij zijn FACTS”, maar ook nog veel meer. Natuurlijk hadden we nog meer kunnen groeien moesten de Sony’s, LG’s, de Sideshow Collectibles van deze wereld over de vloer gekomen zijn.
Welteverstaan, België is geen gemakkelijke markt. Dat hebben we gezien in de laatste tien jaar. Heel veel Belgische hoofdkwartieren zijn gesloten. Ook in de gamesector. Het ene na het andere gaat dicht en wordt dan een Benelux- of zelfs West-Europees hoofdkwartier. Ik ga naar Gamescom en denk “Wauw”, maar dat zou in België niet mogelijk zijn. Het had misschien nog iets sneller iets groter gekund, maar ach.

Misschien nog een gemiste kans voor een gast hier en daar. Bijvoorbeeld die Norman Reedus was een lucky shot dat we hem hadden in het laatste jaar dat hij betaalbaar was, maar zo zie je ook maar weer. Als je iemand wil zien, niet wachten! Als je erover nadenkt ook, David Carradine is gestorven, Don S. Davis, Minck Oosterveer… Een Stan Lee nu heeft zijn laatste Europese optreden gegeven en is ook al iemand van in de 90. Niet alleen oudere namen, maar ook jongere geven het soms gewoonweg op omdat ze het beurscircuit beu worden. Daarmee, aarzel niet. Wacht niet te lang. Dus zeker ook komen van’t jaar! (lacht)

Dank je, Emmanuel.

 

De 25ste editie van FACTS vindt plaats op 26-27 september in Flanders Expo, Gent. Houd Brainfreeze in gaten, want we hebben in de aanloop naar het evenement ook nog een interview met Artexis Easyfairs – de nieuwe eigenaars van FACTS – klaarstaan!

Comments

comments


Brainfreeze

 
avatar