Review: Star Wars: The Old Republic – Fatal Alliance

Personages: , , , , , , ,

Coverprijs: Softcover: € 9.99 Hardcover: € 28.99

Zeer leuke en interessante personages. Veel actie. Origineel plot.

De rustpauze tussen de grote actiesequenties is erg plots. De actiescènes kunnen te lang aanvoelen. Ontgoochelend einde.

Na “Revan” en “Deceived” is “Fatal Alliance” het derde boek in de quadrilogie die verscheen tijdens de lancering van de Star Wars-MMORPG “The Old Republic”. Het verhaal speelt zich ongeveer 3600 jaar voor de films af. Meer bepaald enkele jaren na The Treaty of Coruscant, een staakt het vuren tussen de Republiek en The Empire. Levert deze tumultueuze tijd ook een conflictrijk en interessant boek op? Lees het in deze review.

Posted 14/09/2015 by

De release van Star Wars: The Force Awakens kruipt langzaamaan dichterbij. Ook bij Brainfreeze beginnen we warm te worden voor de terugkeer naar het galaxy, far far away. Hoewel, terugkeer… Star Wars heeft eigenlijk nooit stilgestaan. Elk jaar verschenen tussen tien en twintig boeken die nu tot het Star Wars Legends-Universum behoren.

Eén van de hoogtepunten van Star Wars Legends was de release van de MMORPG Star Wars: The Old Republic in 2011. Dit tot dan toe duurste spel ooit gemaakt, speelde zich ongeveer 3600 jaar voor de films af. Aansluitend op het spel verschenen vier boeken. De review van het eerste boek, Revan, vind je hier. Voor de recensie van het boek Deceived kan je dan weer hier terecht. Dat laatste boek speelde zich af net voor The Treaty of Coruscant, een wapenstilstand tussen het oprukkende Sith Rijk en de Republiek. Het chronologisch derde boek in de reeks, Fatal Alliance, verhaalt gebeurtenissen enkele jaren na deze overeenkomst die wel erg wankel lijkt te zijn.

the old republic (Large)Er kwamen eens een Sith, een Jedi en een Mandalorian in een bar. Het zou het begin van een hilarische grap op een Star Wars conventie kunnen zijn, maar het vat ook Fatal Alliance enigszins samen. Wanneer de Hutt Tassaa Bareesh een veiling houdt van een mysterieus object, krijgt ze de aandacht van verschillende facties uit het sterrenstelsel. Een Jedi padawan, een Sith apprentice, een afgevaardigde van de Republiek, een Mandalorian, een smokkelaar en een ex-soldaat verzamelen allemaal al dan niet gewenst in het paleis van de Hutt-matriarch.

Niets is echter wat het lijkt. Het mysterieuze voorwerp, geborgen uit een vernield schip, zou de weg moeten wijzen naar een voorheen onontdekte planeet vol met rauwe materialen, maar blijkt een dodelijk gevaar te bevatten. Alle personages hebben een eigen agenda die conflicteert met de anderen. Als het gevaar hen echter allemaal bedreigt, kunnen ze toch samenwerken om het sterrenstelsel te redden?

Het boek is in te delen in drie grote stukken, telkens draaiend rond één gigantische actiesequentie van tientallen bladzijden. Deze scènes zijn zeer wervelend geschreven en houden je geïntrigeerd en op het puntje van je stoel. De eerste actiesequentie is de samenkomst van alle personages in de kluis van de Hutt matriarch en de ontdekking van de inhoud van de veiling. Een shoot out van epische proporties met lightsabergevechten, force use, aliens, robots, enz. volgt. We zien het gevecht vanuit de verschillende invalshoeken van de personages, waarbij de schrijver soms een stukje teruggaat in het verhaal om een gebeurtenis op een andere manier te laten zien. Dit rekt alles echt wel tot het maximum uit. Het gaat niet vervelen, maar het is op het randje. Een kleine kill your darlings check, had het boek geen kwaad gedaan en wellicht voor een nog vlottere leesbeurt gezorgd.

De drie duidelijk afgebakende actiescènes hebben het nadeel dat ze ook een interbellum genereren tussenin. De eerste 80 bladzijden die naar de actie leiden hebben nog het voordeel heel wat personages te introduceren, maar ook hier gaat het op de duur erg lang duren. Ook na de eerste actiescène volgt zo’n stuk. Het is niet zo dat het saai is, of gaat vervelen. Het is meer dat de overgang zo shockerend is. Je gaat van pagina’s en pagina’s pure actie naar stilte en inactiviteit. Dat haalt je ietwat uit het boek.

Star Wars The Old Republic

Schrijver Sean Williams is geen onbekende met het Star Wars-universum. Hij werkte reeds samen met Shane Dix aan de Force Heretic-trilogie en schreef ook de twee boeken bij The Force Unleashed-games. Deze laatste boeken werden niet bepaald op veel gejuich onthaald. Toch maakt Williams met Fatal Alliance wel een goede beurt. Je mag dan nog goede actiescènes kunnen schrijven, als je geen personages creëert waar de lezer iets om geeft, heeft al die actie geen impact. Williams scoort hierbij alle punten. De vele personages krijgen genoeg achtergrond om hun beweegredenen te begrijpen, zonder te gaan vervelen. Het blijven natuurlijk de stereotiepe figuren: de bounty hunter, de soldaat, de Jedi, de Sith,… Veel kan Williams hier wellicht niet aan doen. Deze types zijn nu eenmaal de verschillende klassen die je in het spel kan spelen.

Twee personages springen er echt van tussen uit. Enerzijds is er de smokkelaar Jet Nebula, de man die van op de achtergrond alles in de gaten houdt en los van alle affiliaties, met de nodige intelligentie ingrijpt waar nodig. De andere is Ula Vii, de gezant van de republiek, maar tegelijk een spion van het keizerrijk. Vii zit gevangen tussen verschillende kampen. Enerzijds is hij voorstander van het Rijk, maar tegelijk ook tegenstander van bepaalde aspecten. Anderzijds haat hij de bureaucratische Republiek, maar leert hij gedurende het verhaal ook delen appreciëren. Het leidt tot vele interne en externe conflicten voor dit zeer aimabele personage.

Helaas valt het einde van Fatal Alliance tegen. De derde en laatste actiesequentie loopt ietwat op een sisser af en voelt aan als nog niet beëindigd. Hoe het wel afliep horen we in de verschillende afrondingen die de personages nadien krijgen. En zelf dan is het resultaat vrij flauw. Wat ook opvalt is dat Williams af en toe een plothole ongedempt laat. Zo is de gemeenschappelijke vijand in de eerste actiescène bijna onoverwinnelijk sterk, later in het verhaal, wanneer die vijand en masse oprukt, is die heel wat makkelijker verslaanbaar. Het is nodig voor het verhaal, maar blijft opvallend. Even aanstippen dat Wiliams ervoor kiest zeer weinig achtergrond over de politieke toestand in het sterrenstelsel te geven. Wie de vorige The Old Republic-boeken niet gelezen heeft of de achtergrond van het spel niet kent, zal wellicht enkele bezoekjes aan Wookieepedia moeten brengen om alles volledig te snappen. Dat vergroot natuurlijk niet de toegankelijkheid van het boek.

Star Wars: Fatal Alliance is een actieboek. De conflicten zijn wijd uitgesponnen en telkens erg gedetailleerd en vanuit verschillende ooghoeken bekeken. Voor sommigen wellicht te uitgebreid. De personages zijn zeer interessant en goed uitgewerkt. Hoewel het einde wat te wensen overlaat, is Fatal Alliance toch het tot nu toe beste boek in The Old Republic-reeks.