Review: Star Wars – Tarkin

Personages: , ,

Coverprijs: €11.99

Sterk geschreven. Spannende ruimtegevechten. Realistische en intrigerend weergegeven personages. Het boek doet wat het belooft.

Te veel flash backs. Soms iets te veel technische details.

Grand Moff Tarkin… Wie is die duistere figuur aan de zijde van Darth Vader? Die man die Vader lijkt te kunnen bevelen? Die aan het hoofd staat van de Death Star en er dan ook roemloos mee ten onder gaat? Als onderdeel van de nieuwe lichting boeken in aanloop naar Star Wars: The Force Awakens, koos men ietwat verassend voor een boek rond deze figuur. Brainfreeze trok het boek open en schreef hier zijn bevindingen.

Posted 06/09/2015 by

Het is vijf jaar na het einde van de Clone Wars. Wilhuff Tarkin is als Moff gouverneur van de Seswenna Sector en de motor achter de bouw van de Death Star. Een onbekende vijand poogt Tarkin om de tuin te leiden met een afleidingsmanoeuvre en valt de basis waarin hij verblijft aan. De moff heeft het bedrog echter door en kan de aanval afslaan. Wanneer de keizer, Tarkin even later naar Coruscant ordonneert, blijkt er meer aan de hand te zijn dan een simpele aanval. Er is een complot waarbij de vijand het holonet kan manipuleren en zo dus propaganda tegen het rijk kan verspreiden. Tarkin en Darth Vader worden er op uitgestuurd om de daders te ontmaskeren.

Tegelijk leren we door middel van flashbacks het verleden van de Moff kennen. Zijn jeugd op Eriadu, zijn tijd in de Clone Wars, zijn klim naar de macht. Vooral ook zijn overgang naar volwassenheid op Eriadu is hierbij belangrijk. Tarkin moet een aantal tests ondergaan in de jungle van de planeet. Kernwoorden bij deze rites zijn angst, geweld en assertiviteit. Dezelfde begrippen zullen zijn hele leven lang een belangrijke rol spelen en ook zijn beslissingen in het boek heftig beïnvloeden.

star wars - tarkin peter cushing (Medium)Over Grand moff Tarkin is eigenlijk bitter weinig geweten. In The Clone Wars krijgt hij een kleine gastrol waarbij al duidelijk is dat hij het best goed kan vinden met Anakin Skywalker. In A New Hope leren we hem kennen als de enige persoon die de evenknie van Darth Vader is. Soms lijkt het wel alsof Vader hem als meerdere erkent. Hij komt over als een intelligent, maar uiteindelijk overmoedig persoon. Deze eigenschappen en gebeurtenissen krijgen allemaal hun plaats in dit boek. Hoewel het boek vooral over Tarkin gaat, krijgt zijn relatie met Darth Vader een prominente plaats. Door deze verdere uitdieping alleen al biedt Star Wars: Tarkin een handige achtergrond voor de filmreeks. Ook de relatie met de keizer en de specifieke rol die Tarkin binnen het rijk speelt, worden uit de doeken gedaan.

Wie een typisch Star Wars verhaal verwacht, is eraan voor de moeite. Geen space adventure vol Jedi en Sith Lords, helden, prinsessen en rabauwen met een gouden hart. Nee. Star Wars: Tarkin, kan je nog het best vergelijken met een kruising tussen een politieke thriller en een nautische roman à la Hornblower. Er is een complot, een dreiging tegen de staat dat ontmaskerd moet worden en slechts één man is Jack Ryan-gewijs in staat de verschillende aanwijzingen tot een coherent verhaal om te toveren. In de tweede helft van het boek, en dan vooral in de laatste scènes, krijgen we tactische oorlogsvoering vanuit het oogpunt van de Moff. Het is hier dat het strategisch vernuft van Tarkin volledig tot zijn recht komt en we zeer knappe en illustratieve beschrijvingen van de ruimtegevechten onder ogen krijgen.

star wars - tarkin peter cushin 2g (Medium)Star Wars is niet bepaald hard science fiction. Zeker in de films ziet alles er zeer simplistisch uit. Het is daarom niet bepaald realistisch, of toch niet in de zin waarin wij een realistische toekomst zien. Tarkin gaat dit uit de weg en slaagt er al van bij het begin van het boek in om de wereld van Star Wars een meer realistische ondertoon te geven. Dat zie je onder andere in de communicatie en terminologie die in de commando centers gebruikt worden tussen Tarkin en zijn ondergeschikten, maar ook in één van de eerste scènes waar Tarkin een nieuwe tenue moet kiezen. Die is, zo zegt de protocoldroid, volgens de laatste mode, maar toch extravaganter. Als gouverneur kan Tarkin zich dat namelijk veroorloven. Het nadeel aan deze vele technische details is dat deze het boek niet erg toegankelijk maken. Wie een compleet mentaal beeld wil van alle toestellen, onderdelen, droids, schepen, enz. zal behoorlijk wat opzoekingswerk hebben.

Een belangrijk minpunt aan dit boek zijn de vele flashbacks. Vooral de eerste helft heeft hier enorm onder te lijden. Na de spectaculaire opening die je onmiddellijk in het verhaal zuigt en je geïntrigeerd maakt naar het mysterie, zijn de vele flashbacks op de duur erg storend. Ja, ze bieden veel info over Tarkin en ja, die info blijft het hele boek lang zijn gedrag en beslissingen beïnvloeden, maar moet dat nu echt constant de eigenlijke rode draad van het verhaal kruisen?

Star Wars: Tarkin is een uitstekend boek voor wie van nautische, politieke thrillers houdt. Wie een pure space adventure wil, laat Tarkin best links liggen. De hoeveelheid technische details is soms overbluffend, wat de verstaanbaarheid niet altijd ten goede komt. Je wil per slot van rekening verder lezen en niet te pas en te onpas Wookieepedia raadplegen. Toch leest het boek, mede door het weinige aantal pagina’s, vrij snel. Wie geïnteresseerd is in de interne werking van het rijk en vooral de motivatie van de latere Grand Moff Tarkin, wordt dit boek ten zeerste aangeraden.

star wars - Tarkin back Cover (Medium)