Review: Star Wars – The Clone Wars (Seizoen 1)

Interessante personages. Mooie animaties. Boordevol actie.

Geen overkoepelend verhaal waardoor de reeks ietwat flauw eindigt. Te zwart/wit.

The Clone Wars, de oorlog die vooraf ging aan het ontstaan van The Galactic Empire is een tot de fantasie sprekend gegeven. Eén die we niet in de Star Wars-films te zien kregen. Gelukkig is er de gelijknamige animatiereeks. Brainfreeze bekeek het eerste seizoen nog eens en ging na of de serie aan onze fantasie kon tippen…

Posted 11/08/2015 by

The Clone Wars. Sinds Obi-Wan Kenobi deze term voor het eerst gebruikte in Star Wars Episode IV: A New Hope, zijn fans nieuwsgierig naar wat zich precies in deze donkere tijd van oorlog heeft afgespeeld. Attack of the Clones stopte net voor de eigenlijke oorlog begon. Boeken, comics en een vrij matige Star Wars: Clone Wars-animatieserie tilden al een deel van de sluier op maar de honger van de fans werd in 2008 uiteindelijk gestild door Star Wars: The Clone Wars, een CGI-animatieserie die verschillende aspecten van de Kloonoorlogen zou belichten. Deze review handelt over het eerste seizoen in de reeks.

The Clone wars season 1 - 1

Een normale review begint meestal met een korte inhoud van de serie. Bij The Clone Wars is dat vrij moeilijk. Er is namelijk geen overkoepelend verhaal dat alle afleveringen bindt. Hoogstens krijg je een drietal episodes die op elkaar volgen. Alle andere zijn stand-alones, er is geen voorkennis nodig. Dat is vooral handig als je de serie op tv bekijkt. Wie doelloos zapt en op een aflevering van The Clone Wars stuit, zal niet zo vlug wegzappen omdat hij/zij er de ballen van begrijpt. Wie de reeks wil bingewatchen, kan het afwisselend karakter misschien minder appreciëren. De reeks hangt niet stevig samen en er is geen rode draad die zorgt voor cliffhangers en spanning die je doet uitkijken naar de volgende aflevering.

Het is hiermee niet gezegd dat je de serie niet zal uitkijken. Integendeel. De afleveringen zijn slechts 22 minuten lang en volgestouwd met actie. Alle inleidende info die anders een aflevering of film traag doen opbouwen, worden in enkele zinnen uit de doeken gedaan door een stem die je doet terugdenken aan series uit de jaren 50. Ook enkele minuten afronding mag je op je buik schrijven. Actie gedaan? Patat, aflevering gedaan. Volgende!

The Clone wars season 1 - 2

The Clone Wars is in principe een kinderserie. Het is er echter één die heel wat meer is. In veel aspecten is het volwassener dan de films The Phantom Menace of Attack of the Clones. Op een gegeven moment trekt een groep Twileks een personage van een voertuig en lynchen ze hem ter plaatse. Of wat dacht je van een dorp dat platgebombardeerd wordt, enkele seconden nadat iemand zegt dat er in dat dorp enkel vrouwen en kinderen verblijven? Vrij hard voor een kinderserie. Aan de andere kant krijg je af en toe behoorlijk wat Phantom Menace humor op je bord geëtaleerd. De ‘Roger Roger’ van de robots en hun idiote capriolen. Helaas is er ook Jar Jar Binks. De horror van vele Star Wars-fans, maar held van vele kinderen, krijgt zelf enkele afleveringen waarin hij de hoofdrol mag spelen. ‘Jar Jar has been killed’, zegt C-3PO in de aflevering genaamd Bombad Jedi. Helaas, de Gungan blijkt toch nog te leven en zal zelf een Jedi spelen om zo Padmé te bevrijden.

Enkele afleveringen zoals deze niet nagelaten, blijft The Clone Wars toch een hoog niveau behalen. We krijgen een blik op de oorlog zelf, maar ook op de personages. De Clone Troopers krijgen een ‘eigen gezicht’. We gaan hen gaan herkennen als Rex of Cody, en niet zomaar als kanonnenvlees. Andere nieuwe personages zoals bijvoorbeeld Ahsoka, Anakin’s padawan, dienen niet enkel als simpele extra, maar zijn gebalanceerd en bieden een interessante kijk op het grote geheel.

The Clone wars season 1 - 3

De animaties vergen wat gewenning, maar worden ook kwalitatief beter naarmate je je dieper in het seizoen kijkt. Wat een beetje jammer is, is de duidelijke zwart/wit visie die hier erg opvalt. De republiek is ten alle tijden goed, terwijl de separatisten in de reeks als oorlogsmisdadigers afgeschilderd worden. In de prequelfilms krijg je toch altijd een beetje een grijs vlak tussen beide. In The Clone Wars krijg je ook altijd een happy ending. Er sneuvelen dan wel enkele Clone Troopers, maar de Republiek wint uiteindelijk. Dat vermindert een beetje de spanning en is ook gewoonweg een gemiste kans om toch een meer gebalanceerde visie te geven op de Clone Wars en oorlog in het algemeen.

Seizoen 1 van The Clone Wars is een absolute aanrader. Interessante oude en nieuwe personages, de Clone Wars zijn zoals je ze in je fantasie zag met voldoende ruimte- en lichtzwaardgevechten. Daarmee biedt The Clone Wars alles wat een Star Wars-reeks nodig heeft.