1
Posted 06/07/2015 by de baard van alan moore in Comics
 
 

Drijft Image Comics de Creator-Owned Revolutie?


In 2012 schreven we voor het eerst over een beweging genaamd de creator-owned revolution. Een trendy benaming voor het verschijnsel waarin gevestigde namen uit de comicbookwereld hun contracten met Marvel en DC Comics inruilen voor een bestaan waarin ze hun boterham verdienen met hun eigen creaties. De grootste aanjager van dit fenomeen is Image Comics. Nu er alweer een Image Expo is afgelopen is het tijd om de balans op te maken. Is de creator-owned revolution niet gewoon de Image revolution?

Robert-Kirkman zegt jottemDe eerste die zich over creator-owned werk uitsprak in een eigen manifesto was Robert Kirkman (The Walking Dead). Hij verkondigde in 2008 met veel tamtam dat hij niet meer voor de grote twee zou werken, maar zich voortaan volledig zou wijden aan zijn titels voor Image. Sterker nog, hij vond dat meer gevestigde namen zich los zouden moeten maken van Marvel en DC en hun eigen werk zouden moeten maken. Hetzelfde geldt voor de lezers die geen genoegen moeten nemen met steeds dezelfde verhalen die keer op keer worden gerecycleerd. Het zou de gezondheid van het stripmedium ten goede komen omdat de grote twee zich kunnen concentreren op het binnenhalen van nieuwe lezers zonder dat ze een boel oude fans tevreden moeten houden (die eigenlijk al lang gestopt hadden moeten zijn met het lezen van superheldencomics). En er kan dan ook gebouwd worden aan een publiek dat meer wil zien op de strippagina dan alleen een gevecht tussen figuren in lange onderbroeken.

Het klonk makkelijk en misschien ook wel kortzichtig. Zeker omdat Kirkman vlak voor deze aankondiging was benoemd als nieuwe partner van Image Comics. Toch raakte hij een gevoelige snaar. Menig comicbookmaker bleek namelijk met enige ambitie rond te lopen.

De eerste die er openlijk voor uitkwam dat hij zich geïnspireerd voelde door Kirkmans woorden was John Layman. De editor annex schrijver begon samen met Rob Guillory aan de Image-serie Chew dewelke direct in de smaak viel bij het publiek. Maar Layman was natuurlijk klein bier.

SAGA-1Ondertussen maakten meer mensen de sprong. Brian K. Vaughan (Y: The Last Man, Ex Machina) bijvoorbeeld. Na een kort verblijf in Hollywood waarin Vaughan betrokken was bij de productie van Lost en Under the Dome keerde hij terug naar de comicbookindustrie. BKV had behoefte aan de vrijheid die alleen comics hem konden bieden. Image Comics, dan welteverstaan. Samen met Fiona Staples begon hij aan Saga. De serie werd een immens succes. De voorbije week voegde hij er een nieuwe titel, We Stand on Guard, aan toe.

Vlak na de overstap van Vaughan maakte ook Ed Brubaker bekend dat hij zijn contract met Marvel niet zou verlengen. Brubaker kende succes met een lange run op Captain America en hij werd betrokken bij de productie van de Marvel-films. Maar tussen de bedrijven door maakte hij comics als Criminal en Incognito samen met Sean Phillips en dat is toch waar zijn hart lag. Het duo maakte de overstap naar Image waar ze een ongekend goede deal kregen om 5 jaar lang hun ding te doen.

Ze waren niet de enigen. Ook grote kleppers als Jonathan Hickman (Avengers, Secret Wars), Matt Fraction (Invincible Iron Man, Hawkeye), Kelly Sue DeConnick (Captain Marvel) en Rick Remender (Uncanny Avengers) maakten de overstap. Deze maakten enkele van de populairste Marvel-reeksen van de afgelopen jaren, maar hun namen zijn opvallend afwezig in de opkomende All-New Marvel-relaunch. Scott Snyder schrijft momenteel Batman voor DC Comics. Hoewel dit een van de populairste comics is van dit moment heeft hij het toch ook nodig om iets van zichzelf te publiceren in Wytches.

Wytches2Hun rangen groeien elk jaar en de verhalen van deze stripmakers komen grotendeels overheen. Eigen werk is niet alleen een uitlaatklep voor zaken die ze in de superheldencomics niet kwijt kunnen. Het is ook noodzakelijk. In tegenstelling tot vorige decennia is de huidige generatie van comicbookmakers  bewust van het feit dat ze absoluut vervangbaar zijn voor Marvel en DC Comics. Ze zijn radertjes in een geoliede machine. Ze hebben bovendien vaak relatief weinig bewegingsvrijheid omdat redacteurs, uitgevers (en zelfs film en tv-studio’s) een grote vinger in de pap hebben bij het maken van de comics.

Veel mensen die hun werk via Image uitgeven melden ook dat dit ze in feite net zoveel oplevert als hun werk voor Marvel. Ed Brubaker en Brian K. Vaughan lieten zelfs weten dat hun eigen titels meer inkomsten opleverden dan hun werk voor de grote twee.  In zekere zin zijn Marvel en DC nu dus een springplank geworden voor Image Comics. Dat is weleens anders geweest.

De lezers zijn de grote winnaars van deze ontwikkeling. Want terwijl DC en Marvel zich verliezen in de ene halve reboot na de andere komen de boeiendste titels steevast van de persen rollen bij Image Comics…

Comments

comments


de baard van alan moore

 
avatar