0
Posted 25/06/2015 by Tom in Tv/Film
 
 

Terminator Special


Op 1 juli is het zo ver. Voor de ondertussen tigste keer zal Arnold Schwarzenegger de onsterfelijke woorden ‘I’ll be back’ uitspreken. De ex-Governator kruipt opnieuw in de ‘huid’ van een T-800 Terminator. Dat er überhaupt een vijfde film in de franchise is, is eigenlijk niet zo voor de hand liggend. De laatste, Terminator Salvation, waar Schwarzenegger eigenlijk niet in meedeed maar computer hocus pocus hem toch even op het scherm toverde, deed het niet al te denderend in de bioscoop. De verhaalstof leek ook een beetje op te geraken. Hoe vaak kan je nu ook een cyborg vanuit een post-apocalyptische toekomst naar het verleden sturen om iemand te doden? En hoe geloofwaardig is een zestiger nog als Terminator?

Inspiratie genoeg zo blijkt want niet alleen komt Terminator Genisys volgende week in de zalen, er zijn ook al plannen voor nog twee films in deze inmiddels 31 jaar oude franchise. Vandaag kijken we terug naar wat er in de voorbije drie decennia gebeurd is. Zowel in de films als achter de schermen.

 

THE TERMINATOR (1984)

You’re fucking terminated

In de niet zo verre toekomst breekt er een oorlog los tussen mens en machine die het grootste deel van de planeet in de as legt. Vanuit het jaar 2029 worden twee strijders naar 1984 gestuurd. De ene is een cyborg, een T-800 (Arnold Schwarzenegger). Zijn missie: Sarah Connor (Linda Hamilton) doden, de moeder van de toekomstige verzetsleider John Connor. Connor zal het opnemen tegen Skynet, een artificiële intelligentie met maar één doel: de mensheid uitroeien. Als Skynet een robot stuurt, kan het verzet niet achterblijven. John Connor stuurt Kyle Reese (Michael Biehn) naar het verleden. Zijn taak is het beschermen van Sarah Connor tegen de Terminator. Wat volgt is een klopjacht van de bijna onstopbare robot en de wanhopige pogingen van Connor en Reese om in leven te blijven.

James Cameron werd beïnvloed door slasherfilms en dat zie je in The Terminator. In principe kan je de cyborg vervangen door een kerel met een hockeymasker of kettingzaag. De basis is duidelijk. In tegenstelling tot de sequels is The Terminator een pure horror. De angst voor een onstopbare moordenaar wordt versterkt door lugubere scènes zoals die waar de T-800 zijn oogbal uitlepelt. De effecten van Stan Winston zijn hierbij de sleutel tot de griezeligheid van de scène.

Terminator spec effects

Wat ook opvalt, is de sfeer. Gedurende de hele film ben je nooit echt op je gemak. Altijd heerst er een gevoel van hopeloosheid en angst. Cameron gebruikt hiervoor enkele trucjes. Zo zie je bijna enkel vuilblauwe en grijze kleuren. De regisseur past ook vaak het kikvorsperspectief toe om alles nog vreemder en meer onwennig te maken. De oorlog in de toekomst ziet er echt bizar, beangstigend en niet cliché-futuristisch uit. Je voelt je eenzaam en aan je lot overgelaten door de beelden. Het voelt aan als een verloren zaak. Dat is één punt waar Terminator Salvation later zal falen.

Kyle Reese

De muziek van Brad Fiedel is natuurlijk legendarisch geworden. Het Terminator-thema is overbekend. De eigenlijke soundtrack is maar een goeie 30 minuten. Dat komt mede doordat zo spaarzaam met muziek wordt omgegaan. Door enkel maar wat geluidseffecten te gebruiken of door helemaal geen muziek te voorzien, creëren Cameron en Fiedel erg veel atmosfeer. Biehn en Hamilton zijn overtuigend en slagen erin de kijker te doen geloven dat een romance op zo’n korte tijd mogelijk is. Schwarzeneggers houterigheid en gebrekkige Engels versterken net zijn présence als moorddadige cyborg.

31 jaar later heeft die film nog steeds niets aan kwaliteit moeten inboeten. Integendeel. Doordat The Terminator soms erg eighties aanvoelt door kleding, muziek, enz. helpt dit de atmosfeer extra bizarriteit te geven. Hetzelfde geldt voor de special effects. Je ziet dat het metalen skelet stop-motion is, maar toch, mede door regie en muziek, blijft het angstaanjagend. The Terminator verdient met recht en rede de titel van klassieker.

Get out

Piranha 21980. James Cameron is nog een nobele onbekende. De latere regisseur van box office recordhouders als Titanic en Avatar is op dat moment een selfmade filmmedewerker. Door zelf onderzoek te doen naar camera’s, belichting en vooral special effects, timmerde hij langzaam aan een carrière in kleinere films. Voor Piranha II: The Spawning werd hij ingehuurd als hoofd van special effects. Toen de originele regisseur na onenigheid met de producent ontslagen werd, kreeg hij zelf de kans in de regiestoel plaats te nemen. Ook die samenwerking verliep niet al te vlot. Cameron kreeg ook zijn ontslag, maar mocht aanblijven als assistent. Het was toen dat Cameron getroffen werd door voedselvergiftiging. Dit bezorgde hem erg nare dromen. Eén ervan ging over een metalen torso dat zich uit een explosie voortsleepte om hem te doden.

Cameron had grote bewondering voor de makers van de slasherfilms die toen furore maakten. Vooral John Carpenter en films als Halloween stimuleerden zijn droom om ook zo’n slasher met meerwaarde te filmen. Na Piranha 2 ging Cameron aan het werk om een draft rond zijn robotdroom neer te pennen. Initieel zouden er twee Terminators mee doen. Eén zoals nu, en één uit vloeibaar metaal. De technologie in de jaren 80 bleek echter nog niet ver genoeg gevorderd en het idee zou pas in de tweede film gebruikt worden. Na heel wat heen en weer gelobby mocht Cameron zijn idee pitchen aan John Daly van Hemdale Pictures. Om zeker te zijn dat hij genoeg indruk zou maken, vroeg Cameron hulp aan zijn goede vriend Lance Henriksen. De acteur deed een leren jas aan, schminkte wonden aan zijn gezicht, trapte de deur van de vergaderzaal in en ging aan tafel zitten. Daarna pas daagde Cameron op. Daly was onder de indruk en produceerde de film samen met Orion en HBO.

Orion stelde Schwarzenegger voor als Kyle Reese. Na een ontmoeting vond Cameron hem meer geschikt als Terminator. De Oostenrijker was echter erg sceptisch over de rol. Tegen een journalist beschreef hij de film zelf als een ‘shit movie’. De meeste kandidaten voor Kyle Reese waren harde figuren. Toch moest de acteur een zachtheid kunnen uitstralen. Sarah en Kyle moeten namelijk in erg korte tijd verliefd worden. Michael Biehn bleek over deze kwaliteiten te beschikken en ook Linda Hamilton werd snel gecast als Sarah Connor.

De animatie en special effects waren in handen van Stan Winston, die samen met Cameron het iconische uiterlijk van de robots bepaalde.

James Cameron en Stan Winston op de set

James Cameron en Stan Winston op de set

Nog voor de release vreesde Orion een grote flop. Het productiehuis wou zelfs geen persscreening houden maar liet er op aandringen van de agenten van de acteurs toch één toe. Tot ieders verbazing was The Terminator twee weken lang de nummer 1 aan de box office. Ook de recensenten prezen de film de hemel in.

Wie de eindcredits van The Terminator bekijkt, ziet dat men sciencefictionschrijver Harlan Ellison bedankt voor zijn invloed op de film. Deze schrijver beschuldigde de makers van The Terminator er namelijk van de film gebaseerd te hebben op een door hem geschreven kortverhaal en aflevering van The Outer Limits. Cameron ontkende dit. Orion besloot echter geen rechtszaak te riskeren, betaalde een som geld en gaf de schrijver een credit in de film. Later zou Cameron het volgende zeggen: ‘Harlan Ellison is a parasite who can kiss my ass.’

Verder naar TERMINATOR 2: JUDGMENT DAY

Comments

comments


Tom

 
avatar