Review: JLA – Justice League of America #1

Inkter: ,

Universum: ,

Personages: , , , , , ,

Coverprijs: $5.99

Widescreen-actie met de grootste superhelden ter wereld. Nostalgische insteek.

Louter opzet voor wat komen zal. Zeer chaotisch geschreven. Weinig intrigerend.

Bryan Hitch lanceert ‘s werelds grootste superhelden in alweer een massaal widescreen-avontuur in DC’s nieuwe JLA – Justice League of America #1. Kan de grootste comic van de maand de torenhoge verwachtingen waarmaken?

2
Posted 17/06/2015 by

It’s him. It’s really him.

DC Comics zit midden haar grote DC You-rebranding. Geen reboot zoals de New 52, maar wel tal van nieuwe instappunten voor een hoop oude en nieuwe reeksen. De meest in het oog springende hiervan (en de grootste comic van de maand) is ongetwijfeld de nieuwe JLA -Justice League of America #1 geschreven en getekend door Bryan Hitch. Hitch heeft met zijn realistische tekenstijl en eerdere werk op o.a. The Authority, The Ultimates, Age of Ultron en DC’s vorige JLA-serie begin 21ste eeuw bewezen dat hij als geen ander superheldencomics er kan laten uitzien als grote Hollywoodblockbusters (en dat voor het huidige tijdperk van superheldenfilms). Hij is de bekendste artiest van de zogenaamde widescreen-stijl. ‘s Werelds allergrootste superhelden met ‘s werelds grootste (in feite onbeperkt) budget? Dat moet een knaller opleveren, niet?

Er komt wederom iets groots af op de Aarde… en het lijkt banden te hebben tot Krypton. Superman en zijn mede-Justice Leaguers worden uitgenodigd door de Infinity Corporation. Een organisatie die zo geheimzinnig is dat zelfs Batman er nog nooit van heeft gehoord. Ondertussen broeit er ook iets in Aquaman‘s koninkrijk Atlantis en treedt de JLA in conflict met de Parasite…

jla3-600x461

Net zoals vele nieuwe DC-reeksen, lijkt deze JLA #1 zich af te spelen in zijn eigen wereldje. Terwijl Superman, Batman, Wonder Woman, The Flash, Green Lantern, Aquaman en Cyborg enorm grote veranderingen ondergaan in hun maandelijkse reeksen en haast onherkenbaar worden gemaakt voor de casual fan, lijkt hier op veilig gespeeld te worden. We herkennen de kostuums en de teamopstelling wel uit de New 52, maar alles in deze comic voelt vrij klassiek en nostalgisch aan. Het is ook de Justice League zoals het hoort, opnieuw DC’s zeven grootste superhelden. Batman is hier gewoon lekker Bruce Wayne, niet James Gordon in een mecha-pak. Green Lantern is Hal Jordan, heeft zijn power ring en hoort bij het Green Lantern Corps, hij is dus nog geen intergalactische voortvluchtige in deze reeks. Superman is Clark Kent en werkt samen met Lois Lane bij de Daily Planet. Hij heeft zijn krachten en kostuum nog en zijn geheime identiteit werd nog niet publiekelijk bekend gemaakt.

Wanneer JLA #1 – Power and Glory zich precies afspeelt in het grotere DC-universum en hoe het zich verhoudt tegenover die andere grote Justice League-serie door Geoff Johns (waar inmiddels eveneens een mega-event losbarst met de Darkseid War), is niet duidelijk. Maar dat hoeft ook niet. DC liet immers al weten dat ze niet zo nauw meer omspringen met de continuïteit van hun gedeelde universum. Toch niet wanneer dat een goed verhaal in de weg zou staan.

jlavariants-7vars

Spijtig genoeg heeft Bryan Hitch hiervan nog niet zoveel kaas gegeten. Zijn tekeningen zien er goed uit en de widescreen-actie spat van de pagina’s, maar alles voelt zeer chaotisch aan. Je merkt dat Hitch nog niet zo veel ervaring heeft als schrijver. Hij springt van de hak op de tak, stelt nauwelijks zijn personages voor en vergeet sommigen zelfs naar het einde toe (waar is Wonder Woman bijvoorbeeld plots naartoe in dat gevecht tegen de Parasite?).

Dit is duidelijk maar het eerste deel van een groter verhaal, maar de opzet nodigt momenteel nog niet uit tot verder lezen. De Infinity Corporation weet niet te intrigeren en de JLA gedraagt zich als een bende amateurs tegen de Parasite (Hitch refereert hier tevens naar zijn eerdere werk in The Ultimates, toen de Avengers voor het eerst tegen een losgeslagen Hulk vochten). De cliffhanger doet denken aan de entree van General Zod uit Man of Steel en intrigeert dan weer wél, maar het is niets dat we niet uit de promo’s voor deze serie konden afleiden. Na het lezen van dit eerste deel weet je dus in feite nog maar evenveel als het lezen van de sollicitatie.

JLA – Justice League of America #1 is geen slechte comic, maar stelt toch een beetje teleur. Het kon beter. Veel beter. Het zou best kunnen dat dit een knaller van een eerste verhaallijn wordt eens we alle delen netjes achter elkaar kunnen lezen, maar als eerste deel van zo’n belangrijke reeks schiet het gewoonweg te kort. Bryan Hitch is een fantastisch tekenaar, zeker, maar een partnerschap met een meer ervaren schrijver had nuttig geweest. Zelfs als tekenaar heeft Hitch al beter werk geleverd met het team, getuige de graphic novel JLA: Heaven’s LadderJustice League-fans zijn beter af met de eveneens deze maand verschenen Justice League #41 door Geoff Johns en Jason Fabok. Dat is hoe je een megaverhaal rond ‘s werelds grootste superheldenteam moet openen…

JLA #1 bij Archonia.com

jla-wrap