Random Article


Een Terugblik op DC Comics’ The New 52 (in 52 Statements)

 

1
Posted 02/06/2015 by

In september 2011 bracht DC Comics een ware aardbeving teweeg in het landschap der comics. Het einde van hun Flashpoint-evenement zou leiden tot een geheel nieuw DC-superheldenuniversum. 52 DC-reeksen, waaronder het langlopende Action Comics en Detective Comics (die elk bijna aan 1000 nummers zaten), zouden een nieuwe nummer #1 krijgen. De verhalen rond Superman, Batman, Wonder Woman, Green Lantern, The Flash, Aquaman en de rest van de Justice League, Teen Titans, Suicide Squad en co kregen een heuse reboot in een poging om de klassieke karakters jong te houden en een nieuw instappunt te bieden voor nieuwe lezers.

Inmiddels zijn we vier jaar verder en zal DC opnieuw een zachte reboot/herlancering doorvoeren in juni. Tijdens de verhuis van de DC-kantoren van New York City naar Burbank, Californië liep de verhaallijn Convergence, waarin personages uit 80 jaar DC-geschiedenis op een hoop werden gesmeten. In juni wordt The New 52-noemer gedropt. 25 oude series blijven gewoon verder lopen en krijgen een nieuw instappunt/make-over. Ook komen er, aanvankelijk, 24 nieuwe “meer diverse” reeksen bij. Een ideaal moment dus om eens terug te blikken op DC‘s THE NEW 52. The Good, The Bad & The Ugly van de DC Comics relaunch. En dat in 52 statements.

 

THE GOOD

 

1. Ka-Ching! The New 52 was een geweldig verkoopsucces en lokte heel wat geïnteresseerde lezers naar de stripwinkels. Tijdelijk werd de ganse Amerikaanse comicbookindustrie er beter van.

2. Justice League #1, de eerste comic van de New 52 door DC’s grootste kleppers Geoff Johns en Jim Lee, was de best verkopende comic van 2011. The New 52 verpletterde Marvel’s gelijktijdige Ultimate Marvel-relaunch en DC Comics verkreeg gedurende een tijd opnieuw het grootste marktaandeel (dat duurde echter slechts een jaar).

3. In tegenstelling tot eerdere DC-relaunches, waar de ene reeks een volledige reboot kreeg en de andere vrolijk bleef verder lopen, kreeg nu elke reeks in één klap een nieuwe nummer #1 en aldus duidelijk instappunt.

4. Alle comics waren vanaf toen op dezelfde datum online en in de winkelrekken beschikbaar. Digital Day & Date.

5. De DC Comics-continuïteit werd gestroomlijnder en hechter, ondanks grote blunders hier en daar.

justiceleague

6. De DC Comics-personages werden terug wat jonger gemaakt, waardoor de inmiddels zeer uitgebreide families vol sidekicks, voorgangers en opvolgers achterwege werden gelaten. De iconische versies werden hierbij naar voren geschoven. Barry Allen werd resoluut dé Flash, Hal Jordan werd resoluut dé Green Lantern, Oliver Queen werd dé Green Arrow, Barbara Gordon werd dé Batgirl, Helena Wayne werd dé Huntress.

7. Mede hierdoor werd het een pak makkelijker voor DC Entertainment om de personages te adapteren in andere media als videogames, tv-series en films.

8. Het rustiger aan doen met events, waardoor de persoonlijke verhalen van de karakters tijd kregen om zich te ontplooien en event fatigue uitbleef.

9. Het kleinschalige en “keeping it in the family“-gevoel van de meeste cross-overs. Je hoefde tevens niet elke tie-in te volgen om alles te begrijpen.

10. Justice League door Geoff Johns en Jim Lee. Cliché blockbusteractie, ja, maar voor de eerste keer in jaren kreeg de reeks eindelijk terug een focus op de grote zeven en werd elke verhaallijn een mini-event met gevolgen voor het ganse DC-universum. Zoals het hoort bij ‘s werelds grootste superhelden.

batmancourtofowlswonderwomanbloodbatgirl1

11. Batman door Scott Snyder en Greg Capullo. De hoofdreeks rond de Dark Knight is tot op de dag van vandaag iedere maand één van de meest bejubelde en bestverkopende comics. Verhaallijnen als The Court of Owls, Night of the Owls, Death of the Family, Zero Year en Endgame zijn nu al moderne Batman-klassiekers.

12. Wonder Woman door Brian Azzarello en Cliff Chiang. Terwijl de beslissing om Diana de dochter van Zeus te maken controversieel bleek, werd er wel een episch verhaal rond de Griekse goden uitgeperst dat de vorige, gefaalde herlanceringspoging van J. Michael Straczynski snel deed vergeten.

13. Batgirl door Gail Simone en Ardian Syaf. De beslissing om Barbara Gordon terug uit haar rolstoel te halen en haar klassieke rol als Batgirl terug te doen opnemen bleek de juiste.

FLSMF_DJ.inddn52batwoman1n52aquaman1

14. The Flash door Brian Buccellato en Francis Manapul leverde fascinerende panelen op die aantoonden dat er geen grenzen zijn aan de kracht van de snelste man ter wereld en het comicbookmedium. Het niveau van de reeks bleef, ondanks het verlies van Geoff Johns, zeer hoog tijdens de relaunch.

15. Batwoman door J.H. Williams III en W. Haden Blackman, één van de mooist geïllustreerde comics in lange tijd.

16. Aquaman door Geoff Johns en Ivan Reis. Geoff Johns zou, na zijn wedergeboortes van The Flash en Green Lantern, sowieso een nieuwe Aquaman/Mera-reeks geschreven hebben (hij was al bezig met de opzet hiervan in het event Brightest Day), maar liet eindelijk aan een groter publiek zien hoe bad-ass de koning van Atlantis kan zijn.

n52actionn52animalmann52swamp1

17. Action Comics door Grant Morrison en Rags Morales en Andy Kubert. Misschien niet het beste Superman-werk van Morrison of het beste oorsprongsverhaal van de man van staal, maar zoals verwacht één van de meest interessante reeksen uit de New 52. De tijdelijke terugkeer naar Superman’s roots als held van de onderdrukten werd zeer mooi in beeld gebracht.

18. Animal Man door Jeff Lemire, Travel Foreman en Dan Green, de beste reeks rond Buddy Baker sinds de gloriedagen van Grant Morrison eind jaren 80.

19. Swamp Thing door Scott Snyder en Yanick Paquette, dewelke aantoonde dat het personage wel degelijk goed kan werken in het grotere DC-superheldenuniversum.

jlavsdarkseid

20. Het idee dat er 52 parallelle universa zijn, maar toch maar één versie van Darkseid, Apokolips en New Genesis.

21. De opkomst van Cyborg als één van de Big Seven en zijn bromance met Shazam.

22. Earth 2 door James Robinson, dat eindelijk een moderne versie van ‘s werelds oudste superheldenteam – de Justice Society of America – naar voren schuift in een wereld waar alles onvoorspelbaar is.

earth2

23. Justice League of America door Geoff Johns en David Finch. ‘s Werelds gevaarlijkste superhelden met Martian Manhunter op kop om de Justice League tegen te gaan.

24. De terugkeer van themamaanden. Zero Month, Villains Month en Futures End vierden de New 52-relaunch in september van elk jaar.

25. Harley Quinn door Jimmy Palmiotti en Amanda Conner. Harley als DC’s Deadpool = win!

26. Forever Evil door Geoff Johns en David Finch werd, ondanks de teleurstellende Justice League: Trinity War cross-over als inleiding, toch één van de beste superheldenevents in jaren.

27. Batgirl door Cameron Stewart, Brenden Fletcher en Babs Tarr, een voorbeeld van hoe je wel een diverser en moderner publiek kan aanspreken. Niet toevallig de voorbode van de nieuwe, meer diverse line-up.

batgirl

 

THE BAD

 

28. The New 52 bood lezers eigenlijk slechts één smaak aan verhalen. Er was weinig diversiteit ondanks de diverse personages en alles werd getekend naar de vaste DC-huisstijl.

29. Het was van in het begin duidelijk dat niet iedere reeks het zou overleven. Dat krijg je immers wanneer je alles in één maand dropt. Heel wat series kregen dan ook geen kans en werden na slechts 8 delen al gecanceld/herleid tot minireeksen.

30. 90s nostalgie is leuk, maar niet in superheldencomics. 3D variant cover gimmicks, grimassende, overgespierde, edgy antihelden en style over substance horen niet de focus te zijn van een universum waarin de oudste en meest klassieke superhelden thuishoren.

n52liefeld

31. Marvel’s Heroes Reborn uit 1996 – waarin de Avengers en Fantastic Four een moderne update kregen – was een gefaald experiment, waarom dan exact dezelfde makers – Jim Lee, Rob Liefeld, Scott Lobdell, Brett Booth… – aansporen om exact hetzelfde te doen 15 jaar later? Ook, Bob Harras als editor-in-chief, de man die tussen 1995-2000 mee Marvel failliet kreeg zou niet exact dezelfde taak mogen krijgen bij een andere grote uitgever.

32. Ook gebrek aan diversiteit bij de makers. Gail Simone was aanvankelijk de enige vrouwelijke schrijver.

33. Een reboot van Firestorm door de volledig aan elkaar tegengestelde Ethan Van Sciver en Gail Simone leek misschien goed op papier, maar faalde in de praktijk. Zeker nadat het personage net terug een mooie nieuwe status quo had na Brightest Day.

n52teentitans

34. De edgy en angsty Teen Titans door Scott Lobdell. En waren ze de eerste Titans? Was er hiervoor nog een team? Lobdell wist het zelf niet.

35. Onduidelijkheid over simpele zaken. George Pérez schreef Superman in het heden, Grant Morrison in het verleden. Niemand kon Pérez met zekerheid zeggen of Superman’s ouders nog leefden of niet…

36. Het maar niet eens geraken over de broek van Wonder Woman… of de rode onderbroek van Superman.

37. De redacteurs en het pr-departement van DC Comics focusten zich op de toekomst, de fans en schrijvers focusten zich enkel op het verleden. Een duidelijke breuk met wat voorafging kwam er nooit.

38. Wanneer Scott Lobdell duidelijk zowel de Teen Titans als Superboy niet weet te schrijven, geef je hem niet de Superman-reeksen als cadeau.

n52starfire

39. De oversekste versie van Starfire in Red Hood & The Outlaws.

40. Teveel Batman-reeksen. Wat was het nut van Batman: The Dark Knight? En geeft er iemand om Batwing, de Batman van Afrika? Waarom krijgt Gotham City meerdere misdaadbestrijders en moet de minder ervaren Batwing meteen een gans continent beschermen?

41. De donkere reboot van Captain Marvel/Shazam, dewelke aantoonde dat Geoff Johns misschien dan toch niet elk DC-personage even goed begrijpt.

42. Het verlies van legacy-personages. Ondanks de terechte nadruk op meer iconische personages, werden sommige oudere karakters zoals Wally West of Stephanie Brown schijnbaar gewoon “vergeten”. Wanneer ze dan wel werden voorgesteld, kwam het meestal net iets te laat of werden de personages zo onherkenbaar dat het eigenlijk niet hoefde.

n52wally

 

THE UGLY

 

43. DC Comics dat duidelijk niets leert uit de fouten van het verleden. Wanneer je één of meerdere grote personages in een gedeeld universum van een volledige reboot voorziet, doe je dat best voor elk personage.

44. Het mengen van Wildstorm in de geschiedenis van het DC-universum. Het Wildstorm-universum kende zelf, toegegeven, al wat mislukte reboots, maar de donkerdere en edgy personages werken sowieso enkel in hun eigen wereld en niet wanneer ze in dezelfde speelruimte zitten als de figuren waar ze 90s parodieën/hommages op waren. Een wereld met een Justice League heeft geen nood aan Stormwatch of The Authority. De strijd tussen de Kherubim en de Daemonites valt in het niets bij de vele andere intergalactische conflicten in het DC-universum, Apollo en Midnighter zijn geen Superman en Batman, etc.

45. Dan DiDio, hoofdredacteur van DC Comics, toonde duidelijk weinig kennis van de personages.

n52stormwatch

46. Talloze berichten van micro-management van de redacteurs en last-minute aanpassingen aan de comics. Een duidelijk teken dat niemand goed wist hoe het nieuwe DC-universum precies in elkaar zat en/of regelmatig van gedacht veranderde.

47Grant Morrison en Geoff Johns vrij spel geven en verwachten dat elke andere artiest/schrijver hen weet te volgen. De Green Lantern-run van Geoff Johns behoort tot één van de beste superheldenruns aller tijden en hij mocht het – terecht – afwerken in de New 52. De relaunch werd hiermee eigenlijk een hindernis voor het grotere verhaal. Hetzelfde bij Morrison op Batman/Batman Incorporated. Deze runs hadden moeten afgewerkt worden voor de relaunch, of de relaunch had moeten uitgesteld worden zodat beide heren hun verhalen konden afwerken.

48. Een bravere versie van John Constantine aanstellen als leider van de Justice League Dark en in zijn eigen soloreeks, tot daaraan toe. Maar om daarvoor Vertigo’s Hellblazer te cancellen om niemand te verwarren? Neen! Zeker niet wanneer je weet dat er ondertussen toch verschillende, non-New 52 versies van Superman, Batman en Wonder Woman rondvliegen in digitale reeksen.

lobo

49. De nieuwe, magere, emo-Lobo.

50. Convergence. Een onervaren schrijver stel je best niet aan om een verhaal rond complexe oneindige parallelle werelden te vertellen in een poging alles “toegankelijker” te maken.

51. De duidelijke rush job. The New 52 had eigenlijk pas deze maand moeten beginnen, niet vlak na Flashpoint. Enkele maanden ver in de relaunch begon het zeer duidelijk te worden dat men bij DC Comics niet wist welke eerdere verhalen hebben plaatsgevonden en welke niet, welke personages nog leefden en welke niet, en voor welke oorsprongsverhalen ze wilden gaan. Conclusie: men besliste pas een paar maandjes op voorhand dat men een ganse reboot ging doen.

52. Misschien het ergste van al: er is geen enkel goed verhaal uit The New 52 voortgekomen dat niet gewoon in het oudere DC-universum kon worden verteld.

 

TIJDLIJN VAN DE NEW 52

Terwijl voor vele jongere comicbooklezers of superheldenfilmfans DC’s The New 52 een monumentale gebeurtenis leek, was het helemaal niet de eerste keer dat de uitgeverij haar superheldenuniversum vernieuwde en bepaalde reeksen van een reboot voorzag. Wel was het de eerste keer dat werkelijk elke superheldenserie een nieuwe nummer #1 kreeg. Een geschiedenis van de vorige DC-herlanceringen/herstructureringen lees je hier. Dit is de ruwe tijdlijn van vier jaar New 52. Van New 52 tot DCYou.

  • Augustus 2011Flashpoint eindigt en het post-Infinite Crisis DC-superheldenuniversum, het Wildstorm-universum en de werelden die in het DC-universum startten, maar overgingen naar het meer volwassen Vertigo-imprint worden samengevoegd tot één nieuw DC-universum met elementen van de drie universa.
  • September 2011: DC brengt 52 nieuwe nummers #1 uit als de eerste golf van de New 52. De Superman-familie krijgt Superman, Action Comics, Superboy en Supergirl. De Batman-familie krijgt de meeste titels met Batman, Detective Comics, Batman: The Dark Knight, Batman and Robin, Catwoman, Nightwing, Batwing, Batwoman, Batgirl, Birds of Prey en Red Hood & The Outlaws. De Green Lantern-familie krijgt Green Lantern, Green Lantern Corps, Green Lantern: New Guardians en Red Lanterns. De Justice League-familie krijgt Justice League, Justice League International, Wonder Woman, Aquaman, The Flash, Green Arrow, The Fury of Firestorm: The Nuclear Men, Captain Atom, Mister Terrific, The Savage Hawkman en de anthologietitel DC Universe Presents. Dan hebben we nog Young Justice, met daarin de reeksen Blue Beetle, Hawk & Dove, Teen Titans, Static Shock, Legion of Super-Heroes en Legion Lost. Het ietwat donkerdere The Edge kent All-Star Western, Blackhawks, Deathstroke, Suicide Squad, OMAC, Men of War, Voodoo en het uit Wildstorm overgekomen Grifter en Stormwatch. Ten slotte is er de The Dark-familie, met daarin meer bovennatuurlijke en fantasytitels als Justice League Dark, Demon Knights, Animal Man, Swamp Thing, Frankenstein – Agent of S.H.A.D.E., Resurrection Man en I, Vampire.

new52

  • Oktober 2011: Een hoop nieuwe miniseries starten: Huntress, Legion: Secret Origin, Penguin: Pain & Prejudice, The Shade en My Greatest Adventure. In december komt daar The Ray bij. In maart 2012 start ook de nieuwe miniserie rond Night Force en in augustus start Phantom Lady & Doll Man.
  • Mei 2012OMAC, Static Shock, Mister Terrific, Men of War, Hawk and Dove en Blackhawks worden al na acht delen gecanceld wegens tegenvallende verkopen. Een tweede golf New 52-titels gaat van start met Dial H, G.I. Combat, The Ravagers, de terugkeer van Batman Incorporated en de introductie van het nieuwe DC-multiversum met Earth 2 en World’s Finest.
  • Juli 2012: National Comics is een nieuwe miniserie die wat wat meer obscure DC-personages in de schijnwerpers zet.
  • September 2012: Elke New 52-titel krijgt een deel #0. In deze nieuwe Zero Month (hiervoor was er al eentje in 1994) komen we wat meer te weten over de nieuwe oorsprongsverhalen van de personages. Justice League International, Captain Atom, Voodoo en Resurrection Man worden stopgezet. De derde golf van New 52-titels gaat van start met Talon, Sword of Sorcery, The Phantom Stranger en Team 7. Een miniserie rond de Human Bomb begint in december.

new52zero

  • Januari-Maart 2013: De sciencefictiontitel Treshold is de eerste van een vierde golf New 52-titels. Hiertoe behoren ook de nieuwe titels Constantine, Justice League of America, Katana en Justice League of America’s VibeG.I. Combat, Grifter, Blue Beetle, Frankenstein en Legion Lost worden stopgezet.
  • April-Mei 2013: Weg met I, Vampire en DC Universe Presents. Hierna volgen er nog een hoop stopzettingen. The Savage Hawkman, Deathstroke, Team 7, Sword of Sorcery, The Fury of Firestorm en The Ravagers gaan voor de bijl. Een zeer schamele vijfde golf komt eraan met de door de Occupy Movement geïnspireerde politieke series The Movement en The Green Team: Teen Trillionaires.
  • Juni 2013: De vijfde golf wordt uitgebreid met Batman/Superman, Larfleeze, Trinity of Sin: Pandora en Superman Unchained.
  • Augustus 2013: Demon Knights, Dial H, Treshold, Legion of Super-Heroes worden gecanceld. Ook Batman Incorporated komt tot een einde.
  • September 2013: Een nieuwe themamaand in Villains Month. Heel wat reeksen nemen een pauze en krijgen in between issues waarin de villains in de schijnwerpers worden gezet. Na heel wat cross-overs tussen bepaalde reeksen, zoals Night of the Owls in de Batman-familie of The Culling tussen enkele Young Justice-reeksen, komt er nu pas het eerste echt grote event in de New 52. Uit de Justice League cross-over Trinity War komt Forever Evil voort, waarin het Crime Syndicate van Earth 3 de Aarde verovert. Het event kent ook enkele minireeksen en one-shots.

new52villains

  • Oktober-November 2013: Een zesde golf New 52-titels bestaat uit Superman/Wonder Woman, Justice League 3000 en Harley Quinn. Reeksen als The Green Team, Katana en Vibe eindigen in de komende maanden en de minireeks Damian: Son of Batman gaat van start eind 2013.
  • April-Mei 2014: Forever Evil sluit de eerste fase van het New 52-universum af. Justice League of America, Stormwatch, Talon, Nightwing, Suicide Squad, Teen Titans, The Movement, Larfleeze, Animal Man, Batman: The Dark Knight, Suicide Squad, Batwing en – na vele vertragingen – Superman Unchained worden stopgezet. Een zevende golf gaat van start met Sinestro, Aquaman and the Others, Justice League United en de anthologietitel Secret Origins, waarin de nieuwe oorsprongsverhalen van de personages pas echt uit de doeken gedaan worden. DC start ook de eerste twee van drie nieuwe wekelijkse reeksen op: Batman Eternal en The New 52: Futures End, dewelke zich vijf jaar in de toekomst afspeelt.
  • Juni-Juli 2014: De New 52, achtste golf met Infinity Man and the Forever People, Star-Spangled War Stories ft. G.I. Zombie, Grayson, New Suicide Squad en een nieuw volume van Teen TitansAll-Star Western, Batwing, Birds of Prey, Superboy, Trinity of Sin: Pandora en Trinity of Sin: The Phantom Stranger stoppen ermee.
  • Augustus 2014: The Multiversity gaat van start en poogt de 52 parallelle werelden van het nieuwe DC-multiversum te catalogiseren.
  • September 2014: Voor de derde verjaardag van de New 52 wordt er een blik in een mogelijke toekomst geworpen. Alle titels springen vijf jaar vooruit in de tijd, in de wereld van de The New 52: Futures End.

new52futuresen

  • Oktober 2014: De start van de derde wekelijkse reeks Earth 2: World’s End, waarmee er een letterlijk een einde komt aan de parallelle wereld van Earth 2. Ook komt er een negende en laatste golf New 52-titels met Trinity of Sin, Lobo, Klarion, Gotham Academy, Arkham Manor, Gotham by Midnight en een nieuw volume van Deathstroke. Later komt er nog een nieuwe Secret Six-reeks bij.
  • Maart 2015: Een hele hoop stopzettingen. Arkham Manor, Aquaman and the Others, Earth 2, Justice League 3000, Secret Origins, World’s Finest, Batwoman, Red Hood and the Outlaws, Supergirl, Red Lanterns, Green Lantern Corps, Green Lantern: New Guardians, Infinity Man and the Forever PeopleKlarion, Justice League Dark, Trinity of Sin, Constantine en Swamp Thing gaan voor de bijl. Ook de wekelijkse reeksen Batman Eternal, Earth 2: World’s End en The New 52: Futures End eindigen. The Multiversity rondt af.
  • April-Mei 2015: Alle lopende reeksen nemen een pauze van twee maanden terwijl DC Comics van New York City naar Burbank, Californië verhuist. Het event Convergence gaat van start, kent een 40-tal tweedelige minireeksen en herschrijft de regels van het DC-multiversum.

convergencefull

  • Juni 2015: DC Comics lanceert tal van nieuwe lopende en minireeksen en dropt de algemene New 52-noemer. Fase twee van de New 52 sluit hiermee af. Batman Beyond, Black Canary, Constantine: The Hellblazer, Cyborg, Dr. Fate, Doomed, Earth 2: Society, Green Lantern: Lost Army, , Justice League 3001, Martian Manhunter, Omega Men, Midnighter, Red Hood/Arsenal, Robin Son of Batman, Starfire, We Are Robin en Justice League of America zijn de nieuwe series. De nieuwe minireeksen zijn Harley Quinn/Power Girl, Section Eight, Bizarro, Bat-Mite en Prez. Action Comics, Superman, Batman, Detective Comics, Batgirl, Catwoman, Wonder Woman, The Flash, Aquaman, Green Arrow, Green Lantern en Justice League zijn de enige New 52-series van in het begin die blijven voortgaan en krijgen allen een nieuw instappunt met deel #41. Hetzelfde geldt voor de later toegevoegde series Superman/Wonder Woman, Batman/Superman, Gotham Academy, Gotham by Midnight, Harley Quinn, Grayson, Sinestro, Teen Titans, Secret Six, New Suicide Squad, Lobo, Deathstroke en Justice League United. De lijn wordt diverser en de continuïteit minder strikt. Elke periode uit de DC-geschiedenis ligt nu open om er verhalen rond te maken.

dcyou

Comments

comments


Arno

 
avatar
I'm not locked in here with you. You're locked in here with me.


One Comment


  1. avatar
     
    Mirko di Wallenberg

    Het is duidelijk voor DC (en straks ook voor Marvel Comics) dat een kat haar jongen niet meer terugvindt in heel dit kluwe van re-boots, re-launches,… en wat nog allemaal. Damn! Marvel is ook goed op weg om in deze valkuil te vallen, als dit al niet gebeurd is! Wat is dit toch met de comic uitgevers DC en Mavel op dit moment? Zijn zij aan het trippen door een of ander spul genomen te hebben? Of weten ze echt niet meer welke verhalen nog moeten verteld worden met hun comic helden? Hoeveel comic fans gaan nu afhaken na de zoveelste re-boot, re-launch, re-imagination,…?





Leave a Response



Gelieve een kleine rekensom te maken. * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.