Review: The Flash Seizoen 1 (2014-2015)

Brengt het echte superheldengevoel prima over op de kijker

Iets teveel afleveringen en het einde kon beter.

DC’s The Flash beleefde een vliegende start op The CW en was bijna de beste superheldenserie van het afgelopen tv-seizoen. Bijna…

0
Posted 22/05/2015 by

My name is Barry Allen and I’m the fastest man alive!

The Flash was bij aanvang van het tv-seizoen een gok. DC‘s snelste man ter wereld had in de jaren negentig al eens een korte tijd het televisiescherm gesierd en was toen niet bijster succesvol. Het Amerikaanse netwerk The CW nam dus best een aardig risico toen ze begonnen aan deze serie als spin-off van Arrow. Er zat toch een kleine smet op de naam.

Dit eerste seizoen zal meteen alle twijfels wegnemen. Maak kennis met forensisch wetenschapper Barry Allen (Grant Gustin). Allen werd in zijn jeugd getroffen door een groot drama. Zijn moeder stierf in het midden van een mysterieuze gele bliksem die het huis van de Allens trof. Zijn vader zou opdraaien voor de dood van zijn moeder en onschuldig in de bak verdwijnen. Barry wordt geadopteerd door de rechercheur Joe West (Jesse Martin), een vriend van de familie Allen die heeft zelf een dochter heeft genaamd Iris West (Candice Patton). Hij trekt zich de kwestie persoonlijk aan en in zijn gezin is best plaats voor een extra eter aan tafel.. Hierdoor begrijp je als kijker al snel waar Barry’s motivatie vandaan komt om bij het politiekorps van Central City te gaan werken…

gezin west

Maanden geleden vond er een groot mysterieus ongeluk plaats in Central City. Een deeltjesversneller ontplofte en de energie die vrijkwam zorgde voor diverse ongelukken in de stad. Zo werd Barry Allen getroffen door een bliksem terwijl hij in zijn lab aan het werk was, waarna hij in een coma verzonk. Toen Allen wakker werd bleek dat hij beschikte over een enorme snelheid. Allen wordt gerekruteerd door de vriendelijke professor Harrison Wells (Tom Canavagh) om hem te helpen. De deeltjesversneller was een project van Wells en hij voelt zich schuldig dat zijn creatie zoveel ellende heeft veroorzaakt. Vanuit S.T.A.R. Labs zijn Wells en zijn assistenten Cisco Ramon (Carlos Valdes) en Caitlin Snow (Danielle Panabaker) bezig hebben om de gevolgen van het ongeluk in kaart te brengen. Barry voegt zich bij deze groep om ze te helpen. En op zijn beurt zullen zijn nieuwe vrienden hem helpen om een indruk te krijgen van de reikwijdte van zijn krachten. Deze zet hij in voor het doen van het goede. Barry bestrijdt samen met de S.T.A.R. Labs crew nu de misdaad als The Flash en probeert hij zijn vader, Henry (John Wesley-Shipp, niet toevallig de acteur die The Flash speelde in de jaren 90 tv-serie), vrij te krijgen uit de gevangenis.
The Flash les finale

Het klinkt allemaal als de opzet voor een amusante serie. Zo eentje met een villain van de week en deels is dat natuurlijk ook. Het wordt nog eens aangevuld met soapachtige verhaallijnen zoals de driehoeksverhouding tussen Barry, zijn ‘zus’ Iris op wie hij heimelijk verliefd is en diens vlam Eddie Thawne (Rick Cosnett), de politiepartner van Joe. Maar dan doe je The Flash ook te kort. De makers van de serie hebben voor een redelijk serieuze aanpak gekozen. Na een aflevering of zes weet je alles over de dood van Barry’s moeder en weet je vrijwel zeker wie erachter zit. De reeks draait dan ook om de reis die Barry en zijn vrienden moeten maken om alle puzzelstukjes bij elkaar te leggen en te leren wat het betekent om een held te zijn. En wat voor reis is het!

Waarom moet je deze serie absoluut zien? Laten we gewoon een kort overzicht geven.

• Het gaat over een knappe gast die waanzinnig hard kan rennen!
  • Het tv-debuut van Firestorm, The Nuclear Man!
  • De fans hebben een eigen avatar in de serie in de vorm van Cisco Ramon, waarvan je zeker kan zijn dat hij alle vijanden (Rogues) hun gepaste naam zal geven.
  • Leuke gastoptredens van de (Green) Arrow (Stephen Amell) en zijn crew en tal van easter eggs naar het grotere DC-universum.
  • Captain Cold (Wentworth Miller) is zowaar een villain die je serieus kunt nemen.
  • Iris West (zwijmelt).
  • …en de wetenschap dat alles, maar dan ook alles, leuker is wanneer er een gorilla rondloopt.

The-Flash

Maar de beste reden laat zich als volgt verklaren. The Flash brengt het hele begrip “superheld” terug tot menselijke proporties. Om deze serie te begrijpen moet je iets kunnen voelen bij het volgende idee. The Flash is aanvankelijk voor de buitenwereld niet meer dan een rood stipje, een flits die opduikt bij ongelukken, branden of misdaden. Het verschijnsel wekt de nieuwsgierigheid op van Iris West die een blog opstart rondom dit fenomeen. Wanneer ze na lang zoeken per ongeluk oog in oog staat met de Scarlet Speedster en ontdekt dat het een mens is dan zie je bij haar het besef indalen dat er iemand is die over Central City en haar inwoners waakt. Wanneer je daar als kijker kippenvel bij krijgt dan moet je deze serie uitkijken. Dan is dit echt iets voor jou.

The Flash was heel lang op weg om de perfecte comicbookshow te zijn en is veruit de beste van het afgelopen tv-seizoen. Het is een grondlegger voor een nieuwe generatie superheldenseries, net zoals Barry Allen bij zijn debuut in de jaren 50 een geheel nieuw tijdperk in het superheldengenre inluidde. Maar Marvel’s Daredevil klopte toch onlangs The Flash op twee fronten. The Flash duurt namelijk een vijftal afleveringen te lang en een perfect einde wordt grondig verfoeid door de aanloop ernaartoe te lang te rekken.

Desalniettemin ben je het aan jezelf verplicht om The Flash op zijn minst eens te proberen. Je zal niet teleurgesteld zijn.

flashcapcoldheatwave

Het eerste seizoen van The Flash zal in het najaar beschikbaar zijn op DVD en Blu-ray.